Såklart :) Men kommunens byggnadskontor är väl inte de enda som kan avgöra det?
 
Hemmakatten
Självklart inte. Jag skulle nog "bara" låta en konstruktör kolla ritningarna och sedan flytta stolpen utan att meddela kommunen. Konstruktörens input kan vara bra att ha på papper just för försäkringens skull. Å andra sidan är jag lite kluven; Om bygglovet kostar under 2' skulle jag nog ansöka om ett sådant för att sova lugnt.
 
Gör en bygganmälan! Annars bär du skulden om något inträffar, eller sätter någon för fara pga av en eventuell riskkonstruktion, även när du sålt huset.
 
Bara att flytta stolpen så ändrar du på många faktorer, vart hamnar allt tryck osv.. Ditt fall är kanske inte ett stort ingrepp men man hör folk " äh, jag petar dit en överdimensionerad hea balk" utan att veta vad som händer när man lägger all last på andra delar av huset.
 
Ja, oavsett om du skippar tillståndet så bör du låta en kontruktör titta på det.

Det handlar inte bara om huruvida balken böjs ner för mycket, utan minst lika mycket en fråga om golvet där du ställer den nya stolpen tål den punktlasten.
 
Precis. Man kan inte utelämna en konstruktör bara för att man får OK på en bygganmälan. Eller hur? Så bygganmälan är bara till för att de lättare skall kunna sätta dit en om nåt skulle gå fel. :-D
 
Eller så är bygganmälan till för att kommunen skall kunne kräva in beräkning från konstruktören innan du får börja.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Precis, Du ska utse en godkänd konstruktör samt en rikscertifierad kontrollansvarig (fd. Kvalitetsansvarig) och skicka in det tillsammans med bygganmälan som sedan ska godkännas av kommun innan arbete påbörjas
 
Precis. Det är även därför folk skiter i det när det är uppenbart att konstrukltionen kommer att hålla :)
 
Vad finns just ovan den bärande delen just nu? Vad händer med lasten där om du flyttar just den stolpen.. Kan ju finnas en anledning varför den sitter just där.
Nu talar jag nog för de som tar bort större bärande delar, ingen expert själv men jag läst trådar där de tar bort hela väggar i tron att dom gör rätt med att bara tänka på bara att själva balken håller och tar ingen hänsyn till resten.
Som sagt, i ditt fall så kan du nog lösa de på egen hand, bara du vet vad du gör så ;)
Vi ska påbörja en borttagning av en bärande vägg och tog in en konstruktör, och blev förvånad hur många andra faktorer dom räknar på, jämfört med vad snickarna sa när jag rådfrågat, där dom "trodde mycket, inga problem".
Lycka till ! :)
 
OK. Tack för dina synpunkter Poitsu! :D
 
Vad kostade konstruktören och var fick du tag på denne förresten?
 
Vet inte vad han kostar än :) han har fixat ritning å allt e klart, så jag bad han skicka räkning. Borde fått hem den när som helst. Fick tag på han efter googlat byggnadskonstruktör i mina hemtrakter, blev också rekommenderad honom av de större firmorna förövrigt. Återkommer med pris!
 
Hej igen!
Stolpen(Liten väggdel) som skall flyttas är uppbyggd av 2 tum 3 reglar ( 2 ggr 4 st).

Jag antar att virket inte är helt torrt när man köper det på en bygghandel?
Hur mycket kommer stolpen att krympa tror ni? Rör det sig om mm eller cm?
Jag vill ju inte ha några sättningar när virket torkat helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.