Att bygga äkta timmerhus är en gammal fin tradition. Idag är det dock*en utmaning*att få till ett u-värde enligt de nya byggreglerna. Det gäller att ge huset rätt utformning och att ha en bra dialog med stadsbyggnadskontoret.


Du kan läsa artikeln här: Bygga timmerhus
 
E
Skrivet av: Gäst

Bra artikel - kul att läsa :)
Hade jag haft råd när det begav sig hade jag nog byggt et timmerhus som fritidshus - men det hade kostat mer än dubbelt s mkt som den nuvarande läsningen med ett traditionellt trähus :(
/K
 
E
Skrivet av: Aron Johansson

Det beror på vad man använder för företag. Du kan få konkurrenskraftiga priser om du hör av dig till sociala kooperativ som bygger timmerhus.
Mvh
/Aron
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, mina föräldrar har ett timmerhus, en sommarstuga från 60-talet med tjocka timmerstockar. Betongteglet var uttjänt ,och för något år sedan lät de en firma lägga om taket. Det blev plåttak. Företaget sa inget om vikten av att lägga på tungt tak för att timringen skulle hålla. Vad händer nu med huset? Kom gärna med tips!
Lena
 
E
Skrivet av: Gäst

Det där med betongtegel är överdrivet, det är både fult och otidsenligt, vanligt tegel duger utmärkt. Självklart är det en fördel med ett tungt tak, men stommen i sig komprimerar sig själv iom materialet krymper vid olika årstider och olika fuktkvoter (gällande dalaknut). Sedan är det väl viktigare med ett tungt tak i södra sverige som inte har lika mycket snö (jo tjena) som i norr.
 
E
Skrivet av: Gäst

Takets tyngd är viktigast under husets 3-4 år då timret torkar och sjunker till ett jämviktstillstånd. Du behöver inte vara orolig
Jan-A Eriksson
 
E
Skrivet av: Gäst

Lite pengar får man igen på grundläggningen, speciellt om tomten är sådan att plattgjutning kräver schakt och sprängning. Stolp- och plintgrund är billigt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Artikeln är välkommen men mkt tveksam blir man när det talas om timmerhusets långa historia och samtidigt påstås:"Isoleringstjockleken i väggarna är något som man jobbar med i träregelhus, men det är inte aktuellt i timmerhus som förlorar mycket av sin karaktär om man isolerar det. Stefan Norrman som är energiexpert på Boverket menar att man här ska jobba med tjockleken på timret istället."
Det är 2 helt olika "timmerhus" det rör sig om här, ett med historia, ett helt utan historia. Möjligen är det "inte aktuellt" om man skall göra livstilsgenuina sommarstugor för folk som knackat bort väggputsen i sina stadsvåningar för att ta fram det genuina teglet etc, men traditionellt har man ju tvärtemot vad som påstås alltid (efter tätning med lin/mossa), isolerat timmerväggarna på insidan med lerklining eller puts, +papp/väv, samt utifrån med lera, papp, panel och annat. Varför inte fortsätta med det, istället för att marknadsföra limmade perfekta låtsasstockar som skall lösa "problemet" med drag, U-värden mm? massivt virke är utmärkt till det mesta, man kan bara inte som byggindustrin vill använda vilket skräpvirke som hellst.
 
Jag tror att du missförstår artikeln.*Boverkets energiexpert*menar inte att ett*hus av träregelväggar*skulle kunna kallas ett timmerhus, tvärtom.

Han*talar om att "äkta" timmerhus inte bör tilläggsisoleras så att timmerväggens yta döljs, utan att man istället ska gå upp i tjocklek på timret om man vill förbättra timmerhusväggens U-värde.
 
E
Skrivet av: Gäst

Lite synpunkter:

Många timmerhustillverkare har gängstänger genom väggarna som man använder för att pressa ihop timmerstommen med efter montering, detta eliminerar behovet av tunga tak samt gör timmerstommen betydligt tätare. Vidare är stommens täthet viktigare än U-värdet för massivt trä, dvs en otät 8-tum tjock timmerstomme kan ha ett sämre U-värde än en tät stomme av klenare dimension. Ska man ändå tilläggsisolera en timmerstomme kan timmer av klenare dimension än 100mm vara motiverat. (trots att timmerhusföreningen deklarerat att detta inte är "äkta" timmer) 17-18 tusen kronor/kvm måste väl ändå vara priset för 8-tums-stomme som man bygger av limträbalkar för att det inte går att få fram naturstockar i denna dimension? säger sig självt att detta blir svindyrt, gå gärna ut på blocket för att se vad mera normala timmerstommar kostar.(och då i äkta naturstock). Ni skrämmer bort mina (& andras) kunder med dessa prisuppgifter :)

Intressant artikel dock.

Mvh Peter,Vikingstugan
 
E
Skrivet av: Gäst

Prisbilden måste väl ändå avse nyckelfärdigt hus och inte enbart timmerstommen. Min erfarenhet är att timmerstommen endast utgör ca 20% av kostnaden för ett färdigt nyckelfärdigt timmerhus.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej

Jättesnyggt hus på bilderna.Vad är stockarna behandlade med? Vi skall nu under våren ta hand om ytan på vårt nya timmerhus och hade övervägt röd slamfärg. Har även funderat på järnvitriol men blivit avrådda. Är lite sugen på att inte göra en röd stuga med vita knutar dock.
/G
 
E
Skrivet av: Gäst

Utvändig behandling på detta hus är järnvitriol med lite silverbets. Betsen förenklarar behandlingen då den gör att du ser var du strukit vattenlösningen. Järnvitriolen skyddar inte nämnvärt utan påskyndar den naturliga gråningsprocessen som isig har en skyddande verkan. Huset har långa takutsprång som skyddar väggen från väta. Står ditt huset väldigt väderutsatt rekommenderar jag trätjära, s. k. mahognybets (lika delar trätjära, linolja och terpentin) eller slamfärg.
Slämfärger finns i många kulörer idag.
Mvh Jan A Eriksson
 
E
Skrivet av: Gäst

På närmare 50 år har nog den timmerstommen hunnit sätta sig så takbeklädnaden inte längre spelar så stor roll i det avseendet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Nytt intressant system för behandling av utvändigt trä finns hos Sioo Wood Protection AB som är uppbyggt av mineralen kisel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.