A
P Peter8 skrev:
Hej! Blev väldigt stabilt och bra räcker med att skruva fast med genomförande bult! Med vänlig hälsning, Peter

Hej! Undrar vad det svarta är på bilderna som träpelaren står på? Mvh :)
 
Elpris_123 skrev:
Hej! Undrar vad det svarta är på bilderna som träpelaren står på? Mvh :)
Man brukar lägga ”asfaltspapp” under stolpar för att inte träet ska stå direkt på mark eller vad det nu är under.
 
Elpris_123 skrev:
Hej! Undrar vad det svarta är på bilderna som träpelaren står på? Mvh :)
Grundpapp, Polymerbitumen (PmB) för att motverka att fukt från betong platta tränger in i träpelaren
 
A
P Peter8 skrev:
Grundpapp, Polymerbitumen (PmB) för att motverka att fukt från betong platta tränger in i träpelaren
Tack för svar! En sista fråga - vad är beteckningen på den bult du använt? Är det en M10?
 
Elpris_123 skrev:
Tack för svar! En sista fråga - vad är beteckningen på den bult du använt? Är det en M10?
Jag dubbelkollade metall stången har en diameter på 10mm, så det borde vara M10
 
A
P Peter8 skrev:
Jag dubbelkollade metall stången har en diameter på 10mm, så det borde vara M10
tack så mycket. Mvh
 
A
P Peter8 skrev:
Jag dubbelkollade metall stången har en diameter på 10mm, så det borde vara M10
hej igen Peter
Är helt novis så ville bara dubbelkolla med dig - visst är det ungefär denna som du använde dig av, med låsmutter? och en till dum fråga, hur skruvar man dessa bultar i trät, ska man borra i pelaren initialt?

Mvh
 
  • Bild på vagnsbult M10x100 mm, information om storlek, längd, antal och pris, tillgänglig i butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elpris_123 skrev:
hej igen Peter
Är helt novis så ville bara dubbelkolla med dig - visst är det ungefär denna som du använde dig av, med låsmutter? och en till dum fråga, hur skruvar man dessa bultar i trät, ska man borra i pelaren initialt?

Mvh
Yes, förborra! Använde liknande bult när jag skulle ställa upp 8 stående pelare till mitt förråd. Jag körde även bricka på bulthuvudets sida.

Ps. Fortsätt ställa frågor om du är osäker på byggmomenten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 587768
  • Laddar…
Rickard.
Elpris_123 skrev:
hej igen Peter
Är helt novis så ville bara dubbelkolla med dig - visst är det ungefär denna som du använde dig av, med låsmutter? och en till dum fråga, hur skruvar man dessa bultar i trät, ska man borra i pelaren initialt?

Mvh
FZB(blankförsinkat) duger inte som rostskydd utomhus och särskilt inte i kontakt med impregnerat trä. Du bör välja minst FZV dvs varmförzinkat eller "galvat" beroende på vem man frågar.
 
  • Gilla
Peter8 och 1 till
  • Laddar…
A
Kashew Kashew skrev:
Yes, förborra! Använde liknande bult när jag skulle ställa upp 8 stående pelare till mitt förråd. Jag körde även bricka på bulthuvudets sida.

Ps. Fortsätt ställa frågor om du är osäker på byggmomenten.
tack för hjälpen Cashew. Har aldrig gjort något liknande tidigare så ska bli ett intressant projekt
Om jag nu väljer en m10 genomgående bult, hur skall man tänka kring själva förborrandet, är det lite fingertoppskänsla vilken storlek på drillen man ska köra med?
 
Rickard. Rickard. skrev:
FZB(blankförsinkat) duger inte som rostskydd utomhus och särskilt inte i kontakt med impregnerat trä. Du bör välja minst FZV dvs varmförzinkat eller "galvat" beroende på vem man frågar.
jag använde mig av GÄNGSTÅNG då kan man själv kapa till önskad längd, köp också mutter och brickor på båda sidorna. Tror jag har något galvaniserad men finns också i rostfritt stål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.