Att bygga till brukar sluta med att allt blir mer eller mindre utbytt i alla fall...
Hade ett liknande hus som varit utbyggt i omgångar med massa takvinklar, dålig planlösning m.m som jag satte en ny våning ovanpå.
Det som är kvar från det gamla är trästommen och björkparketten i sovrummet, det var inte planen, men var grejerna frame så var det synd att inte fortsätta.
Har fått frågan många gånger om det inte hade varit enklare att riva från början. Det hade nog gått fortare, men jag kunde bo i huset under byggtiden och då jag byggde själv så underlättade det mycket.

Men att anlita en arkitekt är helt rätt, då får du också svar på om den gamla byggnaden går att använda eller måste göras om så mycket att det blir enklare att riva.
 
När min arkitekt har hjälpt mej med om/till byggnaderna har jag bett honom att spara så mycket som möjligt....att det sen har spårat ur fullständigt är ju kanske inte hans fel....hahahaha....
 
Det är kanske just det att det kommer att kosta både att anlita arkitekt och sen förverkliga det som de föreslår. Jag vet ju ungefär hur jag vill ha det men antar att jag behöver få det uppritat i vilket fall? När man söker bygglov och sånt... Nån som vet avd det kostar att anlita arkitekt?
 
Tala om för arkitekten vad du är ute efter, han bör kunna säga vad det kan tänkas kosta också.....med riktiga ritningar är det mycket enklare att få igenom byggloven också.....
I SketchUp kan du kanske skissa lite innan ni tar kontakt med en arkitekt....
 
Tack för alla fina råd! Ni är verligen toppen! :)
 
estwing skrev:
tja lr så gör du som jag....:
[länk]
Nä...jag vägrar gå in på din sida igen!!!

Får sån ångest varje gång...:)
 
Jag tänker... "hur ska jag kunna övertala min sambo att oxå köra igång med ett sånt projekt" :D
 
haha ja du är inte bannad där...



mvh estwing alias speedomac
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.