Det byggs nu ett nytt grupphusområde där de säljer färdigbyggda friliggande villor, känd stor svensk husfirma står för bygget.
Villorna är relativt små och som alltid vid nybyggnation så ligger de trångt, inget som stör mig nämnvärt.

Konceptet är att det ska vara i princip inflyttningsklart förutom gräsmattan. Entrén är plattlagd, likadant en uteplats på baksidan.
Carport och förråd finns. Relativt smidigt med andra ord.

Problemet är dock att det är som alltid en viss standard som ingår. Vill man byta vitvarorna från vanliga vita till rostfritt så kostar det närmare 20000kr.
Vill man byta ut innerdörrarna mot några bättre så är det 15000 där, det springer lätt iväg, som alltid.

Men vad kan man förvänta sig i ett sådant här läge?
Jag har erbjudit mig att köpa egna vitvaror via kontakter och får avdrag på det jag inte köper av dom, och att de installerar allt när huset ändå byggs.
Det går tydligen inte för sig, då slutbesiktigas huset utan vitvaror och sen får jag på egen hand vända upp och ner på bänkskivan och såga hål för hällen, släpa dit vitvarorna osv villket förstås känns helt orimligt.
Hur mycket kan man kräva att en husfirma i ett sånt här läge? De verkar ärligt talat helt oresonliga.


Jag har också meddelat att jag inte vill ha de fula vita, stora vägguttag som ingår, men där finns tydligen inga val överhuvudtaget varpå jag är låst.
Husfirman säger att jag kan snacka med elektrikern och höra om han kan ordna det hela.
Sagt och gjort, elektrikern ryckte på axlarna och sa att "det kan jag väl", men jag får inget avdrag för vägguttagen som jag inte använder (det kan jag dock leva med).
Frågan är hur det blir med garanti på grejerna, vänder jag mig till husfirman, elektrikern eller till butiken där jag köpt vägguttagen?
Om det blir ngt större problem med elen i hela huset, kan husfirman då hävda att jag varit ute på djupt vatten i samband med att jag valde egna vägguttag och avsäga sig ansvaret?


Sista frågan, hur fungerar det allmänt med garanti på ett sånt här bygge.
Jag vet att 2 år efter slutbesiktning så görs en ny besiktning, där jag antar atthusfirman åtgärdar allt som behövs åtgärdas på deras bekostnad?
Försvinner deras ansvar helt efter 2-årsbesiktningen.
 
Kort:
Du är inte byggherre, du är köpare av ett färdigt hus.

För att byggherren ska få ekonomi i ett stort och komplext projekt kan inte varje husägare komma med egna lösningar, sådant brukar sluta i kaos och fel och utdragen tidslinje. För varje ändring ska husfirman betala timlön till projektledare, hantverkare och administratörer. Det blir mycket pengar i slutändan.

Deras priser brukar vara så bra på vitvaror att du knappt får någon ersättning om du avstår. Det brukar vara smartare att ta deras val och sälja delarna på Blocket sedan. Vi avstod från en spis som hade marknadspris på 12.000 kr(!), vi fick tillbaka 5000.

Garanti på eluttag? Vad menar du?
Är det stora ändringar med vägguttagen med annan/mer funktion än den tänkta? Eller bara andra "kåpor"?

Juridiskt har byggherren ett anvar i 10 år. Tittar man på praktiken är det väldigt få saker som kommer att åtgärdas efter den 2-åriga (för dig viktiga) garantibesiktningen. Det skulle kunna tänkas vara om det i efterhand uppkommer ett allvarligt konstruktionsfel eller liknande, mycket ovanligt.
 
Jag har flyttat in i något liknande en gång. Baserat på mina och mina dåvarande grannars erfarenheter skulle jag säga att om vissa ändringar är svåra att få igenom, så ska man ta sig en ordentlig funderare på om man verkligen behöver de där sakerna. Om man försöker tjata sig till ändringar som de helst inte vill göra, så resulterar det lätt i hafsjobb för att de inte ska spräcka sina tajta kalkyler. Taskig finish och dålig kvalitet gör ingen glad.

