Är trött på att behöva springa och leta efter verktyg överallt så nu har jag bestämt mig för att göra en riktig verktygstavla i garaget. Jag vill göra det bra direkt så det krävs lite planering.
Har kommit på lite verktyg som kan vara bra att ha och vänder mig nu till er för tips på verktyg man måste ha hemma som jag glömt..

Det jag har kommit på hittills är :

Blocknycklar
Lednycklar
Hylsnycklar
Skruvmejslar
Torx
Insex
Borr
Skiftnycklar
Hammare
Gummihammare
Rörtång
Polygrip
Vattenpass
Tvingar
Såg
Bågfil
Filar
Linjal

Tacksam för tips :)
 
Karotchi skrev:
Är trött på att behöva springa och leta efter verktyg överallt så nu har jag bestämt mig för att göra en riktig verktygstavla i garaget. Jag vill göra det bra direkt så det krävs lite planering.
Har kommit på lite verktyg som kan vara bra att ha och vänder mig nu till er för tips på verktyg man måste ha hemma som jag glömt..

Det jag har kommit på hittills är :

Blocknycklar
Lednycklar
Hylsnycklar
Skruvmejslar
Torx
Insex
Borr
Skiftnycklar
Hammare
Gummihammare
Rörtång
Polygrip
Vattenpass
Tvingar
Såg
Bågfil
Filar
Linjal

Tacksam för tips :)
Beror ju mycket på vad man gör men här är lite kompletterande saker som jag har på min tavla:

Skjutmått, finner jag ovärderligt.
Lite olika rätvinklar och smygvinkel.
Passare
Pennor, både blyerts, tusch och kulspets.
Stämjärn
Strykmått
Passare
 
En sak jag är riktigt nöjd med på min tavla är att jag satte upp ett gäng sortimentstlådor längst ned. Där har jag lådor med bits (som man har i hundratal), pennor, tejprullar, småmejslar, sågkedjor, småhylsor och annat smått och gott!
 
vectrex skrev:
Beror ju mycket på vad man gör men här är lite kompletterande saker som jag har på min tavla:

Skjutmått, finner jag ovärderligt.
Lite olika rätvinklar och smygvinkel.
Passare
Pennor, både blyerts, tusch och kulspets.
Stämjärn
Strykmått
Passare
Tack där var några saker jag missat :)
 
ANR skrev:
En sak jag är riktigt nöjd med på min tavla är att jag satte upp ett gäng sortimentstlådor längst ned. Där har jag lådor med bits (som man har i hundratal), pennor, tejprullar, småmejslar, sågkedjor, småhylsor och annat smått och gott!
Tackar lådor får det bli ett gäng också.
 
Ni har ju superidéer, det vore ju fantastiskt spännande att få se bilder på era tavlor!
 
Sax
Magnetlist för verktyg och dvs som inte passar hållare, krokar, etc
Magnetskål, bra pryl när man meckar och den fäster ju sig själv på tavlan ;-)
Tänger och avbitare
Plåtsaxar och bockverktyg
 
Blir lite förvirrad — pratar vi verktyg för att meka med bilar, snickra/pyssla med trä eller allt som kan ha med skötsel av ett hus att göra? Eller alltsammans?
Om det är det sista är ju frågan hur stor vägg du har till din verktygstavla? ;)

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Blir lite förvirrad — pratar vi verktyg för att meka med bilar, snickra/pyssla med trä eller allt som kan ha med skötsel av ett hus att göra? Eller alltsammans?
Om det är det sista är ju frågan hur stor vägg du har till din verktygstavla? ;)

//Ronnie
Kanske var lite otydlig men ville inte göra ett för långt inlägg. Det gäller endast till saker som har med huset att göra. Inget mekande med bil det lämnar jag hellre till bilmekanikern.

Har tänkt mig en tavla på ca 3x1m har lite svårt att uppskatta hur stor jag behöver till verktygen som är listade i nuläget dock.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kilensnickare skrev:
Sax
Magnetlist för verktyg och dvs som inte passar hållare, krokar, etc
Magnetskål, bra pryl när man meckar och den fäster ju sig själv på tavlan ;-)
Tänger och avbitare
Plåtsaxar och bockverktyg
En sån enkel sak som sax hade jag helt glömt :) Diverse tänger och avbitare hade jag tänkt ha med men glömde kanske skriva det.
 
Är övertygad om att när Gud såg bilen skapade han/hon bilmekanikern — jag fyller på spolarvätska själv men där drar jag gränsen för mitt "Mekande"!

