Det finns inget värre än när beställaren ska sitta och titta på och kommentera varenda spik eller skruv. Beställaren är ju oftast lekman på området och borde hålla sig undan. Jag gjorde aldrig under ca 20 år ett enda jobb på löpande räkning utan allt med fast pris där varenda jobb var noggrant nedskrivet och överenskommet. Det hände ibland att de ville hjälpa till, men då brukade jag säga att i så fall ska jag ha 200 kr extra per timme. Jag ansåg att den s.k. hjälpen alltid gjorde arbetet mycket jobbigare. Finns det någon annan bransch där det accepteras att kunderna står och lägger sig i hur arbetet borde genomföras ?
 
J Johnsson 56 skrev:
- - - Finns det någon annan bransch där det accepteras att kunderna står och lägger sig i hur arbetet borde genomföras ?
Oh ja. Både elever och föräldrar lägger sig i lärarnas jobb, föräldrar lägger sig i idrottstränares jobb, alla har googlat sig själva till experter innan de träffar läkare och vet bäst själva vilken åkomma de har, osv.
 
  • Gilla
Jambalaya och 18 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Oh ja. Både elever och föräldrar lägger sig i lärarnas jobb, föräldrar lägger sig i idrottstränares jobb, alla har googlat sig själva till experter innan de träffar läkare och vet bäst själva vilken åkomma de har, osv.
Ok, jag tänkte mer på arbeten i produktion
 
B
Klart kunden ska få vara med och tycka till, men det gäller ju att det görs på ett bra sätt. När det kommer till bilverkstäder, så är det när det kommer till lastbilar i många länder att kunderna är med och ser allt mekanikern gör, annars går de till en annan verkstad...
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Klart kunden ska få vara med och tycka till, men det gäller ju att det görs på ett bra sätt. När det kommer till bilverkstäder, så är det när det kommer till lastbilar i många länder att kunderna är med och ser allt mekanikern gör, annars går de till en annan verkstad...
Jag hade ett sådant jobb en gång. Beställaren tog en stol och satte sig så fort jag började jobba och kommenterade och ifrågasatte allt, varenda dag. Han hade aldrig satt sin fot på ett bygge, men han visste allt via internet. Jag hade varit byggare i 25 år då. Jag gick ner 6 kg i vikt på de 3 månaderna. Efter ett par år ringde han om ett nytt jobb. Jag svarade att om jag får en miljon så sätter jag inte min fot i det huset en gång till.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Mycket handlar väl om fast pris kontra löpande. Jag anlitade en firma för att dränera runt vårt hus för några år sen. Jag blev avrådd från fast pris. De menade att man aldrig vet vad som finns nere i marken. Med fast pris måste de lägga på "buffert". Om jag tog löpande var jag välkommen att delta själv och spara pengar och dessutom ha full insyn. Vi körde löpande och jag agerade "hantlangare" genom att skyffla singel, montera bort staket, bära dränskivor och annat enkelt jobb. Grabbarna från firman körde grävmaskin och lastbil och ledde arbetet. Vi skildes som vänner och slutpriset understeg skattningen med en hyfsad slant. Jag var väldigt nöjd. Vad de tyckte om mig vet jag ju inte :)
 
  • Gilla
HeleneP och 13 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Beställaren är ju oftast lekman på området och borde hålla sig undan.
Och fortfarande slipper du se dina speciallösningar så fort du avslutat jobbet. Kunden måste stå ut med dem resten av tiden h*n bor i bostaden.

Nu menar jag inte dig specifikt Johansson 56 (du gör säkert jobb som alla dina kunder är nöjda med) utan du får representera alla hantverkare som har din inställning. Jag som kund vet ju inte att alla dina tidigare kunder är 100 % nöjda med allt du gjort eller om du är den typen av hantverkare jag har mest erfarenhet av; väljer mest praktiska lösning framför hur det ser ut. Detta är extra tydligt vid fast pris-jobb...ju snabbare det går desto snabbare kan hantverkaren gå till nästa kund och ta genvägar.
 
  • Gilla
Funshine och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och fortfarande slipper du se dina speciallösningar så fort du avslutat jobbet. Kunden måste stå ut med dem resten av tiden h*n bor i bostaden.

Nu menar jag inte dig specifikt Johansson 56 (du gör säkert jobb som alla dina kunder är nöjda med) utan du får representera alla hantverkare som har din inställning. Jag som kund vet ju inte att alla dina tidigare kunder är 100 % nöjda med allt du gjort eller om du är den typen av hantverkare jag har mest erfarenhet av; väljer mest praktiska lösning framför hur det ser ut. Detta är extra tydligt vid fast pris-jobb...ju snabbare det går desto snabbare kan hantverkaren gå till nästa kund och ta genvägar.
Han visste att jag var byggnadsingenjör och att jag hade arbetat som arbetsledare och platschef i 10 år innan jag startade eget. Han kunde ha tagit hur mycket referenser som helst, jobbet var nämligen en handikappsanpassning, så det kostade honom inte ett öre. Kommunen hade massor med jobb som jag hade utfört att visa upp om han ville.
 
