M Mats Brodd skrev:
Som jag skrev tidigare, så har även min tomt krympt med 50cm. Så german man på där tomtpinnen är original så snackar vi om 1m.
Ja, visst det är ytterligare ett separat problem. Eller egentligen är det väl så att det aldrig va din tomt på den biten om det gjorts en uppmätning och utstakning.

Beklagar ändå att du drabbas av en förfulande byggnad
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, visst det är ytterligare ett separat problem. Eller egentligen är det väl så att det aldrig va din tomt på den biten om det gjorts en uppmätning och utstakning.

Beklagar ändå att du drabbas av en förfulande byggnad
Jo. Nog är den ful allt. Och mig veterligen så drogs tomtgränsen upp för ganska många år sedan och det sitter tomtgränsen. Hur det kan ha ändrat sig helt plötsligt kommer jag säkert aldrig få veta.
 
Om ett beslut skickas ut för sent, så kan man begära återvinning av försutten tid (har jag för mig att det kallas). Då skall man få överklaga även om tiden från beslut varit för lång. Om placeringen bryter mot detaljplan, så skall du dessutom ha fått ut ett grannehörande INNAN bygglovsbeslutet fattas, och därefter alltså bygglovsbeslutet som också skall skickas ut.Om grannehörandet inte gått ut till dig, så är det ensamt skäl att ogiltigförklara ett bygglov.

Vad gäller tomtgränsen, så kan man givetvis inte bara flytta en gräns. Men om den varit felaktig hela tiden så kan den "rättas". Det är i så fall ett beslut som skall tas av lantmäteriet, inget som kommunen kan göra.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Enligt TS klassas det som friggebod. Då finns inget bygglov.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ser iofs. inte att dte skulle klassas som en friggebod. OM det är en friggebod så får den inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5m om inte grannen explicit godkänner det. FInns inget sådant godkännande så är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Kommunen har inget med friggebodar att göra, annat än att beivra "friggebodar" som inte uppfyller kriterierna, som svartbyggen.

Och måttet 4,5m för friggebodar gäller oavsett vad som står i detaljplanen.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser iofs. inte att dte skulle klassas som en friggebod. OM det är en friggebod så får den inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5m om inte grannen explicit godkänner det. FInns inget sådant godkännande så är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad.
Kommunen har inget med friggebodar att göra, annat än att beivra "friggebodar" som inte uppfyller kriterierna, som svartbyggen.

Och måttet 4,5m för friggebodar gäller oavsett vad som står i detaljplanen.
Det gällde inte sa kommunen eftersom det inte var reglerat i detaljplanen sa de. Det här bygget klassades som friggebod.
 
H hempularen skrev:
Ser iofs. inte att dte skulle klassas som en friggebod. OM det är en friggebod så får den inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5m om inte grannen explicit godkänner det. FInns inget sådant godkännande så är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Kommunen har inget med friggebodar att göra, annat än att beivra "friggebodar" som inte uppfyller kriterierna, som svartbyggen.

Och måttet 4,5m för friggebodar gäller oavsett vad som står i detaljplanen.
Gillar ditt resonemang. Och kommer att använda mig av dina ord. Problemet är att de här grannarna får igenom precis allt dem gör, oavsett hur regelvidrigt det är. Begärde ut alla handlingar angående dem. Rena rama farsen att läsa.
 
M Mats Brodd skrev:
Gillar ditt resonemang. Och kommer att använda mig av dina ord. Problemet är att de här grannarna får igenom precis allt dem gör, oavsett hur regelvidrigt det är. Begärde ut alla handlingar angående dem. Rena rama farsen att läsa.
Är nog samma här! :rolleyes:
 
S StellaMaris skrev:
Är nog samma här! :rolleyes:
Kan sätte en peng på att de har känningar på rätt position. Luska, jag håller på. Det är intressanta grejir som dyker upp.
 
M Mats Brodd skrev:
Kan sätte en peng på att de har känningar på rätt position. Luska, jag håller på. Det är intressanta grejir som dyker upp.
Låter som min före detta "granne"
 
P Pappa1986 skrev:
Låter som min före detta "granne"
Grannens pappa jobbade på kommunen när bygglovet gick igenom.
 
H hempularen skrev:
Ser iofs. inte att dte skulle klassas som en friggebod. OM det är en friggebod så får den inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5m om inte grannen explicit godkänner det. FInns inget sådant godkännande så är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Kommunen har inget med friggebodar att göra, annat än att beivra "friggebodar" som inte uppfyller kriterierna, som svartbyggen.

Och måttet 4,5m för friggebodar gäller oavsett vad som står i detaljplanen.
Den behöver inte vara ett svartbygge. Det kan vara en komplementbyggnad som grannen fått bygglov för (som grannen sökt pga den ligger närmare gräns än 4,5 m). Den kan ha måtten som en friggebod (många köper såna byggsatser) men räknas pga diverse parametrar som komplementbyggnad.

Om det är ett bygglov grannen fått TS, vad står det för motivering till beslutet? Står det att bygget följer detaljplanen eller avviker (anges kap 9 paragraf 30 eller 31?). Har du läst detaljplanen för området? Avviker bygger från detaljplanen borde du blivit hörd under handläggningstiden.

Vad gäller fastighetsgränsen tycker jag du ska kolla med Lantmäteriet. Du kan ligga in på ”Min fastighet” och få mycket information.
 
M Mats Brodd skrev:
Gillar ditt resonemang. Och kommer att använda mig av dina ord. Problemet är att de här grannarna får igenom precis allt dem gör, oavsett hur regelvidrigt det är. Begärde ut alla handlingar angående dem. Rena rama farsen att läsa.
Ingen kan få igenom något regelvidrigt, om kommunen bedömer fel så överklagar man, högre instans kommer rätta till kommunens klantighet.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
de fick lov att bygga mot mitt hus! Deras innergård är min sovrumsvägg. [bild]
Grannen har rätt få bygglov, men du har också rätt att överklaga det. Då är det högre instans som avgör vem som har rätt.
 
S StellaMaris skrev:
Det gällde inte sa kommunen eftersom det inte var reglerat i detaljplanen sa de. Det här bygget klassades som friggebod.
Om bygget klassas som friggebod och är närmare än 4,5 meter anmäler man det till kommunen som då enligt lag måste starta ett tillsynsärende och utreda det. Friggebod får aldrig vara närmare än 4,5 meter från tomtgräns UTAN grannens godkännande. Med godkännande får det placeras hur nära som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.