Avin har dykt upp, hoppas hinna hämta kameran under morgondagen så jag kan installera den under kvällen för lite första tester under helgen.
 
Har testat en hel del, har insett att hunden går omkring rätt mycket på dagarna ;)

Har även fått tillbaka mitt internet, de hade kopplat fel när de bytte kopplingsskåpet i kvarteret (precis som jag sa till supporten för en vecka sedan, men de skulle prompt byta modem först). Så nu kommer mer tester med internet inblandat :D sedan kommer en utförlig recension.

Kan ju redan nu nämna att jag inte är helt nöjd med kameran, mer om det i recensionen :p
 
Kul att du fått igång internet igen. Man blir ju rätt så handikappad utan fungerande internet. ;) Det ska bli intressant att höra vad du tycker är bra respektive dåligt.
 
thewolf skrev:
(precis som jag sa till supporten för en vecka sedan, men de skulle prompt byta modem först).
Telia? :)
 
Det stog telia på avspärrningen när de kopplade om, men jag har bbb.

Fick till och med lite snabbaree internet nu =)
 
Det står fel efternamn på försändelsen, och därför fick min sambo inte ut paketet hos postombudet idag, trots att hon hade med sig även mitt leg. Störigt. Får se om vi kan lösa det ändå.
 
Tokigt. Det måste ha blivit fel någonstans. Jag minns att jag skrev namnet på paketet. Be postombudet dubbelkolla på paketet. Säg till om jag kan göra något.
 
Jag har fått mitt paket, men hela mitt nätverk har beslutat sig för att ge mig en första april att minnas. Man blir lite lagom glad när man märker att flera enheter gått ner från gbit till 10 Mbit. Behöver försäkra mig om att nätet går stabilt innan jag kan göra en rättvis utvärdering av produkten.
Någon som har en 24-portars gbit jag kan utvärdera samtidigt?
 
Du hadde kunnat få ett par Cisco kastade efter dig idag :)
verkar som om vi har hittat ytterligare en bugg i IOS ...
 
Vad svårt det var att skriva en bra recension ... Har blivit lite sena nätter med tester nu, har nog inte kommit i säng före 12 en enda natt sedan jag fick kameran :confused:

Har påbörjat en recension men när jag kom upp i 2 sidor i wordpad så insåg jag att den blir för lång för att någon skall orka läsa :surprised:

Den har iaf räddat soffan, en sidavbitare och mina skor idag :D Drack morgonkaffet på jobbet när jag skulle visa en kollega. Ser att hunden biter på något, det var en sidavbitare:mad: Men han slutade efter en stund och började busa med en kudde i soffan, när han sedan började flytta en dyna i soffan så sprang jag till bilen, på vägen hem såg jag honom komma springandes med något som han kastade runt där hemma. Det var mina skor :mad: Kul att se en hund skämmas samtidigt som han är överlycklig att man har kommit hem.

Testade mikrofonen när jag hade stannat hemma och sa nej. Vad förvånad han blev :cool: Tittade sig omkring och undrade var sjutton Husse gömde sig någonstans.

Kommer att göra ett nytt försök med recension i morgon, som förhoppningsvis blir lite kortare. Och istället göra några fler inlägg. :cool:
 
Japp, då har jag fått besked att jag måste ha ett personbevis för att få ut paketet. Så i em blir det nytt försök. Annars för jag väl ragga upp en person med samma namn som på paketet och be denne hämta ut det ;) faktum är att det är ju enbart namnet dom går efter när man legitimerar sig.

Håll tummarna! :)
 
Surt!

Jag hann tyvärr inte skriva någon recension. Men lovar att snart ta tag i det.
 
thomasx skrev:
Japp, då har jag fått besked att jag måste ha ett personbevis för att få ut paketet. Så i em blir det nytt försök. Annars för jag väl ragga upp en person med samma namn som på paketet och be denne hämta ut det ;) faktum är att det är ju enbart namnet dom går efter när man legitimerar sig.

Håll tummarna! :)
Håller tummarna.
 
Första intrycket

Det första intrycket kom, som alltid, innan kartongen ens öppnats.
En kompakt och förhållandevis tung låda, det ger ett gediget intryck. Men jag fick en smärre chock när jag av informationen på kartongens utsida läser

Step 1: Connect AVN80X to your wireless router

men av bilden intill inser att dom avser att jag ska koppla in den med en RJ45 kabel! Näej, det kan inte vara riktigt!?!

