Om sotaren varit och kontrollerat skorstenen nyligen så borde han skämmas och definitivt betala tillbaka vad det besöket kostade dig:x
Tar man dit någon med en kamera är det ju just för att hitta sådana fel....
 
A.Holm skrev:
Ska dra pipan idag, men tänkte igår att det vore kul att se hur det ser ut före. Så jag riggade en GoPro-kamera tillsammans med en liten ficklampa som jag sedan sänkte ner genom skorstenen. Hittade nånting drygt ca 5 meter ner:


Ovanför denna satt en mindre sten på sniskan:


Fick ta upp ett litet hål strax ovanför golvet på övervåningen för att ta bort dessa två.
Ska mura igen hålen och dra pipan senare idag är det tänkt.

Tycker det var konstigt att sotaren inte sa nåt om dessa stenar när han kollade pipan med sin kamera. Han bör ju ha sett dom tycker jag?
Ja, det var väl tur i oturen att du sänkte ner en kamera själv, men det vore intressant att höra varför du gjorde det, när du nyligen haft dit sotaren för att fotografera.?
Misstänkte du från början att han inte tog sin uppgift på allvar?
I så fall skulle du väl varskott honom redan på plats? ;)
 
M
Ring sotaren och fråga om han vill ha hjälp med att inspektera sin egen eldningskanal från en som faktiskt inspekterar på riktigt. Du kanske kan erbjuda honom en kurs?
 
Min egen filmning gjordes 2 dagar efter att sotaren varit där.
Varför? Tja nyfiken av naturen...
Skulle glidgjuta själv, och ville se hur det såg ut före, så man kunde jämföra lite före och efter.
Det var en jäkla tur att jag kollade, hade fått stora problem om jag försökt dra igenom ballongen.

Jag sänkte ner kameran en gång först utan att filma, andra gången jag sänkte ner den filmade jag.
Har svårt att tro att jag skulle kunnat orsakat att stenen lossnat under första nersänkningen...
Mycket konstigt att sotaren inte sett detta...

Nu är iallafall stenarna borttagna, och hålen igenmurade.
Pipan är nu dragen tre gånger med mur/putsbruk C och en sista gång med nåt värre "keramikbruk"
Ser bra ut, ska filma om nån dag när det brunnit klart.

Sen är det dags att mura in en stos i skorsten, sen kan vi börja bygga upp Tulikivin!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.