Vi har precis rivit ett uterum och planerar att bygga ett nytt på samma plats. Jag har några funderingar till panelen gällande detta :)

Tanken är enligt följande:
  • återanvända den gamla ramen/stommen till befintliga grunden som synes på bilden. Den är stabil och har inga sättningar samt grundlagts på frostfritt djup.
  • konvertera den gamla sandgrunden till en betongplatta med isolering, armering och gjut. Den är idag fylld med sand samt plattläggning uppe på något ojämn med åren då små djur flyttat upp sanden uppe på plattorna (trall ovanpå i det gamla uterummet
  • Höja golvnivån något för att slippa tre trappsteg ner från huset (ca 5-7 tegelrader)
  • Knacka ner muren hela vägen till ca 5-10 cm under färdig höjd och på så sätt utnyttja befintliga tegelstenar som ”kantelement”

Tegelmur och gammal sandgrund med stenplattor som ska göras om för nytt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riven tegelvägg och hög med tegelstenar på en sandgrund vid ett rivet uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina funderingar är då enligt följande:

  1. Är det gångbart att låta några rader tegelstenar utgöra ”kantelement”?
  2. Jag ser framför mig att ställa upp en form tät intill tegelstenarna för att på så sätt kunna gjuta en några cm över som sedan blir färdig jämn golvyta, hur mycket borde jag isf låta tjockleken bli över tegelstenarna?
  3. Idag ligger sand packat under plattorna, borde jag lägga bärlager packa och sedan isolering på detta eller räcker det med att jämna ut sättningarna från 1971 och sedan lägga ut isoleringen på sanden?
Alla inspel välkomnas från panelen!
 
1) Absolut. Teglets isoleringsvärde motsvarar en tiondedel av mineralull, dvs ca 25 mm mineralull. Det borde väl duga för ett uterum om det inte ska ha åretruntuppvärmning. Jag skulle sätta en tunn frigolitskiva som rörelsefog mellan betong och tegel.
2) Eftersom det är håltegel är jag inte säker på att resultatet blir bra med ett tunnt betonglager ovanpå. Jag skulle använda puts över teglet.
3) Svårt att svara på utan att veta mer om markförhållandena. Man brukar dessutom vilja ha makadam under isoleringen. Plattan behöver också ha någon form av kantförstyvnad.
 
Projektet tog en ny vändning när vi rev tegelväggen mer till rätt nivå så märkte jag att hela tegelväggen endast stod löst uppe på kantstödet, det verkar som att de olika gjutningarna inte fäst i varandra. Jag är inte så hemma på detta med gjutning :)

Men iaf det slutade med att vi fick riva hela vägen ner till kantstödet/grund muren däremot som står oerhört stadigt.

Så då dyker ett antal nya frågor upp:

Eftersom kantstödet/muren är stabil och har rätt storlek avser jag att använda denna. Jag tänker mig att jag bygger en form runt muren för att nå rätt nivå. Vi skall upp ca 10-20cm från övre delen på muren.

1. Hur säkerställer jag det båda gjutningarna framåt säkert fäster i varandra?

2. Behöver jag mura på ett nytt block ovanpå gamla muren eller duger det gott med att nå rätt höjd med endast betong?

Väggen längst bort på bilden är också riven för allt släppte :(

En delvis riven tegelvägg med stabilt kantstöd och rörliga verktyg i en trädgård under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är lite svårbedömt. Hade det gamla uterummet tak? Vad för typ av mark (morän, sand, lera etc) är det på platsen? När det gäller gjuteriteknik finns det andra på forumet som kan betydligt mer än jag.
 
Det är lite jord 10-20cm och sen lera. Jag har pratat fram och tillbaka med grannen under dagen och det slutar nog med att vi gräver bort allting och slänger upp en helt ny grund med L-stöd, det är lite för många tveksamheter med den gamla grunden.
 
Det tror jag är förståndigt. Ska du satsa pengar så bör du vara säker på resultatet.
 
Fråga gällande L- stöd, jag avser att köpa ett stöd med 400 i höjd som dom grävs ner ca 70mm

Är detta dugligt eller bör jag välja ett högre L-stöd för att nå rätt höjd. Vill helst inte öka höjden på marken runt om för då ser det knepigt ut med övriga huset
 
Det viktiga är väl att du får plats med det som behövs, makadam, frigolit och betong. Jag tycker det borde räcka med 400 mm.
 
