injonil skrev:
Jaa du, om vi säger så här:

Du anlitar snickare för att inreda en vind, flera dagars arbete.

När snickarna kommer dag 2 är verktyg och maskiner borta som de lämnat kvar i ditt hus.

De frågar dig var prylarna är och du svarar att du inte har en aning och att de får hålla reda på sina verktyg själva.

Vad tror du händer?
Scenariot är väl snarare att det springer en massa folk ut och in i ens hus under byggtiden. Ena dagen snickare, kanske olika snickare då och då. Se är det rörpulare där och förbereder deras jobb. Elektrikern tittar in en sväng. Kan det verkligen vara kundens sak att hålla reda på alla grejer? Om det fattas en cirkelsåg i slutänden, är kunden ersättningsskyldig? I TS fall har det dessutom gått en avsevärd tid sen det byggdes nåt, och i efterhand kan han omöjligen veta vem som har vilka verktyg. Men det är väl olika från fall till fall, klart man inte kan sno allt som hantverkarna lägger ifrån sig...
 
Precis! Men detta var en tråd under juridik och ämnet var inte "Tror ni jag kan komma undan med att sno kvarlämnade verktyg?" :)
 
Om man tänker städa bort dem så ska man nog inte skriva det här..... ;)
 
Finns det något som säger att man måste hålla sig juridiskt korrekt bara för att tråden finns i ämnet juridik. Ibland kan juridiken vara långt från rättvis. Jag minns exempel på folk som fått sina cyklar stulna och därefter sett cykeln på stan någon dag senare och inte längre haft någon som helst rätt till den.
Man ska inte göra livet mer komplicerat än vad det är. Lös problemet.

Det behöver inte betyda medborgargarde.
 
En vanlig anledning till att vissa tycker att en lag inte är rättvis är att de inte har förstått lagens intentioner. Om man förstått varför lagen är som den är så kan man absolut diskutera det ämnet, men annars tycker jag att det helt enkelt är bättre att fråga varför det är som det är innan. Det finns så mycket okunskap och vanföreställningar som det vore onödigt att älta, jag tycker detta ämne på forumet ska hålla en högre nivå än så.

Det är min åsikt.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Jag utgår från att om man skriver i juridikforumet så vill man ha råd och tips på hur man håller sig inom lagens råmärken, och vad lagen ger för utrymme att agera.

Det är dessutom en linje som inte ger utrymme för så mycket bedömningar. Allt annat ger att man skall fundera över hur mycket olaglig man får vara, och det är mycket svårare och inte särskilt seriöst. Det finns många andra ställen på nätet att diskutera kontakter med MC-gäng, baltiska torpeder och försäljning av stöldgods.
 
Varken hos Länsstyrelsen eller Polisen kan jag få ett vettigt svar vad jag ska göra med maskinerna. Dom bara ligger där och mår dåligt.
 
Varför inte helt enkelt göra det rätta och kontakta konkursförvaltaren?

Sedan får både du och maskinerna en riktigt God Jul.
 
Det finns INGEN som kan ta ansvar. Konkursförhandlingar först i februari. Då tillsätts konkursförvaltare.
 
Skriv ett brev till Tingsrätten, så finns det med i handlingarna. Lägg till dina krav och fordringar på konkursboet. Under tiden är det bara att gilla läget.
 
Intressant disskussion!
Jag vet iallfall vad jag skulle gjort...Jag får banne mig lust att åka hem till Ztutz och städa lite!
 
Är det så här man ska skriva till Tingsrätten innan konkursförvaltare utsetts?

------------------------------------------
Angående konkurs av bolaget Bygg_Kalle 55XXXX-XXXX

Eftersom Bygg_Kalle enligt vissa är på väg mot en konkurs vill vi meddela våra fodringar och krav på bolaget.
Enligt bifogat kontrakt har Bygg_Kalle inte levererat dörr, fönster och taktegel (bilaga 1). Det finns även i deras ägo en klinkerplatta som vi fått betala deposition på för att få låna från butiken.

Vi har även fått se till att skydda verktyg som Bygg_Kalle lämnat utomhus in i tillbygget då dessa annars skulle vara helt förstörda och helt sakna värde. Enligt fackman skulle man få ca 10.000:- för apparaterna på en begagnatmarknad.

Vi vill med omedelbar verkan att konkursboet tar hand om allt som tillhör Bygg_Kalle – från verktyg till ombyteskläder. Om inte detta sker snarast kommer vi att låta någon frakta bort detta gods och magasinera det på Bygg_Kalles bekostnad.

Om detta brev innehåller någon juridiskt felaktig terminologi behöver vi få veta detta snarast. Vi hoppas att andemeningen är tydlig.

Staden 17 dec 2008


Vänligen,
Namn Namnsson
Gatvägen 1
23456 Staden

-------------------------------------------
 
Redigerat:
Hmm, jag förstår inte riktigt vad du vill skall ske med dörr, fönster och takteglet?
Det borde väl framgå tydligare att det är den största biten av er fodran?

Jag hade även minskat ner infon rörande verktygen, men det är jag.

/Kent
 
Sista stycket uttrycker mest av allt att du borde haft en timmes advokat, och att vi (just därför) lever i ett okänsligt samhälle. Stryk därför din vädjan om goda råd. De kommer nämligen ALDRIG i livet att meddela dig skriftligt vilka formfel du begått. Däremot kan du med fördel RINGA upp någon notarie med samma fråga. Då får du kanske goda råd muntligt rakt på sak.

För det andra: Ta hos tingsrätten samtidigt reda på diarienumret för konkursen, och sätt det först i ärendemeningen. "Ang Konkurs XXXX-XXXX ByggKalle XXXXXX-XXXX"

För det tredje: Undvik att skriva " Det finns även i deras ÄGO en klinkerplatta". Den "äges" varken av dig eller av konkursboet, utan av tredje person. Alltså. "Det finns även i deras FÖRVAR en klinkerplatta".

Slutligen: Instämmer med snickarboden! Var lite tydligare om grejorna som inte blivit levererade. Har du betalat dem i förskott? Eller erbjuder du förvaltaren att köpa dem?
 
Det där med att magasinera på Bygg_Kalles bekostnad skulle inte jag våga mig på. Du lär väl få betala magasineringen, för att sedan ställa detta krav på konkursboet, vilket du aldrig kommer att får ut.

Blandar du in nån advokat är den kostnaden snart större än värdet på verktygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.