Om ni väljer att inte fästa köksön kan den i värsta fall bli en dödsfälla för små barn, jämför Ikeas Malmbyrå som vid en snabb googling påstås ha dödat åtta barn i USA. Det räcker att ett barn samtidigt drar ut 2-3 lådor med lite grejor i eller hänger sig i/klättrar på en låda. Jag jobbar med kök och vi har på utbildning fått lära oss att inte rita lådor i en köksö om den inte kan fästas i golvet eller står på hjul, endast luckor.
 
rsskaegg skrev:
Bygg en sockel (låda), fyll den med stenplattor.
Frågan är hur många stenplattor man behöver...räcker 4= 56kg om jag kollat rätt?
 
A
R Rosie77 skrev:
Frågan är hur många stenplattor man behöver...räcker 4= 56kg om jag kollat rätt?
Jag hade lagt i så många som får plats. Jag tänker ju tyngre desto bättre.
 
Mmm hänger ju lite på hur hög sockeln är... får kika och se vad jag kommer fram till
 
R Rosie77 skrev:
då jag inte kan förankra den i golvet, så tänkte jag att en sockel kanske gör att det blir mindre tipprisk
R Rosie77 skrev:
Problemet är att jag inte kan fästa i golvet, då jag bor i hyresrätt.
Fyra skruv ner i golvet borde ni väl kunna dra. Skruvhål är ju ofta lätta att plugga igen efteråt.
Vad är det för golvbeläggning/material. Jag förmodar att bjälklaget är betong.

R Rosie77 skrev:
vilken höjd ska man ha på sockeln?
Det beror ju helt på vilken höjd ni vill ha på "ön".
Hos oss är det 16 cm sockel på väggbänkarna och 22 cm på kökshalvön.
 
R Rosie77 skrev:
Frågan är hur många stenplattor man behöver...räcker 4= 56kg om jag kollat rätt?
Räkna på momentarmarna så får du ett hum om risken att köksön tippar. Köksön väger ca 70 kg tom? Kan du dubbla barlasten står köksön säkrare och flyttas inte lätt av misstag.
 
  • Gilla
T.N.T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.