På 70 talet gjorde man mycket. Själv är jag uppväxt i ett hus med kall platta. Dvs isoleringen ligger ovanpå betongen. Även om expertisen hävdar att det inte funkar så har jag ett helt område där det inte finns ett fuktproblem överhuvudtaget. (minus vattenskador ovanifrån då). Så helt klart gäller det att den grundformen är rätt gjord. Man övergick sedan till att ha isoleringen runt om plattan istället. Bra drännering är viktigt för alla grundformer.

Att gjuta in reglar var en sak man gjorde både med vanliga reglar och impregnerade. De senare luktar riktigt ila när de har fått ligga och sura till sig tillräckligt länge
 
Det var väl det jag trodde!
Jag blir alltid väldigt misstänksam när en teknik höjs till skyarna och "alla" ska ha den. Jag minns nu när ni påpekat att det har varit problem med plattor tidigare också det här med ingjutet trä som ruttnar!
Utvecklingen har gått framåt helt uppenbart men det gör den säker med krypgrund också.
Nu känns det som om det är 1-1 igen. Särskilt med tanke på att man lätt kan bygga om och byta plats på vatten och avlopp och lägga till tex luftintag för nya eldstäder och dyl med krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.