Standan Standan skrev:
Ska ge mig på att bygga ett plankbord då de jag hittar online osv inte passar eller är alldeles för dyra.
Har letat runt efter möbelvirke, men antingen så kostar det alldeles för mycket eller så är man inte intresserad av att sälja till privatpersoner så ska använda mig av byggvirke är tanken.
Är mycket väl medveten om att de kommer slå sig och spricka men det är fine.
Målet med byggandet är istället att hantera det på så bra sätt som möjligt, minimera trädets rörelser samtidigt som jag gärna vill lära mig och testa på.

Tänkta dimensioner: L1400mm B~750mm
Tjocklek ca ~40mm
Fråga: Är ~40 för tjock?
Fråga: Är det bättre att limma ihop två tunnare plankor för att skapa önskad tjocklek eller kan man köra direkt på önskad tjocklek?
Ifall limma, ska den ena vara gladgubbe och den andre vara surgubbe?
Vilken bredd är mest fördelaktig att ha på plankorna?

Jag hade tänkt att limma ihop plankorna och göra 'pocket holes', alltså fästa ihop plankorna med både lim och skruv.
Hade även tänkt ha ett underrede (regel som går tvärs över). Men är det nödvändigt ifall man limmar och gör pocket holes?


Bordsbenen tänkte jag ha typ [länk]
eller [länk]
Fråga gällande bordsben. Är det bättre att ha fyra separata eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

Mina verktyg.
Borrmaskin
Skruvdragare
Handsåg
Hyvel
Hammare
4 stycken tvingar
Gummiklubba
Två arbetsbockar
Är det något mer verktyg som jag behöver?


Meningen med detta är inte att jag ska visa upp det på snickarmässan eller att det ska bli 100% perfekt, men så bra som möjligt utefter mina förutsättningar. Efter att ha sökt runt på forumet här i någon dag så slits man mellan hopp och förtvivlan ifall det ens är möjligt.

Tar tacksamt emot alla råd som ni kan ha för att hjälpa mig att få ett så bra bord som möjligt.

Stort tack
Man kan bygga ihop möbler av byggvirke. Det är inte alls tåligt men ganska billigt. Jag limmade och snedskruvade samt satte en regel under och det har inte slagit sig, inte ens soffbordet som inte är behandlat på undersidan :seenoevil:
Spacklade skruvhål med snickerispackel och dom började efter någon månad bukta ut så använder 2-komp motip bilspackel istället.
Billigt, funktionellt, ser typ okej ut på några meters avstånd. För mjukt för att se bra ut efter en tids användning.
 
  • Hemmagjort soffbord med en rustik träskiva och vitmålat geometriskt kryssformat underrede, på ett parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort soffbord av byggvirke med mörk betsad topp och vitmålade ben, placerat på ett parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort soffbord av byggvirke med vita X-formade ben och mörkt träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmagjort soffbord av brunt byggvirke med spacklade skruvhål synligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Standan Standan skrev:
Tack! Jag har försökt leta efter någon referens för avlånga hål, men jag kan inte hitta hur det ska se ut någonstans eller ifall det ska vara i någon särskild riktning gentemot plankorna. Kan du beskriva mer i detalj vad som menas eller hänvisa mig till rätt plats?

Stort tack för råden
Trät kan krympa och svälla ngn eller några procent vinkelrätt mot fiberrikningen beroende på svängningar i fuktighet. Byggvirke är rätt fuktigt från början så kommer krympa när det torkar. Det är starka krafter och något kommer ge vika om du inte ger skruvarna möjlighet att röra sig i sidled när du skruvar fast regel och ben på undersidan av skivan. Om du borrar avlånga hål för skruvarna genom regeln/benstativen, ca 1 cm, och sätter brickor så undviker du att det tar stopp.
 
Standan Standan skrev:
Ska ge mig på att bygga ett plankbord då de jag hittar online osv inte passar eller är alldeles för dyra.
Har letat runt efter möbelvirke, men antingen så kostar det alldeles för mycket eller så är man inte intresserad av att sälja till privatpersoner så ska använda mig av byggvirke är tanken.
Är mycket väl medveten om att de kommer slå sig och spricka men det är fine.
Målet med byggandet är istället att hantera det på så bra sätt som möjligt, minimera trädets rörelser samtidigt som jag gärna vill lära mig och testa på.

