Mikael_L
Härligt att du gjorde en tråd om detta. (y)

Fanjunkarn skrev:
Det ligger 40mm frigolit mellan speglarna och ramverket är isolerat med 15mm.
Har du några bilder på detta?
Hur fick du in isolering i ramen, fräste ett spår, eller delade på ramvirket?
 
Ja, mer fakta o bilder vill vi ha!:wow:
Dimensioner o material spec. Kostnad ca? Ihopsättnings metod? Tappar antar jag, bara lim eller?
 
Jag vill ha en komplett beskrivning så jag kan göra egna likadana, en enkeldörr och en pardörr skulle jag vilja börja med :)

Har inte din snickare något material man kan köpa av honom? :)
 
Ska lägga ut info när jag sätter i gång med nästa dörr, och bilder så klart...:p
 
Kan knappt bärga mig!:p
Hoppas din nästa dörr inte ligger allt för långt bort i tiden! För så här snyggt hantverk måste dokumenteras och spridas!
Du kanske rent av startar en ny folkrörelse här på BH med folk som inte gillar standardörrar och vill sätta sin personliga prägel på sina hus, och vad ger ett bättre intryck än en egentillverkad och unik ytterdörr?(y)
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
pär h skrev:
Johan.d.hallin jag vart lite nyfiken på varför du tror att dörren skulle slå sig.

Pär
Mest för att trä brukar kunna slå sig, dörrar är ju rätt utsatta för väder och vind (fuktförändringar). Så risken borde väl vara ganska stor, men jag ser nu på utförandet och designen att det är ganska mycket trä som drar åt olika håll så det borde klara sig ganska bra.

Sen är det ju aldrig roligt med en dörr som slagit sig och inte blir tät, därav min nyfikenhet hur det problemet hanterats. :)
 
Nu har jag fått på lite färg, inte klart ännu men man ser vart åt det luta...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
En liten rosa bild, blir kanon när det torkar..
 
  • 1382550709988.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders_Roslagen och 4 till
  • Laddar…
Så var den på plats...
 
  • 1382807351310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stockahult och 11 till
  • Laddar…
Fanjunkarn skrev:
Så var den på plats...
Väldigt tjusigt måste jag säga.

Synd att man inte hinner med att göra mer sånt själv. Blir ju en helt annan känsla om man byggt själv
 
Har själv svårt att få tiden att räcka, men det här kunde jag inte låta bli... :)
 
thomasx skrev:
Jag vill ha en komplett beskrivning så jag kan göra egna likadana, en enkeldörr och en pardörr skulle jag vilja börja med :)

Har inte din snickare något material man kan köpa av honom? :)

Jag måste passa på att upprepa min fråga om inte snickaren har något utbildningsmaterial man skulle kunna få köpa av honom för lite självinlärning?
 
Då jag har en gammal kåk med udda dörrmått så vore det intressant med ett sådant utbildningsmaterial så kanske man själv skulle kunna snickra sig sin personliga dörr.
En affärsidé till snickaren att ta fram ett sådant. Är ju bara att kolla intresset här på forumet för din dörrlösning!
 
+1 på utbildningsmaterial.
 
  • Gilla
Gotland85
  • Laddar…
Hej!! Det finns tyvärr inget utbildningsmaterial, men jag har en hel del bilder från när jag byggde min dörr. Ska försöka få till en tråd om detta framöver.
 
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.