P
Hej!
Vi har planer på att göra om taket på en tillbyggnad till vårt 1 1/2 plans hus som idag bara är i ett plan med platt tak. Tänkte bygga på med en våning till i vinkel mot befintliga taket men funderar på om regelstommen är tillräcklig stark för att bära upp en våning till.

Ser ut att vara 2x4" virke i väggarna som vilar på källarväggarna. Taket kommer att bli ett mansard med tegel/betongtegel på.
 
Redigerat:
Mikael_L
Spännvidd?
snözon?
 
P
Huddinge-Stuvsta och avståndet mellan hammarbanden är ca 5,5 meter men det bör inte vara något problem att lägga in en balk mitt på heller.
 
P
Det är den större delen till vänster i bild som det gäller.
 
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Lite på känsla (inga som helst garantier m.a.o) så tror jag dina 2"-4" i befintliga väggar klarar tyngden från detta 5,5m breda tak och snözon.
Men har du tänkt använda golvet på övervåningen och få "sviktfritt" så blir du antagligen tvungen att ha något bärande på undervåningen, hjärtvägg eller limträ/stål-balk.
Sen kommer du få lite trixigt med bärigheten i en punkt inne i huset innanför det inåtgående ytterväggshörnet. Det finns väl flera sätt att lösa det på, limträbjälkar i nock eller takstolar som går in inne i huset s.a.s, men vad som än väljs behöver det ju stöd.

Dessa krafter måste också tas om hand i grunden/källaren. Det kan handla om 5-10 ton punktlaster (ev mer) så ett källarbjälklag klarar det knappast utan extra förstärkningar.

Jag kan nog inte ge några klara råd eller riktlinjer, ty det kan jag för lite om. Jag ville bara påpeka några svårigheter som du bör beakta.
En kunnig konstruktör kan nog hjälpa till. Har troligen redan gjort sådant här och har en "patentlösning" redan.
 
Mikael_L
Jag tror i alla fall att de befintliga ytterväggarna inte ställer till det mest.
I värsta fall är det ju bara att öppna upp väggarna lite snabbt och lägga in kraftigare reglar, och få mycket bättre isolering på köpet. :)
 
P
Kanske bäst att kontakta en byggnadsingenjör innan vi går vidare. Alternativ 2 som vi har är att bara göra om det platta taket med så mycket lutning det går (vill inte dra upp det högre än befintliga taket) då vi hur som helst måste göra något åt det 25-åriga taket.
 
Mikael_L
Vi kan ju hoppas att någon fler vill kommentera här i tråden, det finns t.ex. kanske någon som gjort något motsvarande.

Sen kanske jag överdrev, i min okunskap.
Jag funderade just på en lösning.
Att man sätter en förstärkt takstol (dubbel takstol?) för utbyggnaden längs med huvudhuskroppens yttervägg. Sen ta hand om krafterna i ytterväggarna ner mot grundbalken mha av limträstolpe eller extra reglar.
Sen en limträ mellan nock på denna förstärkta takstol och befintlig takstol i huset.
Men då måste befintlig takstol troligen förstärkas något och troligen måste man också förstärka något som tar hand om krafterna nedåt från den befintliga takstolen, då krafterna ökar.
 
P
Inte riktigt med på hur du menar med bärighetsproblem. Den inre takstolen kommer ju också den stå på ytterväggen fast det är ju bara i bortre hörnet mot husets gavel när jag tänker efter. Mao kommer minst två takstolar vila över den breda ingången till matrumet under vilket inte blir speciellt bra :)

Jag måste hur som helst göra nya högre hammarband då takfoten kommer för lågt annars så en limträbalk från ytterhörnet in mot huskroppen skulle nog fingera om man kan fästa den någonstans. Kanske går att ta upp het hål i den gamla plankaväggen och skjuta in den en bit?
 
Köp riktiga takstolar med underram, såga in en förstärkning i väggen.
Ev en stålbalk som du fäller in i underramen.
 
Jag byggde ut mitt hus från -49 på samma sätt för 1.5 år sedan.
Jag byggde ett par takstolar på plats där det nya taket mötte det befintliga.
Dessa platsbyggda nya takstolar är fästa i de gamla med stående 45x95 som går ner genom den gamla råsponten och är fastskruvade i de gamla takstolarna.
 
  • IMG_0612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0655.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gabbe1 skrev:
Jag byggde ut mitt hus från -49 på samma sätt för 1.5 år sedan.
Jag byggde ett par takstolar på plats där det nya taket mötte det befintliga.
Dessa platsbyggda nya takstolar är fästa i de gamla med stående 45x95 som går ner genom den gamla råsponten och är fastskruvade i de gamla takstolarna.
Intressant bygge!

Har du någon blogg eller dyl. på bygget?
 
P
Oj vilket bygge! vårt projekt blir ganska litet i förhållande till ditt. Bra tips med de platsbyggda små takstolarna. En sak som kommer att bli besvärlig med vårat hus är ju det att det gamla taket måste tas bort innan takstolarna kan monteras så det gäller att välja en period med lite regn :)
 
Peter_K skrev:
En sak som kommer att bli besvärlig med vårat hus är ju det att det gamla taket måste tas bort innan takstolarna kan monteras så det gäller att välja en period med lite regn :)
Ja detta underlättar ju inte.
Som ni kan se på bilden så la jag lite tid på att såga små anpassade hål i den befintliga råsponten för störbenen just för att behålla det gamla taket så regntätt som möjligt medan det nya byggdes.
När det nya taket var klart och vinkelrännorna täta så kapade jag upp en öppning mellan den nya och gamla vinden så idag finns möjlighet att gå därimellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.