En annan aspekt är att som du lagt märke till tar de bra betalt för tillvalen och då blir det ju extra surt om man väljer något som man senare ångrar. Det kan vara en idé att hålla sig till standard så långt möjligt, för den brukar vara hyfsat genomtänkt, funktionell och prisvärd, och ändra senare när man har bott in sig och hunnit känna efter hur det egentligen borde vara.
 
BorgP skrev:
Kort:
Du är inte byggherre, du är köpare av ett färdigt hus.
För att byggherren ska få ekonomi i ett stort och komplext projekt kan inte varje husägare komma med egna lösningar, sådant brukar sluta i kaos och fel och utdragen tidslinje. För varje ändring ska husfirman betala timlön till projektledare, hantverkare och administratörer. Det blir mycket pengar i slutändan.
Helt rätt, jag är inte dummare att jag förstår den affärsmässiga tanken bakom, givetvis ska företaget precis som alla vinstdrivande företag göra en bra affär av det hela.
Dock så pratar jag om relativt enkla förändringar. Om jag istället för en Svedbergs standard-blandare som i butiken kostar 1000kr så vill jag har en Gustavsberg-blandare som kostar 3000kr i butik.
Då kan jag tänka mig att betala 2500kr för att göra detta bytet men då vill jag naturligtvis att husföretaget ska installera den och att den ska ingå i totalen.
Är det för mkt begärt?

BorgP skrev:
Deras priser brukar vara så bra på vitvaror att du knappt får någon ersättning om du avstår. Det brukar vara smartare att ta deras val och sälja delarna på Blocket sedan. Vi avstod från en spis som hade marknadspris på 12.000 kr(!), vi fick tillbaka 5000. .
Där har du en tanke faktiskt, det är nog värt att fundera över.
En fråga, hur smidigt är det för mig att ta loss ugn och micro och sätta in nya egna som jag köper på elgiganten tex? Rent installationsmässigt och byggmässigt alltså?
Kyl och frys antar jag inte är några som helst problem? Bara plugga ur och in nya sladdar?


BorgP skrev:
Garanti på eluttag? Vad menar du?
Är det stora ändringar med vägguttagen med annan/mer funktion än den tänkta? Eller bara andra "kåpor"?
Både och, dels vägguttag som ersätter de gamla. Själva elen med kablage, rör osv görs ju av husfirman.
Jag funderar även på att skaffa vriddimmer som ju då bli lite annorlunda och mer funktioner.


BorgP skrev:
Juridiskt har byggherren ett anvar i 10 år. Tittar man på praktiken är det väldigt få saker som kommer att åtgärdas efter den 2-åriga (för dig viktiga) garantibesiktningen. Det skulle kunna tänkas vara om det i efterhand uppkommer ett allvarligt konstruktionsfel eller liknande, mycket ovanligt.
Vid 2års-besiktningen så fixar de det mesta men efter det är jag "on my own", korrekt?
Känns ju iof skönt att om ngt stort inträffar mellan 2-10 år som är konstruktionsfel så åtgärdar dom det.
Jag antar att det inte är jättemkt fel mellan 2-10 år i ett helt nytt hus?

Tack förresten för ett grundligt och bra svar, det uppskattas!
 
Farzan skrev:
Jag har flyttat in i något liknande en gång. Baserat på mina och mina dåvarande grannars erfarenheter skulle jag säga att om vissa ändringar är svåra att få igenom, så ska man ta sig en ordentlig funderare på om man verkligen behöver de där sakerna. Om man försöker tjata sig till ändringar som de helst inte vill göra, så resulterar det lätt i hafsjobb för att de inte ska spräcka sina tajta kalkyler. Taskig finish och dålig kvalitet gör ingen glad.
Okej, intressant med dina erfarenheter.
Har du möjlighet att utveckla vad för typ av ändringar som har gått fel?
Vet du hur garantin har funkat i de ärenden?