Gäller det husskötsel är nog kofot ett redskap jag inte vill vara utan, gärna olika storlekar. Vattenpass (ev krysslaser också/istället, beror på budget och läggning) är också bra att ha utöver vad som redan nämnts.

Som kuriosa kan nämnas att olika reparationsgrejor kan vara bra att ha hemma, även om det inte är verktyg i sig.

Blev akut varse det när jag en söndageftermiddag klantade till det och kapade ett vattenrör när jag kapade råspont i en vägg i garaget med hjälp av en tigersåg. Som tur är förvarade jag lite grejor för min far som nyligen flyttat från hus till lägenhet och alltid haft ett utpräglat "om kriget kommer-tänk" och därför skapat olika nödsatser, bl a på VVS-området
Som den husdyslektiker jag är ringde jag såklart honom, istället för jourhavande rörtjomme, varpå han kom, plockade fram sin sats med kopplingar, packningar och annat och pluggade röret som då var frilagt. Happy-end den söndagen.

Hmm, man kanske skulle ha en särskild krok på verktygstavlan för sin far...

//Ronnie
 
  • Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Vad man ska ha beror ju förstås på vad man ska göra, vad man har för utrymme och vad man har för budget.
För mycket verktyg kan man väl aldrig få, annars?

Jag har delat upp det. I verkstaden där det enbart skruvas med fordon finns då förstås den typen av verktyg, plus grejer för bilvård.
I snickeriet (som nu håller på att ta form) hamnar allt för träbearbetning och bygg, och i husets källare en liten hörna med diverseverktyg så man kan fixa smågöromål i kåken utan att behöva gå ut och hämta grejer i logen (där snickeri och verkstad är).

Något jag gillar är när var sak har sin plats. Behöver jag en lampa så går jag ner i källaren och öppnar skåpet som är enbart för lampor. Behöver jag bits tar jag fram sortimentlådan där alla bits ligger sorterade. Även om man inte har tonvis med prylar underlättar det vardagen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Är övertygad om att när Gud såg bilen skapade han/hon bilmekanikern — jag fyller på spolarvätska själv men där drar jag gränsen för mitt "Mekande"!

Gäller det husskötsel är nog kofot ett redskap jag inte vill vara utan, gärna olika storlekar. Vattenpass (ev krysslaser också/istället, beror på budget och läggning) är också bra att ha utöver vad som redan nämnts.

Som kuriosa kan nämnas att olika reparationsgrejor kan vara bra att ha hemma, även om det inte är verktyg i sig.

Blev akut varse det när jag en söndageftermiddag klantade till det och kapade ett vattenrör när jag kapade råspont i en vägg i garaget med hjälp av en tigersåg. Som tur är förvarade jag lite grejor för min far som nyligen flyttat från hus till lägenhet och alltid haft ett utpräglat "om kriget kommer-tänk" och därför skapat olika nödsatser, bl a på VVS-området
Som den husdyslektiker jag är ringde jag såklart honom, istället för jourhavande rörtjomme, varpå han kom, plockade fram sin sats med kopplingar, packningar och annat och pluggade röret som då var frilagt. Happy-end den söndagen.

Hmm, man kanske skulle ha en särskild krok på verktygstavlan för sin far...

//Ronnie
Hur kunde jag glömma kofot det är ju det verktyg jag använt mest sen vi köpte huset :x

Rolig historia med tigersågen det kan hända även den bästa:). Tror jag håller mig ifrån vvs i möjligaste mån det räcker nog att ha koll på vart jag stänger av vattnet i nuläget känner jag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har bara de viktigaste verktygen på min tavla. Sådant som jag använder ofta. Man får prioritera hårt då det är ont om plats. Övriga ligger i verktygsvagnen.

Snickarverktygen ligger naturligtvis i en egen låda i källaren då de inte hör hemma i ett garage.
 
Om du har plats så delar du med fördel upp det i olika avdelningar för snickeriverktyg och övriga verktyg (helst olika arbetsbänkar, inte roligt att blanda trä/metall eller målning heller för den delen), samt större plastlådor med lock för tex rollers, penslar, vvs, el m.m. etc. så det inte blir dammigt och går lättare att hålla reda på.

Och sen också ett par öppna verktygslådor som du plockar i de verktyg och stuff du behöver så du lätt får med dig dom dit du för tillfället jobbar i huset. Och tillbaka igen vilket nästan är viktigare...:surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.