Funderar på hur jag skall göra för att dölja änden på innertaket? Upp mot taket blir det ett foder (röda fyrkanten på bilden). Men hur skall jag gör mot väggen???:thinking:
Alt 1. Spika på en foderplanka (gul fyrkant på bilden), typ samma som ovanför dörren. Det som talar emot är att jag inte förberet med någon plåt ovanför. + att den inte kommer liva med dörrens foderplanka och det ser lite TTigt ut.

Alt 2. Klyva en panelplanka så att den blir bred nog att precis täcka innertaket och den "röda" foderbrädan?. Gör jag det så behöver jag göra samma på långsidan.

Innertak möter husvägg, markerade foderplankor i rött och gult syns, trådens diskussionspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit yttervägg med dörr och oavslutat innertak i hörn markerat med röd och gul fyrkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips mottages tacksamt
 
Panelbräda 21*70 eller så?
 
Det blev foderbräda. Tycker igentligen att det är fel men kom inte på något bättre sätt att lösa det på.

Vit husfasad med carport och en dörr, byggmaterial och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Snickrade ihop långsidorna liggandes på backen. Upplevde att det gick bra mycket fortare en att bygga på plats som jag gjorde med kortsidorna.
[bild]

[bild]

[bild]
Hej
Jag håller också på planerar hur jag ska bygga om min carport till garage. Det är plattan som är det stora frågetecknet hos mig då jag ha hört olika åsikter om vad man ska göra. Jag ser att din platta är gjuten en bra bit över marken. Hur tjock är plattan över mark och hur ser den ut från framsidan? Dum fråga hur kommer bilen in ?

Har du en bild så man kan se.

Med vänlig hälsning,
 
Hej

På bifogad konstruktionsritning ser du höjden på plattan.
Konstruktionsritning av grunden till ett byggprojekt med mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte klar med markarbeten ännu, dvs. marken skall höjas så då blir plattan inte så högt över marken. Tror att man ingentligen skall mura ett varv med lecblock runt plattan förrutom vid porten. Då får man upp väggarna från marken utan att det blir för högt att köra in. Och om det rinner vatten från bilen så kommer det inte att sugas upp av väggarna på insidan. Jag hoppade dock över det.
Det kommer bli en port på andra kortsidan. Kan ta några bilder och lägga upp när jag kommer hem på lördag.
 
Tack.
Jag har en carport i dagsläget. 6x4.7 m.
Hela taket vilar redan på 6 st stolpar/pelare så jag behöver inte göra nån värsting gjutning tror jag inte.
Funderar på kanske det räcker med att jag kräver lite så jag får plats med makadam och ett lager cellplast 100 och sedan armering och 10cm cement. För därpå kommer jag ha klinker på golvet och en ca 10 cm upp mot väggarna.
För göra nån sort form av virke till plattan som jag senare tar bort när den har stelnat
 
  • Carport stödd på sex pelare under konstruktion med ställningar och grusad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att det sitter OSB för porten så man ser inte så mycket. Där porten skall vara är det en liten nedsänkning i plattan. Sitter också ett injutet L-järn som skall skydda kanten på plattan.

OSB-skiva framför en blivande port med synligt L-järn nertill på en betongplatta vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedsänkning i betongplatta med injuterat L-järn nära OSB-skiva vid förberedd portöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedsänkningen i plattan
 
  • Gilla
Eddi84 och 1 till
  • Laddar…
Har börjat fundera på insidan. Första planen var att inte göra något "installationsskikt" utan sätta plast, osb och gips direkt mot dom stående 145 reglarna. Tänkte att det blir ändå inte så mycket el och dylikt. Men när jag gjorde en skiss på uttag och el så inser jag att det är tvärtom. Man vill ju ha massor av uttag, nätverksuttag, lampknappar etc. Sedan så tillkommer skruv för hyllor och så vidare, vilket gör att plasten kommer bli som en durkslag i antal hål.