Farzan skrev:
En annan aspekt är att som du lagt märke till tar de bra betalt för tillvalen och då blir det ju extra surt om man väljer något som man senare ångrar. Det kan vara en idé att hålla sig till standard så långt möjligt, för den brukar vara hyfsat genomtänkt, funktionell och prisvärd, och ändra senare när man har bott in sig och hunnit känna efter hur det egentligen borde vara.
Tänkvärt helt klart. Samtidigt så vill jag ha det toppfräscht när jag flyttar in, man får väl försöka tänka att man ska få in tidlösa materialval snarare än hypermorderna.
 
naggen skrev:
Dock så pratar jag om relativt enkla förändringar. Om jag istället för en Svedbergs standard-blandare som i butiken kostar 1000kr så vill jag har en Gustavsberg-blandare som kostar 3000kr i butik.
Då kan jag tänka mig att betala 2500kr för att göra detta bytet men då vill jag naturligtvis att husföretaget ska installera den och att den ska ingå i totalen.
Är det för mkt begärt?
Ja, det är mycket begärt. Samma diskussion som för vitvaror: Deras inköpspris är så mycket lägre än ditt, installationen är av löpande-band-principen. Varje avsteg kostar tid och pengar.
Ur deras synpunkt borde du antagligen BETALA för bytet så att säga, inte få någon slags reduktion. Ta deras val och byt själv sedan.


naggen skrev:
En fråga, hur smidigt är det för mig att ta loss ugn och micro och sätta in nya egna som jag köper på elgiganten tex? Rent installationsmässigt och byggmässigt alltså?
Kyl och frys antar jag inte är några som helst problem? Bara plugga ur och in nya sladdar?
Ja så länge yttermåtten stämmer. Men husfirmans val är med största sannolikhet standardmått.

naggen skrev:
Både och, dels vägguttag som ersätter de gamla. Själva elen med kablage, rör osv görs ju av husfirman.
Jag funderar även på att skaffa vriddimmer som ju då bli lite annorlunda och mer funktioner.
Då så. Köp själv uttag som kan monteras. Kolla bara med elektrikern att de är kompatibla med det system som sitter där ...
Dimrar, däremot är lite knepigare nuförtiden. Du måste vara helsäker på vilken typ av belysning du ska ha så att det blir rätt dimmer. Sök här på forumet om dimrar.


naggen skrev:
Vid 2års-besiktningen så fixar de det mesta men efter det är jag "on my own", korrekt?
Känns ju iof skönt att om ngt stort inträffar mellan 2-10 år som är konstruktionsfel så åtgärdar dom det.
Tro inte att de fixar de mesta du vill att de ska fixa. De kommer att göra de åtgärder som den förhoppningsvis oberoende besiktningsmannen pekar på vid slutbesiktningen. Ibland blir det en ekonomisk uppgörelse istället. Kanske 10.000 kr för att fasadfärgen fick aningens fel nyans istället för ommålning.

Likaså: Större fel inom 10 år måste du som husägare kunna bevisa att byggaren är ansvarig för, det är krångligt i sig. Tyvärr är det så att byggföretagen ofta har bra jurister. ;)
 
naggen skrev:
Har du möjlighet att utveckla vad för typ av ändringar som har gått fel?
Vet du hur garantin har funkat i de ärenden?
Fel och fel...det var väl mer frågan om hur snyggt det blev. Hur mycket latexfog det går åt när de blir tvungna att göra litet extra tillpassning p g a ett byte av golv, t ex. Såna saker. Det blir ju inte fråga om garanti utan om besiktningsmannen tycker att det är inom acceptabla toleranser.

Besiktning, förresten - i vårt fall var den väldigt mycket av typ löpande band med besiktningsman som byggföretaget anlitat. Vi var för gröna då för att bråka om det men där borde man ställa mer krav än vi gjorde.
 
BYT INGENTING
ÄNDRA INGENTING
Är det inte ok som det är, så köp ett annat hus.
Nyproduktion är som det är, bygg ett vanligt hus i stället så kan du bestämma det som är viktigt men regel nr 1
Enkelt är bra :D
 
P
Väljer man att flytta till ett grupphusområde så blir det inte så mycket variation på innehållet.
I dessa fall så får man vad man betalar för. Alternativ och byten kostar tid + att byggherren få en massa overhead som han vill ha betalt för och i dessa fall inte vill ha med att göra. Hade en kollega engång som köpte ett "grupphus" och sa att han skulle vilja hoppa över dörren till köket och bara ha ett platt foder i öppningen men han fick tillsvars av byggaren att det skulle bli ett tillägg som var högre än dörrens kostnad + han fick inget tillbaka för dörren då dom var redan köpta. Han lyfte av dörren efter inflyttning.
Köper du ett enskillt hus så kan du välja hur du vill men som sagt det kostar mer.

