Hejsan! Jag har köpt hus och ska kommande år ta in offerter på att bygga en övervåning med ca 20 kvm ovanpå garaget. Någon som gjort liknande?

Vad kan ett sånt här projekt kosta? Jag vet att det är svårt att förutse men skulle vilja veta på ett ungefär då jag faktiskt inte har någon aning…Det ska vara två sovrum med 1 fönster på varje sida. Bifogar bild :)

Tack på förhand 🥰
 
  • Svartvit bild, radhus, garage, röd markering, träd, gata, villaförort, tak, fönster, lugnt bostadsområde.
Jag höftar på 320.765:- inkl grundmålning av rummen. Om ni önskar el i rummen så lägg på en 45.000:- till
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Minst 30tkr/m2 beroende på hur mycket som behöver rivas/byggas om av garaget. Har ni byggrätt att utöka huset ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minst 30tkr/m2 beroende på hur mycket som behöver rivas/byggas om av garaget. Har ni byggrätt att utöka huset ?
Grannen har gjort exakt likadan utbyggnad men inte i nutid så hoppas det ska gå ok.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minst 30tkr/m2 beroende på hur mycket som behöver rivas/byggas om av garaget. Har ni byggrätt att utöka huset ?
Tänkte garaget skulle vara som det är förutom att taket måste bli platt ☺️
 
K Knitz skrev:
Tänkte garaget skulle vara som det är förutom att taket måste bli platt ☺️
Du behöver mest troligt bygga om takstolarnas Konstruktion och stärka hela. Inte så lätt som man kan tro tyvärr.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Knitz skrev:
Hejsan! Jag har köpt hus och ska kommande år ta in offerter på att bygga en övervåning med ca 20 kvm ovanpå garaget. Någon som gjort liknande?

Vad kan ett sånt här projekt kosta? Jag vet att det är svårt att förutse men skulle vilja veta på ett ungefär då jag faktiskt inte har någon aning…Det ska vara två sovrum med 1 fönster på varje sida. Bifogar bild :)

Tack på förhand 🥰
Beroende på vilken brandskyddsstandard det befintliga är byggt efter kan det bli komplicerat att göra en så stor tillbyggnad pga hårdare moderna krav. Det är inte heller säkert att befintligt garage är strukturellt lämpligt att lägga en våning ovanpå.

Innan någon byggare kan räkna på vad jobbet kostar behöver du nog ta in en konstruktör som har koll på brandskyddskrav och konstruktionssritningar med hållfasthetsberäkningar, så du vet vilka delar som kan vara kvar i befintligt skick, vilka som måste förstärkas, och vilka som måste bytas ut helt. Därefter kan man börja titta på hur de nya rummen kan byggas...
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Beroende på vilken brandskyddsstandard det befintliga är byggt efter kan det bli komplicerat att göra en så stor tillbyggnad pga hårdare moderna krav. Det är inte heller säkert att befintligt garage är strukturellt lämpligt att lägga en våning ovanpå.

Innan någon byggare kan räkna på vad jobbet kostar behöver du nog ta in en konstruktör som har koll på brandskyddskrav och konstruktionssritningar med hållfasthetsberäkningar, så du vet vilka delar som kan vara kvar i befintligt skick, vilka som måste förstärkas, och vilka som måste bytas ut helt. Därefter kan man börja titta på hur de nya rummen kan byggas...
Tack! Mycket bra info! :)
 
Tackar för alla bra svar! Tack för att ni tar er tid.
Undrar medan jag har er på tråden. Om man då istället bygger ut garaget(bakåt)och gör boyta av det är det ett mindre meckigt projekt?
 
Be Åtvidabergstakvåningar om en offert, de har säkert gjort 1000taktyft
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontakta kommunens bygglovsavdelning och be att få ritningar och andra handlingar för grannens tillbyggnad. Kan vara användbart.
 
K Knitz skrev:
Tackar för alla bra svar! Tack för att ni tar er tid.
Undrar medan jag har er på tråden. Om man då istället bygger ut garaget(bakåt)och gör boyta av det är det ett mindre meckigt projekt?
Det kan bli billigare men förmodligen inte lika bra.
 
Garaget kommer att behöva ta upp bra mycket mer laster än idag så stommen måste med all sannolikhet bytas ut helt och hållet. Sen bör det idealt vara samma typ av grund för båda byggnaderna. Har du inte funderat på att bara förlänga huset typ tre takstolar ut (3.6 m) och få både under- och övervåning och bygga en carport där uppfarten är idag?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Garaget kommer att behöva ta upp bra mycket mer laster än idag så stommen måste med all sannolikhet bytas ut helt och hållet. Sen bör det idealt vara samma typ av grund för båda byggnaderna. Har du inte funderat på att bara förlänga huset typ tre takstolar ut (3.6 m) och få både under- och övervåning och bygga en carport där uppfarten är idag?
Absolut,
Allt är av intresse :) jättebra att få input. Låter bara väldigt dyrt med 2 våningar utbyggt. Men det kanske blir lika dyrt att byta ut stommen helt och hållet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.