Dags att öppna kartongen och se vad som gömmer sig därinne. Först en rejäl wellpappkartong, och däri en ask med väggfästet, en nätadapter, en nätadapter? Tanken vad jag ska med den till far genom huvudet. En 30cm lång telefonkabel lägger jag åt sidan utan att inse att jag gör just det. Och så kameran, den är något mindre än förväntat, bra, och den känns gedigen, bra. Fronten är av plast, känns lite tunn, men med fin finish, bakstycket är i metall, impressive.

Tre papperslappar finns med också, en på svenska med hänvisning till svensk support. Det är nog inte lönt att göra ett försök att ringa den i seriös test-anda, det är ju skärtorsdag kväll. En quick-setup guide på engelska, där framgår att man kan ladda ner en komplett manual på nätet (knappast på svenska gissar jag), men nu kör vi på utan manual, så som alla ändå gör. På guiden finns också en lista på innehållet i kartongen, det ska finnas en RJ45 kabel med också, gissa varför! Just det, någon wireless router behövs inte till den här kameran, jag får komma över den besvikelsen och köra vidare. Men var är RJ45 kabeln, det är ju en fin ihoprullad sådan på bilden? Efter ett tag inser jag att det är den 30cm långa, eller snarare korta, väldigt korta, telefonkabeln. Kameran är visst tänkt att placeras max 30cm från routern.
I kartongen hittar jag också en mini-cd, den lär innehålla PC-program för att kunna logga kamera-data på pc. Den får vi testa sen.

Kameran kräver uppenbarligen nätadapter, den går inte på batterier, så som alla trådlösa larm-sensorer annars gör nuförtiden. Jag konstaterar att det alltså behövs två sladdar till kameran, ström och data. Bägge kopplas in på kamerans baksida.

Det gick ganska snabbt att få upp en bild från kameran i ipaden via det lokala nätverket, men hela kvällen att få det i någon av enheterna via internet. Mer om det i nästa del av min testrapport.

Två bilder bifogas, en från kartongen som visar kameran ur olika vinklar, samt en på innehållet i kartongen. Notera den korta RJ45 kabeln, storleken på kameran samt det rejäla och ganska stora väggfästet.
 
  • P1020774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020776.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Första intrycket håller jag med thomasx väldigt mycket. Av någon anledning så hade jag fått för mig att kameran skulle vara trådlös, jag blev dock inte ledsen när den inte var det :cool: Trådlöst = bekymmer anser jag. Designen av kameran godkändes med en gång av regeringen här hemma, hon tycker dock inte om att ha den inkopplad när hon är hemma :D Strömsladden dras ut rätt fort.

Inkopplingen var enkel 2 sladdar, men den 30 cm långa telefonkabeln med RJ45 pluggar slängde jag rätt fort.. :p Väggfästet verkar bra, just nu hänger den dock löst i en lampa. Kommer att hängas upp på väggen vilket århundrade som helst.

Men efter inkopplingen så var det inte lika enkelt. Till att börja med så fanns det 3 olika appar i Android market. Vilken skulle man ta?? EagleEyes Lite, EagleEyes Lite +, och EagleEyes. Den sistnämnda kostar dessutom pengar, iofs bara 33:- men jag anser att om man köper en kamera för 2 000:- så bör programmet följa med. Läser i marketen om de olika programmen men det står ingenting om vad det är för skillnad mellan dem. Bilderna säger inte heller så mycket, finns videoklipp om man går in på play.google.com men de fungerar inte för den som har lagt upp filmerna har stängt sitt konto. :confused: Känns tyvärr inte seriöst. Till slut har jag iaf hittat en jämförelse tabell som finns här http://www.eagleeyescctv.com/soft.aspx?SoftID=s06 Skillnaderna är inte stora, Lite och Lite+ klarar av 4 kameror i adressboken, betal versionen klarar av 200. Lite+ och betalversionen klarar av Push notifikation.

Bestämde mig för att ladda ner EagleEyes Lite+. Trodde att programmet skulle kunna söka upp kameran i nätverket. Icke sa nicke, den frågar efter ip-nr till kameran. Bara att logga in på dhcp servern och kolla efter enheten. När jag väl fått fram ip-nr så var det bara att lägga till den och logga in med default lösenordet. Tada jag ser vardagsrummet =) Tog dock lite mer än de 5 minuter som det stog på kartongen att det skulle ta.

Appen fungerar helt ok, man får upp en lista med kameror (om man har mer än en) klicka på kameran och bilden kommer upp. Om man har minneskort i kameran och ställt in den på att spela in så kan man även få fram filmerna som ligger på minneskortet.

Tyvärr har appen för många drag av Iphone appen, blå menylist längst upp ser ut precis som Iphone. mer i nästa inlägg ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.