Så nu fick jag svårt att bestämma mig, spelar det någon roll i ett garage?
 
Blev inget installationsskikt. Körde därför igång med isolering och elrör.

Isolerade väggar med synligt träregelverk, elrör som löper nedåt och en stege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stomme av trä med isolering och elrör installerade, plats för framtida elcentral markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggisolering i trästomme med framdraget elrör och förberedelse för utanpåliggande elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering i vägg med träreglar och framförberedd plats för en utanpåliggande elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framför den vita plattan kommer elcentralen. Blir en utanpåliggande så är det lätt att kompletera om det behövs nya grupper i framtiden.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Mycket annat just nu, så det blir tyvärr inte många timmar över för garaget.
Nåja när isoleringen var klar det dags för plasten. Innan vi satte i taket så smätte vi ut linjer för var all glespanel skulle sitta.
Plastfolie installerad under isolerat garagetak med synliga markerade linjer för glespanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan väggarna
Isolerad vägg med blå tejp och markerade linjer för glespanel, täckt med byggplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan glespanel i taket. Hade lånat en spikpistol och med stödlinjerna gick det snabbt och smidigt. Rekomnderas, bara hålla upp och skjuta fast.
Garageunderkonstruktion med isolering och blå plast, glespanel monterad i taket enligt markerade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har tvekat fram och tillbaka angående isolering av vinden, göra själv eller köpa in tjänsten:thinking:.
Bestämde mig till slut för lösull. Efter lite rundringning så hittade jag en firma som kunde klämma in det i veckan. Gick inte att få något exakt datumen, såna här småjobb klämmer dom in när det passar efter något annat jobb. Å andra sidan klarade dom sig själva och vi behövde inte vara hemma.
Nyisolerad vind med 40cm lösull mellan takbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

40cm lösull, blev kanon. (y)
Vind med nyinstallerad 40 cm tjock lösullsisolering mellan träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad lösullsisolering på vind med träbjälkar synligt i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Har nu satt innertak, osb, gips och målat tak och väggar.. Tog tyvärr inte så mycket kort.

Köpte takgips120x60 för att det skulle bli mer lätthanterligt en vanliga stora gipsskivor. Men dagen innan montage så hade jag av en händelse vägarna förbi Cramo, slutade med att jag hyrde en gipslift.
Helt grymt hjälpmedel!!! Hade lika gärna kunnat köpa stor gipsskivor till taket oxå....

Osb och gips monterade på innertak med synliga skruvar och utstickande ledningar, skyddad med blå presenning på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum under renovering med OSB-skivor installerade på nedre delen av väggen och plastskydd ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte OSB:n liggande och gipsen stående.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Har bestämt mig för att måla golvet med 2-komponent färg. Skall inte ha någon bil i garaget utan använda det som förråd. Vill att det skall vara lätt att sopa av golvet och vill inte måla om på minst 15 år..

I instruktionen för golvfärg står det att man skall ta bort betonghuden genom betning med syra eller maskinslipning. Syra funkar inte i mitt garage då jag saknar golvbrunn och väggarna går hela vägen ner till golvet (ingen sarg av leca eller liknande).
Startade en separat tråd för att reda ut vad betonghud är och vad man skall slipa med. Fick lite olika råd. Hyrde en ABS-slip och körde med grovt slippapper.
Tomt garage med slipad betongyta och en golvslipmaskin redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ett tunt lager damm vid slipning.
Slipat betonggolv i garage före målning med vägg utan sarg, städutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart för målning
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Kan rekomendera dig att skruva fast fibercementskivor längst ner på väggen. Så gjorde jag o sen körde ja tätningmassa mot golv så man kan spola av enklare. Du vill inte att vatten ska kunna sugas upp av gipsskivorna.
 
Tillbaka igen.....
Tack för tipset. Kollade din projekttråd. Blir dock inget nu, kommer använda garaget som förråd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.