P PNF skrev:
håller med. Kan tänka mig att en branschpraxis kan vara ca 30 dagar om inget annat anges.

hur det är mot privatperson vet jag inte men knappast flera månader…
jag tror inte att det finns en praxis men kanske? Det är lite det som jag vill komma fram till… har jag eller de fel… så att vi kan gå vidare :)
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
C
A astarmo skrev:
Jag tror faktiskt inte att det finns en tidsgräns om den inte är skriftligt angiven
Det är fel. Kolla avtalslagens 1 kap. 3 §:

https://lagen.nu/1915:218#P3S1

"3 § Göres anbud i brev eller telegram utan att tid för svar däri utsättes, måste antagande svar komma anbudsgivaren till handa inom den tid, som vid anbudets avgivande skäligen kunde av honom beräknas åtgå. Vid beräkningen av nämnda tid äge anbudsgivaren, där ej annat föranledes av omständigheterna, förutsätta, att anbudet framkommer i rätt tid samt att svaret avsändes utan uppskov efter det anbudstagaren åtnjutit skälig betänketid och icke varder under vägen försenat; är anbudet gjort i telegram, äge anbudsgivaren tillika förutsätta att svaret befordras på enahanda sätt eller annorledes kommer honom lika tidigt till handa.

Anbud, som göres muntligen utan att anstånd med svaret medgives, måste omedelbart antagas."
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
M
A astarmo skrev:
Jag är medveten om att det har varit en prishöjning men detta är ju något som faller på byggaren tycker jag. Hade min bransch som jag jobbar i blivit olönsam plötsligt och det hade medfört att jag fick mycket lägre lön, skulle det spela någon roll om jag hade beställt ett jobb?

Dessutom har vi väl lagar och förhållningssätt i det här landet som talar om vad vi får och inte får göra. Jag är ingen expert men ett accepterat offert är ett ingått avtal vill jag tro…

PS. Du kan ockå ta det lugnt med stensnacket och hålla en god ton
Så du tycker byggaren skall säkra upp material till alla offerter som han skickat ut?
Hur länge skall han ligga på varorna och var skall de förvaras? Och skulle du vara villig att betala för det?

Visserligen klantigt att inte sätta en giltighetstid på offerten, men nuvarande situation är extrem.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är fel. Kolla avtalslagens 1 kap. 3 §:

[länk]

"3 § Göres anbud i brev eller telegram utan att tid för svar däri utsättes, måste antagande svar komma anbudsgivaren till handa inom den tid, som vid anbudets avgivande skäligen kunde av honom beräknas åtgå. Vid beräkningen av nämnda tid äge anbudsgivaren, där ej annat föranledes av omständigheterna, förutsätta, att anbudet framkommer i rätt tid samt att svaret avsändes utan uppskov efter det anbudstagaren åtnjutit skälig betänketid och icke varder under vägen försenat; är anbudet gjort i telegram, äge anbudsgivaren tillika förutsätta att svaret befordras på enahanda sätt eller annorledes kommer honom lika tidigt till handa.

Anbud, som göres muntligen utan att anstånd med svaret medgives, måste omedelbart antagas."
Jo, kankse. Anledningen till att jag accepterade nu och inte innan är att vi inte visste vad markkostnaden skulle gå på, så fort vi visste det så accepterade jag det budet som jag uppfattar som stående. Jag tycker att det är att accepterade det så fort som möjligt
 
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A astarmo skrev:
Jag tror faktiskt inte att det finns en tidsgräns om den inte är skriftligt angiven
En offert är giltig under skälig betänketid. Vad som är skälig betänketid beror på bransch och vad man köper. Jag tror dock personligen att du kommer få svårt att hävda att din accept efter 6 månader skett inom skälig betänketid, om du försöker dra detta rättsligt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 16 till
  • Laddar…
Jag tror inte "en skälig betänketid för köparen" är 6 månader när virkespriset gäller per dag. Max 1 kanske 2 månader skulle jag tro att svaret skulle kunna bli om man drar det vidare.

