K Knitz skrev:
Absolut,
Allt är av intresse :) jättebra att få input. Låter bara väldigt dyrt med 2 våningar utbyggt. Men det kanske blir lika dyrt att byta ut stommen helt och hållet också.
Du kan ju ha tur också. I bästa fall är garaget överdimensionerat idag så det kan bära mer tyngd utan större modifikationer/förstärkningar. Kanske uppfyller det redan brandskyddskraven, eller så räcker det kanske att sätta ett lager gips på garagets innerväggar och innertak.

Vilka möjligheter som finns för dig beror på exakt hur garaget är byggt idag, och hur dagens tekniska krav ser ut i detalj. Jag har inte koll på någon av delarna. Det är bra att vilja göra saker själv, men jag tror att just det här projektet kan ha en hel del fallgropar som kan ställa till det för en nybörjare.

Det kan vara värt att anlita någon erfaren och påläst som kan bedöma både stommens styrka och brandskyddskraven. Tror inte det är en snickare/byggare du behöver, utan snarare en konstruktör eller byggingenjör. I värsta fall blir det pengarna i sjön pga det är orimligt dyrt eller svårt att följa reglerna, i bästa fall får du förslag på en smidig lösning.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
K Knitz skrev:
Absolut,
Allt är av intresse :) jättebra att få input. Låter bara väldigt dyrt med 2 våningar utbyggt. Men det kanske blir lika dyrt att byta ut stommen helt och hållet också.
Eller så kan man göra "bara" en undervåning där garaget är idag och ha en stor altan på taket med ingång från husets övervåning. Som @kabelkaparen är inne på så ska man se möjligheterna.
Det är viktigt att tänka på olika funktioner i huset när man gör sin design och hur det kommer lira i framtiden. Vi byggde ut vårt hus med ca 55 m2 för 4 år sedan och såhär i efterhand hade jag kanske designat lite annorlunda, med t.ex plats för framtida fluxgenerator och SMR-reaktorn (tautologi jag vet). En ny husdel kommer också kräva värme och ventilation så kanske en luftluftvärmepump som också kan ge kyla till de två sovrummen under den varma årstiden.
Också, när barnen flyger ut att man kan "stycka av" huset och hyra ut en del som har egen köksdel och badrum etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.