En liten grej hände mig angående mäta med måttband. Jag skickade in anmälan om djupborrning för bergvärme till kommunen och hade ritat ut så exakt jag kunde på en fastighetskarta vart hålet skulle vara. Jag blev då uppringd av en kvinna från kommunen som konstaterade att det inte var bra att borra där jag märkt ut för det skulle hamna runt 11 meter från grannens hål.
Så jag tog ett snack med grannen och han pekade ut exakt vart borrhålet var. Jag och brorsan tog fram ett 5 meters måttband för att åtminstone få ett ungefär. Visserligen kan det ha varit ett jättestort fel på måttbandet men vi mätte drygt 20 meter mellan borrhålen.
Jag ringde upp kvinnan och sa som det var och då tyckte hon att det var lugnt och jag kunde borra. :)

Det är förstås skillnad på en utsättning och en uppskattning på kartor, men ändå. Ganska lagom felmarginal av någon som är ingenjör. :)
 
Visst går det att mäta med måttband, men på en så brant strandbrink som detta gäller måste man sedan med hjälp av Pythagoras sats och vinkeln räkna ut den vågräta kateten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Google maps borde väl ha relativt nya kartor. Tror inte att det revs.
 
Tingis skrev:
Google maps borde väl ha relativt nya kartor. Tror inte att det revs.
Hittade nu troligen huset. I så fall har det rivits. Då det stod att det var ett vinkelhus så hittade jag det först inte, men det varkar vara huset på Ålkistevägen 11, det är det enda huset som har tillräckligt mycket grön yta för att rymma ett till lika stort hus bredvid.

Hittade även denna länk angående fastigheternas staket/stängsel:
http://www.ekoparken.org/6arkiv/skrivelser/060619NSPskotselplan.htm
 
Både strandskyddsreglerna och nationalstadsparken i Stockholm är bisarra. De bygger på en museal inställning till världen där allt som är gammalt är bra och allt nytt förkastligt. Tacka fan för att folk försöker runda dem när de är så verklighetsfrånvända.

Ska man få folk att respektera lagen ska lagen vara respektabel.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
D
Fick mig att tänka på denna artikel när jag läste. En som ville bygga sitt drömhus men i stället för göra det lagligt så tyckte han kunde använda kryphål i lagen och hålla huse hemligt i 4 år (England).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12137088.ab
 
O
Nötegårdsgubben skrev:
Både strandskyddsreglerna och nationalstadsparken i Stockholm är bisarra. De bygger på en museal inställning till världen där allt som är gammalt är bra och allt nytt förkastligt. Tacka fan för att folk försöker runda dem när de är så verklighetsfrånvända.

Ska man få folk att respektera lagen ska lagen vara respektabel.
Tja... Det är inget argument alltid....
 
Odjuret skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Ska man få folk att respektera lagen ska lagen vara respektabel.
Tja... Det är inget argument alltid....
Nej, det är förstås inget argument alls, bara ett konstaterande.
 
Jag kan tänka mig att i grunden bygger många av dessa regler baseras på att bevara allemansrätten. Att allmänheten ska kunna vistas runt givna områden utan att behöva känna att de inkräktar på andras egendom. Framförallt vatten är ju ett sådant område. Får någon helt plötsligt frångå reglerna eller helt enkelt bara bygger ut så kan ju den allmänna friheten begränsas.
Bara en gissning till bakgrunden.
 
Bakgrunden är nog att man genom samhällsplanering trott sig kunna skapa ett bättre samhälle för fler än vad starka äganderätter och spontan ordning skulle ge. Som vanligt finns det för och nackdelar med det mesta, men i ett land där mindre än 3 % består av hårdgjord yta tycker jag personligen att det är befängt att grundläget är att man inte får styra över exploateringen av sin egen fastighet och att det är i det närmaste förbjudet att nyexploatera vid vatten.

Och etter värre är det förstås om de med pengar eller kontakter kan kringgå dessa regler medan andra straffas hårt.
 
Jag har full förståelse för att man vill ha rätt kraftig styrning i tex Göteborg och Stockholm där trycket är hårt, samt vid de lite mer begränsade kustlinjerna i södra delen av vårt avlånga land. Men i många av våra län i inlandet bör man istället på ett tydligt sätt markera upp områden som är lämpliga att exploatera för att ÖKA tillgängligheten till vattnet, detta för att få in fler både fastboende och sommarstugeägare, och öka turismen, som, ärligt talat, är vår framtid.

Med det sagt, så tycker jag att det här huset borde ligga längre bak, dock inte så långt bak att det hamnar i sänkan, så i just detta fall håller jag i stort sett med kommunen.
 
Redigerat:
Fast om man lämnar attraktiva områden kring de större städerna och vandrar ut på vischan så känns det inte som att bygglov och strandregler som är största bekymret utan snarare bönders vilja att stycka av lite mark.
 
Varför skulle bönder vilja stycka av mark som inte är mer värd som tomtmark än som jordbruksmark?

Och beträffande "storstäderna". Dessa växer sig groteskt stora (ytmässigt, inte populationsmässigt) för att mark inte får användas på andra sätt än stadsplanerare tänkt sig. Och nybyggda områden hamnar långt från centrum på platta menlösa fält för att det bara är där man enkelt får bygglov.

Problem finns, men är olika, både i expansiva städer och glesbyggd.
 
Det var det jag menade. Om man lämnar 2-miljoner-kronors-tomten-vid-vattnet-intill-centrala-stan så handlar problemet inte längre om bygglov och strandregler, utan då är det ett större problem att få lös mark. Så av de 97% som är kvar av Svea rike att bygga på är efterfrågan låg både på avstyckning och byggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.