Jag antar att bu kommer att såga bort delar av bef takstolar när du ska öppna upp på övervåningen?
Du kanske ska tänka på om du måste göra en förstärkning för det taket och i så fall använda den till dom nya också...
...i Gabbe1 fall är det på utevinden och därför lättare att lösa...
 
P
Jo någon öppning måste man ju ha så man slipper använda stege och klättra in genom fönstret.
Kanske en takstol som måste växlas av men det beror lite på hur stort rum vi vill ha.
 
Kommer takkupan att byggas in?
Vad ska du ha i den delen?
Vanligt eller ryggås innertak?

Jag tror att du kan göra något liknade som Gabbe1, dvs färdiga takstolar där ute och sedan platsbygga det som ska anslutas mot bef tak.
Vanligt tak invändigt gör att det blir enklare både att bygga och med konstruktion.

Hör av dej till mej om du behöver telefon nr till en bra konstruktör.
 
P
Tanken var att bara den större vänstra delen skulle få en våning till. Takkupan blir kvar fast kanske något större.
Den högra delen under takkupan och åt höger får ett svagt lutande tak.
Ska försöka göra en ritning och lägga upp hur det var tänkt att se ut.

Takstolar har jag fått offert på och det var inte så dyrt så det finns ingen anledning att spika själv.
 
P
Här är ett par bilder tagna från fönstret i takkupan.
 
  • P9130017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9130016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Lurar lite på om vi ska skippa tillbyggnaden då vi ju egentligen inte behöver utrymmet. Taket måste hur som helst renoveras och då vill vi inte ha ett platt tak igen men kanske något i den här stilen, eventuellt med snedskurna sidor (kuverttak)

Åsikter?
 
  • snetak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.