Tänkta dimensioner: L1400mm B~750mm
Tjocklek ca ~40mm
Fråga: Är ~40 för tjock?
Fråga: Är det bättre att limma ihop två tunnare plankor för att skapa önskad tjocklek eller kan man köra direkt på önskad tjocklek?
Ifall limma, ska den ena vara gladgubbe och den andre vara surgubbe?
Vilken bredd är mest fördelaktig att ha på plankorna?

Jag hade tänkt att limma ihop plankorna och göra 'pocket holes', alltså fästa ihop plankorna med både lim och skruv.
Hade även tänkt ha ett underrede (regel som går tvärs över). Men är det nödvändigt ifall man limmar och gör pocket holes?


Bordsbenen tänkte jag ha typ [länk]
eller [länk]
Fråga gällande bordsben. Är det bättre att ha fyra separata eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

Mina verktyg.
Borrmaskin
Skruvdragare
Handsåg
Hyvel
Hammare
4 stycken tvingar
Gummiklubba
Två arbetsbockar
Är det något mer verktyg som jag behöver?


Meningen med detta är inte att jag ska visa upp det på snickarmässan eller att det ska bli 100% perfekt, men så bra som möjligt utefter mina förutsättningar. Efter att ha sökt runt på forumet här i någon dag så slits man mellan hopp och förtvivlan ifall det ens är möjligt.

Tar tacksamt emot alla råd som ni kan ha för att hjälpa mig att få ett så bra bord som möjligt.

Stort tack
Tänk på att du behöver minst en tvärgående regel under bordsskivan nära kortsidan av brädorna, helst längst ut annars vrider sig virket som ligger utanför regeln. Du behöver en kapsåg (elektrisk). Du får inte till det med en handsåg.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tänk på att du behöver minst en tvärgående regel under bordsskivan nära kortsidan av brädorna, helst längst ut annars vrider sig virket som ligger utanför regeln. Du behöver en kapsåg (elektrisk). Du får inte till det med en handsåg.
Vad menar du att man inte får till med en handsåg?
Tar man det lite lungt går det alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klart du ska bygga ett bord!
Val av virke är det du ska börja med, syna noga virket och leta efter så kvistfritt som möjligt och med täta årsringar.
Det ska vara så plant/ovridet som möjligt.
Ställ inte till det på brädgården nu och röj runt bland virket och skapa oreda....... det brukar jag göra men försöker fixa till det när jag är klar.
Var heller inte snål och köp exakt den mängd du behöver utan ta i, för när du kommer hem och det torkar kan den rakaste planka vrida sig.
Jag har sett att bland 45x220 så finns det större chans att få tätvuxet virke, jag har till och med en bit kvar från när jag byggde takåsar som jag räknade till 270 årsringar på....... Jag fick räkna årsringarna på en planslipad bit under lupp, den biten är stenhård, och den slösade jag bort på en takås.........

Lycka till med ditt bordsbygge

/W
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad menar du att man inte får till med en handsåg?
Tar man det lite lungt går det alldeles utmärkt.
Om man er erfaren och har handsågat mycket går det bra. Men är man lite oerfaren, som Ts, så är det svårt att såga grövre virke snyggt. Att ta hjälp av en kapsåg ger perfekta snitt och en nybörjare kan få ett mycket bra resultat. En kapsåg är efter skruvdragare en av de första investeringarna en hobbysnickare bör göra.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man er erfaren och har handsågat mycket går det bra. Men är man lite oerfaren, som Ts, så är det svårt att såga grövre virke snyggt. Att ta hjälp av en kapsåg ger perfekta snitt och en nybörjare kan få ett mycket bra resultat. En kapsåg är efter skruvdragare en av de första investeringarna en hobbysnickare bör göra.
Där tycker vi nog olika.
Jag anser att kapsåg är en av mina onödigaste verktygsinköp.
Tar man sig lite tid tar det inte många minuter innan man får snitt som duger för ett bord.
En cirkelsåg med kapmojäng är betydligt bättre investering isåfall. Men handsåg duger fint.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Där tycker vi nog olika.
Jag anser att kapsåg är en av mina onödigaste verktygsinköp.
Tar man sig lite tid tar det inte många minuter innan man får snitt som duger för ett bord.
En cirkelsåg med kapmojäng är betydligt bättre investering isåfall. Men handsåg duger fint.
Intressant. Tycker jag har enorm nytta av min kapsåg, allt från altanbygge till att gering av lister. Skulle nog vilja säga att jag aldrig använder handsågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.