Kontakta någon ansvarig på firman samt KA ,diskutera inte med klåparna det leder ingen vart,Du bara sliter ut dig till ingen nytta,det syns ju att dom inte kan sitt jobb
 
Mikael_L
Jag hoppas att du inte betalt något än.

Hela detta bygge ger mig dålig magkänsla. Nu har jag inte kollat på de andra omgången av bilder, (då den hemsidan ber mig om så mycket saker som jag inte vill gå med på!), men av de andra kommentarerna här så får jag en bild av ett risigt skött bygge.
Och sen skulle jag också vilja syna konstruktörens jobb, han verkar inte heller ha haft koll på saker och ting.
 
Hej igen
har googlat vidare lite på dom saker vi har diskuterat
och jag har faktiskt hitta en del liknande konstruktioner
(dubbla hammarband mm)
se denna
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4689&contextPage=5946
här en till som har valt denna konstruktion
http://www.jogarsrud.se/2008 kvart3/sidor/regel-res.htm

så den delen kanske inte är så galen i alla fall
lite kortlingar på sidan bara

eller vad säger ni?

Har även prata med KA
och han säger kort är det inte som på ritningen så godkänner han det inte
gör om alt ändra ritningen
 
Jag skulle se det som att ditt största problem är "pelarna" som "hänger" i luften, eller på en stående regel... Tänk på att halva takets last ska tas upp av dessa pelare som vilar på en stående regel.

Normalt sätter man inte ens pelaren på en regel (syll) utan låter denna stå på betongen. En träregels belastningsförmåga med fibrerna liggandes är ofta inte tillräcklig...

Bara att kolla på vad som står på ritningen och se till att det blir gjort utifrån detta. Där har din KA helt rätt. Att du ska gå tillbaka och ändra på ritningen är väl inget alternativ då det inte är konstruktören som gjort fel? Konstruktören kommer inte heller att gå med på att ha "pelarna/reglarna" hängandes...

Bara atill att driva på byggaren...
 
Hemmakatten
Du ska verkligen inte gå in och föreslå lösningar själv, typ "sätt en lite bräda på var sin sida om stolpen" eller något annat. I och med att du själv frångår att k-ritningarna ska följas så befriar du byggarna från ansvar om nåt går fel. Stoppa bygget, ta dit en besiktningsman och betala framförallt inga pengar utöver det som beiskningsmannen anser vara korrekt byggt. Det är inte värt något ROT-avdrag om bygget inte håller.
 
Hej all
tack för er input

Måste be om ursäkt jag har sagt fel angående dimensionen på reglarna
när jag prata med snickaren så sa han att muren var 19cm bred och därför utgick jag ifrån att reglarna var det också
nu har jag kontroll mätt och dom är 220*45 som dom ska vara i golvet enligt K-ritning
Detta innebär att golvet är ok men väggarna är för breda
känns helt klart bättre än för klent golv

Till byggarna försvar så har dom inte sagt att stommen är klar
så jag får ge dom lite tid innan jag dömer dom

dock så är ju pelarna fel
och du har helt rätt när du säjer att jag inte själv ska komma med svar på problemen
va inne och tyckte till lite om antal ventilations hålen i grunden och nu ser jag att det inte stämmer med k-ritning
där kan dom ju helt klart säga att jag har sagt att dom ska göra så

Jag tror också att vi är lite för kvika att döma ut dom
Det finns helt klart brister med det mesta verkar gå att fixa utan förstora kostnader
så länge det finns en positiv dialog med Byggaren
vilket jag tycker det gör , som jag sa är Byggaren sjyst även fast dom sniknare som är här är känns lite oerfarna

Jag har redan betalat (för den del som är gjord)

Nu gäller det tänka positivt
(nästan) allt går att lösa :)

God fortsättning !
 
Gällande stolpen i limträ som nu inte sitter där så hade nog konstruktören en avsikt med den. Taket ska ju vila på den och jag antar att det blir ett ryggåstak och inget bjälklag som stagar upp gavelväggen. Gavelväggen hade blivit stabilare av en regel/limträ som går hela vägen från syll upp till det liggande limträt som bär takstolarna. Gavelväggen känns nu för lång utan stadga på mitten eftersom den stående regeln har en skarv vid hammarbandet.

Min åsikt. Annars ganska OK väl
 
Snailman
gällande gavlarna, att det är hammarband på platten på dem så är det ungefär 99 nya hus av 100 som har så, de enda som avviker är väl möjligen de som har stora glaspariter på gaveln och dessutom ryggåstak.

bland lösvirkeshus är det också ytterst sällsynt med hela väggreglar på gavlarna. jag har bara sett nåt enda, men på senaste huset så gjorde jag faktiskt så på alla gavlar:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.