Vi ska bygga in vår skorsten (premodul från Contura) på övervåningen och då den står en bit ifrån vår sovrumsvägg så tänkte vi utnyttja den platsen till en "bokhylla". Min tanke är lite att det ska se ut som en vägg med hål i och där jag dessutom ska sätta en liten spot i varje hyllplan. Slänger med en bild på hur det ser ut så blir det kanske lättare att förstå vad jag menar.
Standard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren man ser är vår sovrumsdörr och det är mellan den väggen och skorstenen som hyllan ska vara. Då jag inte kommer att bygga den själv så måste jag lämna över på ett bra sätt till hantverkarna. Det jag vet är att de kommer att använda plåtreglar för att kunna sätta reglarna så nära skorstenen som möjligt. Min fråga handlar mest om vad man ska klä regelkonstruktionen med eftersom det även ska bli hyllor. Ska man sätta OSB+Gips och sen bygga hyllplanen i MDF eller kan man lika gärna bygga hela konstruktionen med MDF? Hur tjock MDF bör jag i så fall använda? Tanken är att det ska målas vitt och alltså se ut som väggarna i övrigt när det är klart.

Det blir alltså en låda runt själv skorstenen med hyllor som fäster direkt i sovrumsväggen för att få så breda hyllor som möjligt.
 
S
hur nära skorsten får du ha brännbart matrial?
 
SBH skrev:
hur nära skorsten får du ha brännbart matrial?
50mm
 
S
funderar om det skulle gå att bygga den helt i mdf.
men kanske lättast med gips/osb och mdf till själva hyllorna.
skall hyllorna vara öppna eller skiva bak till?
 
SBH skrev:
funderar om det skulle gå att bygga den helt i mdf.
men kanske lättast med gips/osb och mdf till själva hyllorna.
skall hyllorna vara öppna eller skiva bak till?
Det ska vara öppet rakt igenom hyllan.

Det ska såklart vara lätt att bygga men gärna med så lite spill som möjligt. Samt att det ska gå att måla med väggfärg.
 
Ser inte att det skulle bli så snyggt. Jag skulle siktat på ett lånekort istället.
 
raveper skrev:
Ser inte att det skulle bli så snyggt. Jag skulle siktat på ett lånekort istället.
Va? Vadå lånekort?
 
S
Biblioteket...
 
Jo det fattade jag men jag fattar inte på vilket sätt det hjälper mig med frågeställningen...

Att jag kallade det för "bokhylla" betyder ju inte att jag ska förvara böcker i hyllan. Även om jag skulle det så har det ju inget med den här tråden att göra...
 
Redigerat:
S
Golvplåten, dörrfodret, strömbrytaren och uttaget ser ut att vara ivägen för ditt projekt.
Enklast blir om du bygger en fyrkantig låda runt skorstenen och sen fäster hyllor mellan väggen och lådan. Gips på lådans utsida om du ska ha den med väggfärg.
 
D
Har du läst manualen? Tror du får välja t.ex. minerit eller gips och inte mdf, då schaktet måste vara av obrännbart material och du måste installera en ventil också. Men du kan ju klä schaktet med mdf utanpå, men in mot skorstenen får det inte finnas något brännbart.
 
Redigerat av moderator:
DanielF skrev:
Golvplåten, dörrfodret, strömbrytaren och uttaget ser ut att vara ivägen för ditt projekt.
Enklast blir om du bygger en fyrkantig låda runt skorstenen och sen fäster hyllor mellan väggen och lådan. Gips på lådans utsida om du ska ha den med väggfärg.
Golvplåten ska bort då den inte behövs när man bygger in skorstenen. De andra grejerna är inte ivägen som tur är. 😃

Känns som att det får bli gips plus OSB helt enkelt.
 
DIY_freak skrev:
Har du läst manualen? Tror du får välja t.ex. minerit eller gips och inte mdf, då schaktet måste vara av obrännbart material och du måste installera en ventil också. Men du kan ju klä schaktet med mdf utanpå, men in mot skorstenen får det inte finnas något brännbart.
Ja jag har läst manualen. Det krävs 50mm mellan skorsten och närmsta brännbara material. Helt korrekt att det ska vara ventiler i också.
 
D
Kopierat ur manualen.

Det är tillåtet att bygga in skorstenen helt eller delvis i ett

omslutande schakt. Schaktet skall byggas av obrännbara
byggskivor eller av gipsplattor. Plattorna skall sammanfogas
i hörnen med plåtvinklar eller med utvändigt monterade
träreglar. Avståndet mellan skorstenens yttermantel och
insidan av schaktet skall vara 50 mm. Ansluter schaktet till
huven på yttertaket sker avluftning via luftspalten under
huvtaket. Om schaktet inte ansluter till huven skall en ventil
med en öppning på 30 cm² monteras högt upp på schaktet för
avluftning.


För att möjliggöra inspektion av skorsten skall en
inspektionslucka, med mått 300x300 mm, montera s på
lättåtkomlig och besiktningsbar plats i schaktväggen.
 
Byt ut strömbrytaren mot tex en NEXA trådlös brytare så håller du elektrikerkostnaderan nere och så kan du enkelt placera strömbrytaren på rätt sida av dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.