Den nya plattan börjar bli redo för gjutning vilket sker på fredag. Det ligger mellan 200-250mm makedam, 300 isolering, samt L-stöd runt. Jag har lagt ner golvvärme slinga förebyggande men osäker på om jag skall koppla in den framtiden går avgöra det.

Jag har tryckt upp lite makedam mot kantstöden typ halvvägs men måste säga att jag är ganska orolig för gjutningen. Min första gång jag gjuter från bil :crysmile:

Fråga 1
-Bör jag bygga en ram runt kantstöden och stötta mot marken så dom inte glider eller är det överdrivet? :D

Fråga 2
-Tyvärr blev jag tvungen att ta en stor bil med pump kostade ungefär 13000 för 3,5 m3 betong. Uterummet ligger ungefär 3,5m in på tomten samt 1 meter över vägen. Är det överdrivet eller hade jag klarat mig med en vanlig bil med ränna?

Förberedd platta med armeringsjärn, isolering och golvvärmeslinga inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Den nya plattan börjar bli redo för gjutning vilket sker på fredag. Det ligger mellan 200-250mm makedam, 300 isolering, samt L-stöd runt. Jag har lagt ner golvvärme slinga förebyggande men osäker på om jag skall koppla in den framtiden går avgöra det.

Jag har tryckt upp lite makedam mot kantstöden typ halvvägs men måste säga att jag är ganska orolig för gjutningen. Min första gång jag gjuter från bil :crysmile:

Fråga 1
-Bör jag bygga en ram runt kantstöden och stötta mot marken så dom inte glider eller är det överdrivet? :D

Fråga 2
-Tyvärr blev jag tvungen att ta en stor bil med pump kostade ungefär 13000 för 3,5 m3 betong. Uterummet ligger ungefär 3,5m in på tomten samt 1 meter över vägen. Är det överdrivet eller hade jag klarat mig med en vanlig bil med ränna?

[bild]
I 95% av fallen brukar man som du säger förstärka kantelementen lite för att gardera sig. Jag hade absolut gjort så i ditt fall också. Det kan få ganska stora konsekvenser om det kalvar kontra att lägga ett par timmar på att skotta/sträva lite.

Att ränna ut en meter upp är gränsfall, det hade gått, men blivit bökigt. Flytt av bil eller en väldans massa betong som behöver rakas ut o.s.v. Sen vill man ju sällan ha ett ekipage på ca. 20 ton körandes på sin baksida, även om den har plats att ta sig in.
Pump är definitivt smidigare. Gissar att det är roterbil med fast pump, s.k. fixare, som du har beställt? Den tar även med den lilla mängd betong själv. En separat pump är lite överkurs.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Klockan 07:25 imorse, ca 15 minuter efter etablering var betongen utspottad i formen. Slängde upp några stöd och allting gick fin fint.

Tror ni man kan skruva uterum på söndag förmiddag? :D
 
  • Nyutgjuten betong i form med cementbil och utläggningsarm, och två personer arbetar med ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
A
Glöm inte att vattna och skydda mot uttorkning en vecka eller så!
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Tror ni man kan skruva uterum på söndag förmiddag? :D
Inga problem.
Gissar att det ej är färdig yta utan att det blir annat ytskikt på sedan? Annars är det ju bra att vattna och låta plast ligga på ett tag för att minimera sprickorna. Precis som Erik här ovan nämnde.
 
Detta är taget direkt efter han lyfte pumparmen snudd på så ingen plast på ännu

Vattnat tre gånger sedan dess
 
Sakta men säkert rullar det på

Av någon anledning som verka smart nörd en begav sig men mindre begåvad hur nu så är plattan lite djupare än vad själva uterummet faktiskt blev. Det kommer en altan i direkt anslutning framför sen. Hur hade ni löst kanten?

Bild på en grå betongplatta bredvid en grusyta med byggavfall, vid kanten av ett vitmålat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma vid sidofönstret, jag kommer bygga på panel här också vad brukar vara kotym på uterum har man fönsterbleck?

Man kan nog räkna med att panelen bygger på ytterligare 21 mm

Nyinstallerat vitmålat fönsterbleck på uterum med synlig isolering och uppbyggnad, med en framtida altan i anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.