Lyfter den här tråden då jag är i startgroparna för att bygga tre lådhurtsar som ska stå under sonens nya säng för förvaring. Projektet försenat två år, hög tid nu att sätta igång!

ca 70 cm breda, 55 cm höga, två utdragslådor i varje. Biltemas 40kg expansionsbeslag/glidskenor.

Tråden handlar om lådor för tunga verktyg. Här ska förvaras mest kläder, men man vill ju att det håller!

Vad tror ni om stomme och lådor i 19 mm MDF (ev. front i 18mm furuskivor) , och lådbotten i 6 mm björnplywood?

Personligen tycker jag 19 mm MDF känns lite klumpigt och onödigt för lådorna? 12 mm känns dock lite tunt.

En sak till: I Daniel_N : s utbrutna tråd (https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/261408-platsbyggda-verktygshurtsar.html) anser han att tjock botten i lådorna är bra om man använder Biltemas beslag. Jag trodde man skruvade in i sidorna på lådans sidostycken? Ska handla dem ikväll, får väl kolla upp vad de ställer för krav på materialtjocklek.
 
Redigerat:
heos
Nu är inte mina lådor så breda men jag gjorde egna till snickarboa med prylar från just Biltema. Om det är samma skenor du syftar på så går de in en bit under. Sidorna är deras hyllplan. Nu kommer jag inte ihåg var jag fixade plywooden men tror den ligger på 7mm.

Hemmagjorda trä lådor med Biltema-skenor och hyllplan som sidor, detalj på skenan under lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra tips, Biltema hyllplan ska kollas upp som lådmaterial! Du upplever inte att de vridit sig nåt? Tittar man i butiken på Moelven etc så är ju deras stavlimmade furuhyllplan inte sällan sneda o vinda.

Har du förresten fräst/spårsågat för bottenplattan?
 
heos
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.