Håller på att ställa iordning en plats för en Tulikivi täljstensugn.
Ett fundament intill kurstocken är nu gjutet.

Dikt an mot murstocken står en I-balk som jag sattdit för att växla av en bärande vägg.
Jag har tänkt att putsa murstocken bakom Tulikivin.
Den putsade delen är tänkt att vara ca 1m bred, alltså lite bredare än fundamentet.
Resten av den murade väggen till höger byggs in med skivor.

Det jag funderar på och vill ha synpunkter på är:
Jag vill dölja I-balken genom att mura in den i väggen.
Balken bygger ut ca 6-7cm från murstocken.
Att putsa den tjockleken går ju inte så det blir ju till att mura med sten.
Jag tänkte då att ställa stenarna med kanten neråt, de är ju drygt 6cm tjocka och skulle därmed passa bra.
Frågan är om man ska fästa dom på nåt sätt mot murstocken, tex. med skruv och plugg.
Eller ska man förlita sig på att murbruket håller?
Ska man välja solida stenar eller stenar med hål i?
Känns som att de med hål har lättare att fästa mot bruket.
Men ställer hålen till det när man sen ska putsa, eller blir det rentav enklare att få det att fästa?

Bifogar en bild på hur det ser ut...
1img-3188.JPG
 
M
Du skulle kunna "limma" fast 5 cm lecaskivor med bruk eller kanske tom kakelfix och sedan putsa.
 
Tror massivt tegel är bättre än hålat/leka.
Använd inga plugg för förankring utan hellre "klippspik" eller liknande som slås in i en del fogar.
Problemet är stålbalken som kommer att röra sig och orsaka sprickor om du murar stumt mot den eller bara lägger puts rakt över. Kan vara bättre att mura in den "löst" med sten även på utsidan av den eller lägga takbalken direkt på det du murar fast det ställer då höga krav på murens hållfasthet och det lär inte räcka med en sten på högkant.
 
Kommer bli roliga rörelser i den balken när den bli upphettad av kaminen :S.
 
Hmm... Kanske inte så bara detta...
Att ta bort balken och mura upp under känns inte okej. Funderade ett tag på att bila in en bit i befintlig murstock och låta överliggaren gå in en bit. Men då rökkanalen ligger nära vågade jag inte göra det.

Ni har nog absolut en poäng med att balken kommer röra sig, så den bör nog gå fritt och inte sitta fast i bruket eller teglet.
Hur ska man göra då?
Har inte plats att ställa ett varv med stenar utanför balken.
Bygga låda med plywood runt balken, på med lite nät och putsa?
Skulle man kunna limma kartong/wellpapp mot balken, näta och sedan putsa över?
Behövs ju inte många mm rörelsefrihet för att det ska funka, och det fixar wellpappen...

En sista utväg är ju att bygga med skivor även bakom kaminen, men jag tycker det är snyggt med en prydlig murstock, samtidigt som den ger lite värme...
 
Inget brännbart mot/i murstocken eller nära bakom kaminen!
Stålreglar och mineritskiva, ev putsa på skivan efteråt om du vill ha annan struktur?
 
Fäster putsen bra mot mineritskivan?
Putsa direkt mot skivan eller lägga nät först?
 
Har inte provat det själv, kanske någon annan kan svara på det. Dom har ju i vilket fall en struktur som borde vara lämplig för det.
Men när jag tänker efter nu så inser jag att du inte sla ha stålregel bakom dom heller utan i så fall fästa dom mot nått murat underlag för att unvika rörelserna.... :rolleyes:
 
Mura upp med lite frigång på båda sidor om balken, sen sätta en mineritskiva som "brygga" förbi balken, sen putsa över allt.
Så gå tankarna nu...
 
M
orparn skrev:
Tror massivt tegel är bättre än hålat/leka.
Varför?
 
Hålen skulle käka en massa bruk i onödan vid putsningen.
 
Mitt förslag; Klä in balken med gips. Detta är "dött" material och rör sig inte samtidigt som det är ett brandskydd för balken.
(Eventuellt näta) gipsen och dra på med kakelfix med en grovtandad spackel (för fix kanske 6 mm tand).

På detta underlag kan du sedan putsa med vanligt cementputs.:cool:
 
M
orparn skrev:
Hålen skulle käka en massa bruk i onödan vid putsningen.
skulle säga att det är mer eller mindre försumbart, däremot sitter putsen bättre på lecan och lecan sitter bättre i "limningen" om man nu väljer den taktiken. "Brygga förbi balken" med minerit tror jag på om balken blir "fri", och sedan kanske dra på gipsputs på allt om man vill ha det enkelt.
 
Hur stor är ugnen?
Hur mycket täcker den av stålbalken?

Jag gissar att stålbalken knappt kommer att synas alls. Varför inte låta den vara och bara måla den?
Stålbalken är ju rätt så "ruff" och funkar bra ihop med en putsad mur, enl min mening.
 
Oldboy skrev:
Hur stor är ugnen?
Hur mycket täcker den av stålbalken?

Jag gissar att stålbalken knappt kommer att synas alls. Varför inte låta den vara och bara måla den?
Stålbalken är ju rätt så "ruff" och funkar bra ihop med en putsad mur, enl min mening.
Ugnen är ca 1200mm hög.
Var först inne på att ha balken synlig och måla den.
Men det går inte att få det symmetriskt på ett bra sätt.
Kanske är kinkig, men tycker inte det blir att se bra ut.

Just nu lutar det åt att sätta mineritskiva och inte mura nånting alls.
Sedan kan man kanske dra på gipsputs för att få utseendet av en putsad yta.
Det skulle ta betydligt mindre tid att göra på detta viset också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.