För att inte avskräcka alla potentiella köpare av begagnade Tiroliapannor kan jag meddela att min panna har slutat ryka in. Kanske var jag helt enkelt för dum för att elda ordentligt och anpassade eldningen för mycket för den lilla svårantända vedspis som stod där tidigare. Om man först eldar flera tjocka reklamblad och sedan ett tändblock innanför sotluckan och tänder eld i pannan medan tändblocket brinner så brukar det inte ryka in ens under varmare och regniga dagar. Och så får man tydligen inte släppa in så mycket primärluft i början, utan tända med något effektivt, typ ett tändblock som gör att en större mängd ved kan antändas utan överdrivna mängder luft. Kanske sånt alla vet, men jag fattade inte det förrän efter en del experimenterande. Visserligen är det kallare nu, men jag hyser visst hopp till att kunna elda till sommaren också. Dessutom så har jag drevat in stenull kring den otäta skarven mellan pannans rökutgång och stosen. Och tätat alla fönster med tätningslister, så att ingen rök kommer in den vägen. Det gjorde inte det hela sämre i alla fall. Tack för all hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.