Edit: Blev 2:a på den bollen..
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
C
A astarmo skrev:
Anledningen till att jag accepterade nu och inte innan är att vi inte visste vad markkostnaden skulle gå på, så fort vi visste det så accepterade jag det budet som jag uppfattar som stående. Jag tycker att det är att accepterade det så fort som möjligt
Har i och för sig full förståelse för att man kan behöva avvakta med vissa jobb för att se om finanserna tillåter det. Men att få det till att sex månader därmed är en skälig betänketid, näää det resonemanget kommer du ha väldigt svårt att komma någonvart med.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Har i och för sig full förståelse för att man kan behöva avvakta med vissa jobb för att se om finanserna tillåter det. Men att få det till att sex månader därmed är en skälig betänketid, näää det resonemanget kommer du ha väldigt svårt att komma någonvart med.
Och samtidigt som man vet att materialpriserna rusat (TS har ju enligt egen utsaga inte bott under någon sten) gör ju att man framstår i dålig dager.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
H
Kanske skulle ta in nya offerter som är mer uppdaterade när det närmar sig bygge.
För man kan inte räkna med att man har hur lång tid som helst att få det priset.
6 månader så säger du ja.
Vad om de som ska bygga har fått ett större jobb för en månad sen och inte kan börja bygga hos er på lång tid, då dom trott att deras offert var fel.
De kan inte vänta 6-12 månader på jobb dom måste jaga vidare om de inte får jobben.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
H
Om dessa var så bra, kan du inte ta en prat med dom vad priset blir med andra priser för material?
Deras tim priser vill jag tro är de samma än på kort tid.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Du skriver ju själv att det finns omständigheter som du tagit i beaktning och det var därför du inte accepterat tidigare. Alltså fanns det en risk att du inte skulle tagit offerten och då verkar det ju ganska konstigt att du tycker att byggaren ska se den som giltig fortfarande. Dvs du behöver inte stå för den men han ska det?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 8 till
  • Laddar…
Om vi nu bortser från själva offerttiden m.m.

Materialpriserna har skenat iväg och skall TS få arbetet utfört för offererad peng, så kommer det sluta i konkurs för byggaren.

TS ställ dig frågan vad som blir billigast.
1. Gå med på ett nytt pris från byggaren där ni kan hitta kompromisser. Byggaren kanske är villig att sänka sitt arvode på materialet. Ni kanske kan byta vissa materialval m.m.

2. Du kör stenhårt på att du har fått ett offererat pris och det får inte kosta mer. Det slutar med konkurs för byggaren, du står med ett halvfärdigt hus och måste hitta en ny entreprenör (som kommer lägga på extra mycket på sitt pris för att gardera sig). Kostnaden för byggkreditivet drar iväg när bygget står still.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Du får ursäkta men detta känns bara för dumt. Du tar in en offert i februari och tror sen att du kan acceptera den i augusti? Hade du även tänkt att de skulle påbörja jobbet omgående? Bra firmor har säkert fullbokat minst 6 månader framåt.
Hade jag kommit med ett sådant krav på vår lokala byggare hade han först skrattat och om jag stod på mig bett mig fara och flyga.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
En förtydligande fråga;
Är det så att ni fick en offert i Februari, ni vill acceptera den i Augusti och det är nu när ni vill acceptera offerten som byggaren säger att de inte längre kan stå för offerten p.g.a. dyrare materialpriser ?

Om det är så så har byggaren helt rätt. Det finns väl inget som säger att en byggare måste acceptera alla offerter de skickar ut.

Om det däremot är så att ni accpeterade offerten i augusti och arbetet påbörjades och byggaren nu, ett par veckor senare, kommer på att avtalet inte går att följa så är läget annorlunda.

Så ett förtydligande hade varit på sin plats.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vad har du accepterat?

Hänger inte riktigt med på hur landet ligger.

1. Du fick en offert i feb och nu i aug så har du och byggaren ingåt avtal och byggandet har startat, samnt nu vill du lägga till jobb men det är då byggaren knorrar att han inte kan ge tidigare nämnda priser?

Eller
2. Säger byggaren till dig nu före avtalet accepteras att priserna från offerten från februari inte gäller längre ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.