Hej!
Skulle ni göra en bygganmälan för följande?
Det är ju inget krångligt moment men jag tror man skall det enligt byggpraxis.

Vi skall flytta en bärande stolpe och göra två öppningar på 1500 mm och 900 mm och till en öppning som är ca: 1800 mm.

Det finns redan avbärning i tak och golv i och med att en dubbel 250 mm lättbalk löper genom hela huset i längdriktningen. (pga att det är ett modulhus där undre plan kom i två sektioner).

Det handlar helt enkelt om att flytta en stople som är en del av den bärande konstruktionen.
Ingen förstärkning behöver göras.

Vi kommer först bygga upp den nya bärande konstruktionen genom att sätta två stolpar i de befintliga öppningarna. Därefter tar vi ner den nuvarande stolpen. Det innebär att vi dubblerat bärkraften på detta ställe. Vi har dock ökat den största öppningen från 1500 till 1800 mm.

Hur skulle ni göra?
 
Flytta stolpen.
 
OpiMaza
Som sagt, flytta stolpen.
 
Jag flyttar stolpen, får lite skäll på forumet av någon som tycker det är fel, och gör likadant nästa gång jag ska ändra något bärande.
 
3 av 3 säger flytta. Bättre än väntat :) Tack för era svar!
 
Troligtvis är hela väggen markerad som bärande på ritning.
Hela väggen är fortfarande bärande.

Men, du gör öppningen större vilken kan verka negativt på bärigheten.
I praktiken är det nog ingen fara.

Om öppningen är markerad på ritning på bärande vägg är det nog så att bygganmälan och relationsritning ska in.

Sååå, jag är nog lite mittimellan, jag tror att det inte är någon fara, men om allt ska vara korrekt så ska ju en bygganmälan in.
 
Tjena!
Jag tror inte väggarna är "markerade" som bärande. Jag kunde i alla fall inte hitta något dyligt. Av konstruktionen att döma är det dock som jag skriver längsgående bärande balkar i golv och mellanbjälklag i mitten på huset. Att stolpen är bärande ser man i och med att den som en del av en 30 cm vägg är uppbygg av 4 st 2 tum 4 reglar. Delar av övriga längsgående väggar har även dessa 3 eller 4-dubbla reglar. Dessa skall dock inte rivas och 2 nya stolpar tillkommer ju intill nya öppningen.
 
Du ger ju själv svaret: Anmälan skall göras.
Sen blir det upp till dig om du vill göra rätt eller fel.
 
Vad är det värsta som kan hända om man gör "fel" då? Dvs inte lämnar in bygganmälan?
Om man vet vad som skall göras och det är ett relativt enkelt moment att utföra.
 
Man kan få straffavgift nuförtiden.
 
OK, men hur mycket? Man kan ju kalkulera den ekonomiska risken utifrån sannolikhet för och storleken på kostnaden.
 
OpiMaza
Modino skrev:
Vad är det värsta som kan hända om man gör "fel" då? Dvs inte lämnar in bygganmälan?
Om man vet vad som skall göras och det är ett relativt enkelt moment att utföra.
Hur skulle dom få reda på det?
 
OpiMaza skrev:
Hur skulle dom få reda på det?
För att man envisas med att posta på nätet att man tänkt göra det... ;)

(Och för att man sedan stolt lägger upp bilder på facebook med det färdiga resultatet... Det verkar vara det vanliga idag.)
 
Jaha, då förstår jag varför det tar sån tid att handlägga bygganmälan och bygglov :)
 
Hemmakatten
En annan aspekt är att en felaktigt dimensionerad konstruktion eventuellt kan orsaka skada som försäkringsbolaget förmodligen inte vill betala fullt ut för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.