Äntligen är hemsidan på plats:

www.villabroden.se

Skriv gärna något i gästboken. Det är alltid kul med kommentarer!
 
Säger som Fylking....."ÄNTLIGEN!" :D
 
Nu när frugan sitter här över axeln på mig och kikar på dina bilder på Syndafloden Brodén, frågor hon -> Är det inte Jennys brorsa den där Brodén?? Är det det?
 
Nej Martin, det är inte Jennys brorsa. (vad jag vet iallafall) ;-)

Kul att ni varit inne på hemsidan förresten. Syndafloden är ju inte det roligaste kapitlett men det kan ju bara bli bättre just nu känns det som! Hur går det med eran tillbyggnad??
 
Med tillbyggnaden går det.......långsamt tycker jag. Har satt innertaket nu i helgen och ska väl börja med innerväggarna snart. Färdigt utvändigt är det dock, sånär som på ett fönster som skall flyttas (från där passagen blir mellan nytt å gammalt) samt lite fönsterbleck.

Man kan aldrig vara säker på det där om syrran iofs.. ;) Jag trodde du var en gammal skolkamrat till mig därav frågan om systern..
 
Skolkamrat?? Då borde du väl komma ihåg efternamnet Brodén i sådana fall?? Vilket skola var det?

Har uppdaterat hemsidan förresten med lite bilder och dagbok!
 
Ja, alltså, i klassen under mig gick en tjej som hette Jenny Brodén, och hon hade en bror i klassen över mig som hette..hmm..kommer inte ihåg riktigt. Detta utspelade sig på Eneby skolan nån gång på 1990 talet..:)
 
Brodén....din fukt ser inte så bra ut....förbannade klantskallar till snickare som inte fått på pannorna....än! Nu måste virket torka ut rejält innan de går vidare! Känner du dig osäker tala med KA eller en fuktinspektör.
 
Hej alla
Hur går det för er. Brodén hur går det med allt, du som är mitt uppe i byggandet?

Själva har vi fyllt upp efter sprängningen och idag har jag kört ut singel och i stort sett gjort färdigt grusbädden. Ikväll har utsättaren varit här och gjort finutsättning så nu är det bara att börja sätta kantbalk och lägga in alla rör.

Ni som bor i Svärtinge har ni sett funkishuset de bygger nästan längst bort i samhället på adress Björkbacken tror jag det heter. Min sambo jobbar med en som ska bo där och vad vi förstod så låg budgeten på ca 10 milj...... :surprised:........... Huset har platt tak och är i lärk trä.

Fruktansvärt snyggt och enormt stort hus, måste vara mer än 300 kvm, i tre plan med utsikt som du Brodén. Om ni inte sett det så åk och kolla............. Det står Erik Sjögrens Bygg nere vid vägen.

/D
 
Men Douglas....det är ju kanonbra att det skapas arbetstillfällen. Om huset nu kostar 4 ggr mer än ett normalt är ju det alla tiders eller hur? :-?

Sedan tror jag inte att de har fått dispans för att bygga 300 kvm....låter i högsta laget för det området.

Lärk är annars snyggt första året sedan blir det grått....om man inte oljar det kontinuerligt....vilket låter jobbigt!

Hur går det med skyfallen Brodén? Inget vidare byggväder direkt. Är på inskolning på Tingsbröten nu med barnen och där är det en smärre översvämning på gården.
 
Tjenare Calle och Douglas! Kul att någon håller liv i tråden!  ;)

Skolar sjäv in vår dotter på Säterdalsdagiset just nu så jag passade på att svänga förbi ditt hus Calle och såg att de börjar hända saker på tomten. Jag antar att du slipper att vattna gräset iallafall med tanke på regnen?! Hoppas att det inte blir för mycket fukt i mattan bara! :-?