  • Gilla
thellberg
  • Laddar…
En källare kan ju vara knepigt, men när det är byggställningar inblandat har husägaren ingen rätt att befinna sig på dem utan tillstånd från byggarbetsledaren, som INTE är husägaren.
 
J Johnsson 56 skrev:
Han visste att jag var byggnadsingenjör och att jag hade arbetat som arbetsledare och platschef i 10 år innan jag startade eget. Han kunde ha tagit hur mycket referenser som helst, jobbet var nämligen en handikappsanpassning, så det kostade honom inte ett öre. Kommunen hade massor med jobb som jag hade utfört att visa upp om han ville.
Som jag skrev: "Nu menar jag inte dig specifikt Johansson 56..."
 
Jag själv är alltid hemma / i närheten när hantverkare är på gården. Försöker göra en jämn avvägning på hur mycket jag ”stör”.

Håller ett öga på allt, skämtar lite, frågar en fråga ibland om jag undrar över något.. tar ett beslut om hantverkaren frågar nått.

Jag är medveten om att hen jobbar och försöker således hålla mig lite ur vägen.

Men jag tar oftast löpande timpris, så vill jag fråga extra saker - så ve jag att jag får betala för tiden! Samma om jag ändrar något eller vill ha hjälp med mer.. komminuikation är a och o (y)

Vid offert/fast pris får man nog reglera vissa saker innan.. t ex vad som ska gälla vid ändringar el om kundens är så mycket i vägen att tiden inte räcker till renoveringen..

Den gången vi tog en offert, så blev alla förändringar ett nytt projekt senare. Det visade sig att ett fönster läckt och vi var tvungna att riva delar av en yttervägg. Det hade hantverkaren inte tid med då (plus att det var best tid på fönster), så hen gjorde typ hälften av jobbet då och hälften plus extra senare när fönstret kommit och hen var klar på andra jobbet.
 
  • Gilla
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag gick ner 6 kg i vikt på de 3 månaderna. Efter ett par år ringde han om ett nytt jobb. Jag svarade att om jag får en miljon så sätter jag inte min fot i det huset en gång till.
Du fick alltså en bantningskur och dessutom antar jag betalt. Vad klagar du över? :p
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Han visste att jag var byggnadsingenjör och att jag hade arbetat som arbetsledare och platschef i 10 år innan jag startade eget. Han kunde ha tagit hur mycket referenser som helst, jobbet var nämligen en handikappsanpassning, så det kostade honom inte ett öre. Kommunen hade massor med jobb som jag hade utfört att visa upp om han ville.
Handikappade är vana att få lösningar som funkar perfekt för en icke handikappad, kanske inte alls för den handikappade.
De är vana att få lösningar utan att få medbestämmande.
När arbetet är klart är det klart. Man får leva med resultatet livet ut även om det inte fungerar. Det finns ingen handikappad som får en fungerande lösning utan att förr eller senare kosta på egna medel.
Så inget konstigt att han ville vara delaktig.
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Vi brukar göra så att om kunden (som fått offert till fast pris) plötsligt vill ha en ändring som inte fanns med i ursprungliga offerten så väntar vi med det momentet och jobbar vidare med något annat moment tills kunden bestämt sig och kan skriva på ett extra kontrakt med de nya momenten specificerade.

Ett exempel var ett takbyte vi skulle göra till fast pris. När vi rev gamla taket upptäcktes att mycket av råsponten var i dåligt skick. Vi frågade kunden vad han ville göra (vi rekommenderade ett byte av råspont). Kunden ville spara en del råspont och byta ut en del. Så innan vi började med nästa moment formulerades ett kontrakt med förändringarna som skulle göras och vilken omfattning, samt att detta gällde utanför ursprunglig offert, och när papperna var påskrivna kunde vi fortsätta.

Sen om det är nån liten enstaka grej kan man ju kanske låta det gå beroende på vad det är, men om det dyker upp smågrejer hela tiden så blir det lätt många bäckar små. Om din kund hela tiden vill ha ändringar som avviker från ursprungliga offerten tycker jag det skall göras formellt så att kunden förstår att tid är pengar. Det kan ju vara så att kunden inte inser att det kostar er extra att börja ändra en massa.
Korrekt! Om det är ändringar/tillägg så är det ju utanför det avtal man skrivit på. Detta missar många och gnäller på hantverkaren. Jag har aldrig fastpris, bara rörligt och ordentligt med godkända och budgetoffererade underlag. Avvikelser regleras med krav på avstämningsmöten, där vi skriver ner vad vi kommer överens om, ekonomisk påverkan på projektet osv. F.ö. brukar jag fika med hantverkarna då och då för avstämning och trivsel. Alla problem löses i samförstånd och alla blir nöjda!
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Sen är det kanske inte i detalj spikat exakt vad som ska göras och hur det ska göras. Situationen blir då lite svår. ”Aha, du gjorde så, kan man inte göra si och så istället”.
Generellt brukar kunder överlämna mkt detaljer till entreprenören, men alla är ju inte såna. Det är inte enkelt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.