BirgitS
Du bör tänka på extra brandisolering mot grannen eftersom avståndet mellan garaget och grannhuset är mindre än de normala 9 m.

Om du vid en försäljning av huset gör det troligt att den ombyggda garaget är tillåtet att bo i och köparen senare kommer på att det saknas bygglov kan det anses vara ett dolt fel. En köpare har rätt att tro att det finns bygglov för de byggnader som finns på fastigheten.
 
Det krävs inte bygglov för ändrad användning eftersom användningen är densamma, dvs bostad. Bygglov krävs för fasadändring om du byter ut garageport till fönster/dörr. Om en bärande vägg ändras krävs en anmälan. Kommunen kommer antagligen att kräva in en planritning med rumsfunktioner i samband med lovprövningen. Om de ser att tex rumshöjden är för låg eller andra brister enligt BBR utifrån krav på bostad kan de säga att ni inte får ha ett sovrum där. Ni kan då skriva i ansökan att det är ett förråd. Om det blir ett tillsynsärende behöver ni visa att det används som just förråd.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vid en försäljning av huset gör det troligt att den ombyggda garaget är tillåtet att bo i och köparen senare kommer på att det saknas bygglov kan det anses vara ett dolt fel. En köpare har rätt att tro att det finns bygglov för de byggnader som finns på fastigheten.
Eller rättare sagt. Det kan inte vara ett dolt fel att köparen tror att det finns ett visst bygglov för en lokal men det i verkligheten finns ett annat. Men det kan vara ett dolt fel om bygglovet inte stämmer med användningen av lokalen och kommunen ställer krav på rättelse gällande användningen i nära anslutning till försäljningen.

Sen ska du naturligtvis aldrig ljuga för köparen och uppge att bygglov finns när det inte finns det.
 
  • Gilla
J.ewesson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller rättare sagt. Det kan inte vara ett dolt fel att köparen tror att det finns ett visst bygglov för en lokal men det i verkligheten finns ett annat. Men det kan vara ett dolt fel om bygglovet inte stämmer med användningen av lokalen och kommunen ställer krav på rättelse gällande användningen i nära anslutning till försäljningen.

Sen ska du naturligtvis aldrig ljuga för köparen och uppge att bygglov finns när det inte finns det.
Om jag väljer att skita i bygglovet för ändrad användning kommer vi naturligtvis berätta det för en eventuell köpare. Bygglov/anmälan för garageporten kommer genomföras.

Vad krävs för att få bygglov för ändrad användning? Jag läste nån annan tråd om att det krävs uträkningar på ventilation osv, energiförbrukning osv. Det låter väldigt komplicerat och dyrt. Det är självdrag i huset så jag ser inga problem med ventilationen i garaget, friskluftventiler eller fönster med spaltventil. Eventuellt en PAX?

Upplys gärna och sälj in varför jag bör skaffa bygglovet när ”alla andra” förmodligen inte har det iområdet. :)
 
P Paragrafryttaren skrev:
Det krävs inte bygglov för ändrad användning eftersom användningen är densamma, dvs bostad. Bygglov krävs för fasadändring om du byter ut garageport till fönster/dörr. Om en bärande vägg ändras krävs en anmälan. Kommunen kommer antagligen att kräva in en planritning med rumsfunktioner i samband med lovprövningen. Om de ser att tex rumshöjden är för låg eller andra brister enligt BBR utifrån krav på bostad kan de säga att ni inte får ha ett sovrum där. Ni kan då skriva i ansökan att det är ett förråd. Om det blir ett tillsynsärende behöver ni visa att det används som just förråd.
Intressant inlägg, byggnaden är idag garage, förråd och pannrum ihopbyggt med huskroppen. Taket på huset övergår utan avbrott till garagedelen på ena sidan. En klassisk 60-talsvilla med eternitfasad och eternittakpannor. Dessa husen finns det nog mängder av runt om I landet.

Takhöjden är inget problem, det blir nog minst 3000 på högsta punkten, det sluttar dock som på en ovanvåning. Alltså jag kommer isolera i takstolarna och huset/garaget har ett sadeltak med taklutning omkring 25-30grader. Vad jag vet finns inga bärande väggar som kommer behöva ändras.

Med denna faktan menar du då att jag i lugn och ro ansöker om bygglov för att ta bort garageporten. När jag fått det så kör jag på och bygger om garaget till sovrum. Sätter dubbel gips mot granntomten. Nått mer?
 
BirgitS
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är självdrag i huset så jag ser inga problem med ventilationen i garaget, friskluftventiler eller fönster med spaltventil. Eventuellt en PAX?
Garaget är väl en egen brandcell idag utan ventilation in mot huset. Tilluft behövs som du skriver men du måste ju också se till att den använda luften tar väggen någonstans och i tillräcklig mängd så att ni inte för jämnan vaknar med huvudvärk.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Upplys gärna och sälj in varför jag bör skaffa bygglovet när ”alla andra” förmodligen inte har det iområdet. :)
Reglerna om vad som händer om man blir påkommen har skärpts med tiden.
 
”Upplys gärna och sälj in varför jag bör skaffa bygglovet när ”alla andra” förmodligen inte har det i området. ”

Varför ska man lyda lagarna i övrigt? Tex köra efter vägskyltar, inte dricka sprit och köra bil, elda sopor på tomten, sno godis på ICA, osv osv. Det finns många anledningar som svar på din fråga, börja med att ringa kommunen anonymt så får du rediga svar och veta vilka regler & lagar som gäller.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
”Upplys gärna och sälj in varför jag bör skaffa bygglovet när ”alla andra” förmodligen inte har det i området. ”

Varför ska man lyda lagarna i övrigt? Tex köra efter vägskyltar, inte dricka sprit och köra bil, elda sopor på tomten, sno godis på ICA, osv osv. Det finns många anledningar som svar på din fråga, börja med att ringa kommunen anonymt så får du rediga svar och veta vilka regler & lagar som gäller.
Efter ett samtal med en kompis vars föäldrar är arkitekter så verkar det stämma med vad Paragrafryttaren skrev, det krävs inget bygglov för att ändra ett kopplat garage till bostadsyta. Endast porten behöver bygglov. Vi kommer naturligtvis att bygga enligt konstens alla regler med dubbelgips osv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Eller köper man ett hus med 5 rum, är en villa några kvarter bakom oss som gjort så, känns helt galet! Alltid ha bilen ute, samt förvaring, däck mm, vad man än ska greja med, garage!
 
Lättare sagt än gjort i ett samhälle där det inte säljs så många hus, än mindre kanske nått som ligger i den prisklass man vill, eller på det läget man vill. Vi tänker inte flytta från byn och barnens kompisar, skola osv. Då är detta lösningen, garage används bara till skräp ändå, iaf av de flesta. Sen är inte garage från 60-talet anpassade för moderna bilar utan för små Bubblor och liknande. :D
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.