Angende fukten som kom från taket i vårt så är det torkat och ordentligt luftat. Träet är även bytt där det läkt in. I nedervåningen fick vi en omgång till tyvärr eftersom de stödelement som Micke beställt tillveras direkt på order och därmed dröjer ett tag. Som tur är har vi fått en snickare som tog personligt ansvar och byggde en anordning som hindrar vattnet från att komma in så nu torkar det för fullt därnere. Övervåningen är nästan helt gipsad. Taken är inte satta ännu dock. Antar att sladdnisse (elektrikern) vill komma dit med sina grejer för spottar och dylikt först.  ;D ;D

Det enda som känns lite tråkigt är att det inte går att få till någon riktigt bra lösning med nedfarten som är på tok för brant som det är nu. Micke har varit ute och tittat på det och hade ett par lösningar som vi skulle kolla på under hösten. Vi måste köra ned jord eller lera till nederdelen av tomten först! Det lutar mot att fylla ut mer och göra uppställningplats/carport för bilarna uppe vid vägen med möjlighet att ta sig ned till huset under sommarhalvåret iallafall!

Angående 10 milj. budgethuset så har vi varit förbi där ett par gånger. Visst är är det ett "råfunkis" hus alla gånger. Men 10 mille för ett hus?! Okej att det är stort (säkert 300 kvm och över i boyta) men 10 mille är ju ändå 10 mille! Vem är det som ska bo där?? Angående lärken så är det sant att den blir grå efter ungefär ett år men har man råd med 10 mille för själva bygget så är nog ett oljning per år inga problem?

Hur ligger ni till med sprängningen hos er Douglas?? Har du hört något om det som ska bygga ett Trivsel på vår gata??
 
Hej
Jo vår sprängning är klar för länge sen och på tredje tomten ska de till att söka bygglov nu så sprängningen där dröjer nog några veckor. Ska kolla det där med sprängstenen som du villa ha Brodén.

Vad jag förstod av min sambo så är det ett ungt par som ska bo där. Min sambo jobbade med en tjej som var tillsammans med en engelsk kille. Killens föräldrar är stenrika och bor i england. De ville ha plats när de kommer till Sverige och hälsar på så de bygger huset åt sin son............ om man ändå hade det så :cool:. OBS att detta är bara vad jag hört, inte bekräftat.

/D
 
Brodén har kollat din hemsida men lite dåligt med uppdateringar.......... ;)

Hur går det för er då? Några överraskningar eller går allt som planerat?

Själva har vi satt kantbalk nu och ska ner med avlopp, vatten, el och radonslang i grunden nu i helgen. Sen är det bara att isolera, lägga golvvärmen och sen armera..............
 
Det har inte hänt så mycket hos oss på ett tag nu. Därav inga bilder. Det som har hänt är att köket är levererat. Dock inte klart ännu för att montera det så det står förtillfället i snickarens förråd. Ventilationssystem (som vi beställt själva) är levererat. Innerdörrarna står hos hos transportbolaget (sist jag kollade). Återstående delen av panelen kommer enligt uppgift på måndag. Hålet i mellanbjälklaget är upptaget så nu kan man hoppa fritt fall 2,8 m om man vill!!  ;D

Har kommit till ett sånt stadie i byggandet att jag inte längre orkar att hålla koll på allt och alla. 1 dec flyttar vi in och då ska allt vara klart! Är det något som inte är klart eller strular så får det bli hus i helvetet då hos leverantörerna. Annars kommer jag att gå in i väggen snart om jag ska oroa mig för allt som kan gå fel!!  ;)

Ett tips inför ditt kommande bygge Douglas är att försöka hålla koll på leveranserna när de dyker upp. Vi har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att leveranserna har kommit utan att någon tagit emot dem vid bygget. De har sedan stått i regn och rusk under flera dagar utan att någon tagit hand om dem. Senast stod vår braskamin Contura 660 ute från torsdag till måndag utan täckning!!  :surprised: :( >:(
 
Ansvaret för en vara som levererats hos er utan underskrift av mottagare står transportbolaget för. Tänk på det. De får ALDRIG lämna av material på ett bygge utan underskrift. Då begår de ett generalfel.

Anmäl detta direkt om ni är osäkra på om varan påverkats på något sätt t ex av vädret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.