Leif... skrev:
Ser ju trevligt ut. Men utan att veta ett skvatt så skulle jag vilja ha högre fönster på själva huset, ungefär som på utbygget på sidan. Iofs tycker jag att (nästan) alla hus borde ha högre fönster så vad vet jag. (Behöver jag nämna att jag gillar höga spröjsade fönster?)
Missförstå mig rätt nu Leif men "vad pratar du om"? ;) Till vem var ditt inlägg menat?
 
Ett torn behöver inte bli jättedyr om du är jättehändig :)

Själva tornet kan du nog med lite hjälp bygga själv, men alla äckligt jobbiga plåtarbeten kanske du får anlita för? Det behöver inte röra sig om fantastiskt många timmar, men det beror på hur snyggt man vill ha det. Själv uppskattar jag mycket alla fina plåtarbeten. Taket på tornet kan nog kosta en hel del eftersom det kan göras allt ifrån enkelt till mycket mycket avancerat.

I övrigt är det nog inga större konstnader. Man måste också tänka på att det faktiskt är jättesvårt att få det helt tätt mellan hus och torn.
 
dogen
Har en svärfar som är väldans händig... Har dock inte vågat kläcka idéen för honom än ;)

leif
Jag är okså förtjust i höga spröjsade fönster. Vet du om prisskillnaden är väldigt stor?
 
Egentligen är prisskillnaden mellan höga smala och standard inte så stor. Att lägga till spröjs är också bara en fråga om knappt hundralappar per fönster.

Till Leif kan jag berätta att fönstrena på framsidan, den du visar upp redan är 11*13, alltså 1,1 meter breda och 1,3 höga. DVS, de är betydligt högre än standardfönster. Detta går ihop sig på insidan genom att takhöjden är 2,7 m. För att svara på en fråga som kanske ställs då är JA, dörren är 2,3 meter hög.

En fråga som jag har till dig leif är "Vad har du gjort med delar av min fasad?".
 
Lou: Då är saken klar. Klart ni skall ha torn! Det som kostar egentligen är fönster (vi har dock englasfönster - dvs inget vinterställe) och plåtarbeten. Vi använder aldrig tornet egentligen. Ytterst sällan, fast det kanske blir mer nu iofs när det börjar bli färdigt. Det ser dock himskans trevligt ut, utifrån. Det var nog det som gjorde att jag föll pladask för detta hus (förutom det fantastiska läget).
 
Leif: Att fönstrena inte går lägre ner på framsidan beror på att på vänster sida om entrén så ligger köket med tillhörande köksbänkar som står just mot den vägg där fönstren finns. Detta ger att man inte kan låta fönstren gå ner så lågt då de skulle gå ner bakom köksbänken. På höger sida finns tvättstugan med återigen tillhörande bänk. Baksidan är en annan sak, där är fönstrena också lägre än de på framsidan. Lika breda men lägre gör att man får det utseende som du efterlyser. Ska man däremot se praktiskt på det så går det inte på framsidan.

Lou: Ska du bygga torn så gör det ordentligt. Eftersom du gillar torn så gillar du säkert att vara i dem också. Egentligen behöver inte ett torn eller det som ser ut som ett torn kosta så mycket extra. Visst blir det ett par fönster extra men annars inte mycket i träkostnad. Det som kan kosta är taktet till tornet, skulle tippa på en 75-100 laxar.
 
Tips1: Om man ska bygga med lite "stil". Så ska man nog fälja fasta poster istället
för lösa spröjs. Kostnaden är högre med det ser mer påkostat ut, och mer gammaldags. Detta val gjorde vi och är jättenöjda. Inte så svårt att tvätta
fönsterna som amn kan tro. Lösa spröjs kan nog bli slitna efter 10-15 år,
plastklipps som spricker, mm.  :(

Tips2: Att låta fönstret gå ner 1-2dm nedanför bänkytan är bara vackert.
Kolla på hur det är på gamla hus. Man kan inte låta utsidan lida för en sådan baggatell.
Vi tvingades göra detta i både tvätt och kök, är jättenöjd.
Det blir en fin blombräda, med den nedsänkta ytan.  :)

/Thrax
 
thrax och dogen

Har ni bilder på era hus?


Någon som har åsikt om att blanda tegel och plåt på taket?

 
Det går utmärkt att blanda tegel och plåt. Har man tegel på taket kan man ha plåt på takkupor eller dyligt.

Fasta eller löstagbara spröjs är egentligen en detalj som man väljer för sin egen del. På 20 meters håll ser man inte skillnad på de två, ett annat alternativ är att ha spröjsen mellan glasrutorna, det gör att tvättning blir en enkel åtgärd och att INGET slits.

Att ha den "blomlåda det talas om är ju också en fråga om personlig smak, vissa gillar det och andra inte. Har man H-hängda fönster så är det inte lika lätt att öppna med den "blomlåda" som nämns. Har man samtidigt extra djupa bänkar i köket blir det ännu svårare.
 
Tack för alla bra tips och svar! :)

Vi har hört att det inte är läpligt med riktiga trägolv när man bygger på platta?!
Någon som har erfarenhet av det?
 
Vi har platta och ett rum har trägolv (riktiga plankor). Det är dock en luftspalt mellan platta och trägolvet. Det kanske är så man brukar göra då det är golvvärme? Hur som hellst fungerar golvvärmen mindre bra just på grund av denna luftspalt.
 
Vi har 34mm kilsågade plankgolv direkt på platta.
Endast plast och lumppapp imellan.
Golvet ligger flytande.
Kommer få lägga om köket pga att en bräda har kupat sig rjält åt
fel håll, detta medför att golvet lyfts lokalt.
Trä ger ju en isolerande effekt, inte bra vid väderomslag, tror jag?
För då blir det trögare för värmen att komma igenom.
Vi har ganska öppen planlösning och klinkers i hall, bad, tvätt, kontor.
Har inte märkt ännu att det skulle vara några problem.

/Thrax
 
thrax: jag funderar på att göra om det på det viset faktiskt. Men det är väl som du säger att om virket börjar kupa sig så kan det lyfta lokalt. Jag tror dock mer på den lösningen eftersom man slipper luftspalten mellan betongen och golvvärmen och golvplankorna. Luft isolerar ju fantastiskt bra så att lägga flytande borde vara mycket bättre ur värmesynvinkel. Jag tänkte flytspackla upp en bit och sedan lägga flytande på plast och papp.
 
Mycket viktigt att kärnsidan är åt rätt håll.
Då kupar de sig rätt. Kan vara problem med
kärnbitar.

/Thrax
 
Japp!
/Thrax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.