Angående eluttag. Du får ju byta dom själv om du har nödvändig kunskap.

Man kan också jämför det hela med att köpa en Toyota eller en VW. I det första fallet så måste du ta en lager bil och du kanske kan välja en grön bil med AC men vill du ha vill ha sollucka så blir det en blå men då med den lilla motorn. Det senare så kan du göra vilka val du vill för den tillverkas för dig så du måste vänta på leverans men samtidigt så finns ett litet val av lagerbilar om du har brottom
 
Också jag rekommenderar dig att inte göra några ändringar. Ta huset i det standardutförande som erbjuds och se istället till att allt blir så perfekt som möjligt. Gör ändringarna i efterhand - det är möjligt att du kommer att acceptera vissa saker som du idag inte gör efter att du bott in dig.

Du får förmodligen ett bra hus till ett vettigt pris. Vårda huset väl, en dag kan du skaffa dig det ultimata drömhuset. Efter fyra hus kunde jag få byggt mitt lilla arkitektritade hus även om jag då nått pensionsåldern. Men då visste jag också vad som var väsentligt i ett hus.
 
Likadant är det att bygga ett hus med totalentreprenad. Helt omöjligt att få byta ut det som ingår i standard eller tillval. Oavsett om man vill byta blandare ( en småsak ). Vi fick samma svar; då ska de monteras efter slutbesiktningen och finns det inga blandare på slutbesiktningen så kan de ej besiktiga att vattnet funkar. Större saker också omöjliga,ingår NIBE så får man välja NIBE , sen kan man ju uppgradera mot en annan panna mot en merkostnad, men ej byta märke. De har ju sina avtal med sina leverantörer. Det vi gjorde var att välja bort spishäll och inbyggnadsugnen. Istället köpte vi en vanlig spis och satte dit efter slutbesikningen ( det var OK ) . Anledningen till det valet var att jag absolut ville ha en 90 cm bred spis.
Men summan av det hela är att du är väldigt låst till de leverantörer som hustillverkaren har avtal med. Vill man kunna välja mer fritt själv, ska man bygga nytt i lösvirke och göra alla inköp själv.
 
naggen skrev:
Dock så pratar jag om relativt enkla förändringar. Om jag istället för en Svedbergs standard-blandare som i butiken kostar 1000kr så vill jag har en Gustavsberg-blandare som kostar 3000kr i butik.
Då kan jag tänka mig att betala 2500kr för att göra detta bytet men då vill jag naturligtvis att husföretaget ska installera den och att den ska ingå i totalen.
Är det för mkt begärt?
Ja. Det är det. Byggfirman vill pressa kostnaderna på allt. Därför vill de ha 200 exakt likadana blandare att installera. Det blir ju ett helsike för dem om det fatta en packning eller din blandare har annat c-c mått än deras standard. Blandaren som normalt monteras på 10 minuter tar nu 30 minuter. Och dessutom ska du ha 4 stycken. Har de otur så blir ju dessutom monteringen fel (eftersom det är en specialare) så de måste komma tillbaka och göra om alltihop.
 
Farzan skrev:
Besiktning, förresten - i vårt fall var den väldigt mycket av typ löpande band med besiktningsman som byggföretaget anlitat. Vi var för gröna då för att bråka om det men där borde man ställa mer krav än vi gjorde.
Skaffa en egen besiktningsman (TS). Vår besiktningsman var bara byggfirmans lakej.

Självklart blir det svårt för honom att vara opartisk när han har fått ett uppdrag av byggfirman i miljonklassen. En sådan kund vill man inte göra sig ovän med.
 
TheStills skrev:
Man kan också jämför det hela med att köpa en Toyota eller en VW. I det första fallet så måste du ta en lager bil och du kanske kan välja en grön bil med AC men vill du ha vill ha sollucka så blir det en blå men då med den lilla motorn. Det senare så kan du göra vilka val du vill för den tillverkas för dig så du måste vänta på leverans men samtidigt så finns ett litet val av lagerbilar om du har brottom
Öh va?

Finns det nåt bilmärke du inte kan beställa en bil av?

(Jorå. Du kan specialbeställa en Toyota.)
 
Måste man komma överens med byggfirman om en besiktningsman, eller kan man ha var sin? Vad i runda slängar kostar en egen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.