Snackade precis med handelsbanken om byggakredit och en halvnervöstjej försökte förklara vad de krävde. De krävde att man betalar pantbrev och lagfart själva. Sen säger hon "sen behöver ni kontantinsats själva som på ca 10 procent. Ca 200 000 för er".. Jaha sa jag, ska jag betala 200 000 i kontantinsats direkt då jag vill ha ett byggakredit hos er värt 2 miljoner? Fick då ett stammande svar ja. Sen ändrade hon sig o ville höra av sig. Öh?? Ja då jag lägger om byggakredit till bolån så förstår jag att de vill ha kontantinsats men inte direkt då jag nyttjar byggakrediten?

Vad säger ni som kan något om detta?
 
Redigerat:
Vad är byggakredit?
 
man lånar pengar till husbygge och lämnar in fakturor till banken allteftersom de uppkommer, då man är klar så lägger man om det till ett bolån.
 
Du menar byggkreditiv antar jag?
 
Jo det är ju det jag menar, ser att jag stavat som de blinda slåss. Hurra.

Japp byggkreditiv menar jag.

Har ni som beviljats det betalat handpenning på 10 proc av den förväntade totalsumman eller kan inte denna kvinnan sitt jobb?
 
Det var kanske därför banktjejen var nervös; hon fattade inte vad du menade?
 
Skrev bara fel här, har pratat med henne förut om byggkreditiv på telefonen då hon skulle räkna på det och återkomma.
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan fundera på att bygga hus i dagens läge om man inte ens har råd med 10% kontantinsats.
 
Men de flesta lägger väll in försäljning från bostad som kontantinsats. Och inte ens råd med 10%.......För mig skulle det innebära att kunna pynta upp någonstans mellan 4-500 000 i sparade pengar, då skulle det inte bli många hus byggda skulle jag tro.

Sen måste jag säga att jag tror varken att bankkvinnan eller ni som har påpekat stavningen, är så dumma så ni inte förstod vad dangerousdave menade
 
apanap skrev:
Jag förstår inte riktigt hur man kan fundera på att bygga hus i dagens läge om man inte ens har råd med 10% kontantinsats.
Genom eget arbete, kanske...?
 
Vår bank ville mest veta att vi hade "handpennings" summan.
Lagfart betalade vi när tomten var avstyckad och pantbrev betalade vi när vi tog byggkreditivet.

För "handpenningen" så betalade vi ett par av räkningarna som kom iochmed husbygget. (V/A och EL anslutning tex)

Vi gjorde som så att vi meddelade banken vilka räkningar som skulle betalas från byggnadskreditivet och vilka som vi ville dra från egna pengar "handpenningen".

Du verkar ha fått prata med någon som inte riktigt har koll. Be att få prata med någon som vet hur det ska gå till. =)

Mvh
Thomas
 
Redigerat:
evasch skrev:
Men de flesta lägger väll in försäljning från bostad som kontantinsats. Och inte ens råd med 10%.......För mig skulle det innebära att kunna pynta upp någonstans mellan 4-500 000 i sparade pengar, då skulle det inte bli många hus byggda skulle jag tro.

Sen måste jag säga att jag tror varken att bankkvinnan eller ni som har påpekat stavningen, är så dumma så ni inte förstod vad dangerousdave menade
Intressant hur lika vi tänker :)
 
Redigerat:
Swappe skrev:
Vår bank ville mest veta att vi hade "handpennings" summan.
Lagfart betalade vi när tomten var avstyckad och pantbrev betalade vi när vi tog byggkreditivet.

För "handpenningen" så betalade vi ett par av räkningarna som kom iochmed husbygget. (V/A och EL anslutning tex)

Vi gjorde som så att vi meddelade banken vilka räkningar som skulle betalas från byggnadskreditivet och vilka som vi ville dra från egna pengar "handpenningen".

Du verkar ha fått prata med någon som inte riktigt har koll. Be att få prata med någon som vet hur det ska gå till. =)

Mvh
Thomas
Ok det låter ju som ett rimligt sätt att lösa det på. Jag blev så ställd bara då hon hasplade ur sig vissa svar. Detta kommer ju bli det största jag och min livskamrat kommer göra i våra liv och då vill man ha klara besked!
:surprised:
 
FredrikR skrev:
Genom eget arbete, kanske...?
Så sant så! Sen har man en historisk möjlighet att låna pengar till mkt låg ränta och sen binda räntan när den når bottennotering någon gång i år. Får se vad som händer i April.
 
Ja för att avsluta om hur det gick. Samma människa ringde idag o berättade att man kan använda sin kontantinsats till att köpa sin tomt eller också inte. jaha?? ok.

Sen hade hon räknat på kostnaden för 2 miljoner lån. Hade fått fram siffran 18800kr/månad?!? öh jaha sade jag, tyckte det var liiite mycket. Undrade vilken slags ränta hon räknat med o fick svaret "mer än det är idag". Sen lade hon till att det innefattade även amortering och driftskostnad och att vi nu fick ställa det emot vilka kostnader för boende vi hade idag och om det isåfall var värt det. Öh? vem förutom kungen har 18800 i drift och lån på ett hus idag?? Sade lite kort att vi hör av oss.. Herregud.

Letar vidare efter bank och byggakreditiv ;)

Dave
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.