Grannen har fått tillstånd att bygga ett förråd närmare än 4,5 meter från min tomtgräns utan att jag tillfrågats. På kommun så sa dem nåt om 3dm felmarginal på mätningen, tomter finns men tydligen har en ny mätning gjorts och den resulterade i att min tomt har krympt med ca en 1/2 meter. Känns inte ok. Nån sakkunnig som kan ge mig råd?
 
Är det problem att grannen bygger där? Om det är uppmätt är det svårt för dig att bevisa tvärtom.
 
Problem. Absolut. Faktum kvarstår. Den står närmare än 4,5m även med den "nya" tomtgränsen, och jag har inte blivit tillfrågad.
 
Jaha, jag förstår, hur mycket närmare än 4,5 mot tomtgränsen?
 
M Mats Brodd skrev:
Grannen har fått tillstånd att bygga ett förråd närmare än 4,5 meter från min tomtgräns utan att jag tillfrågats. På kommun så sa dem nåt om 3dm felmarginal på mätningen, tomter finns men tydligen har en ny mätning gjorts och den resulterade i att min tomt har krympt med ca en 1/2 meter. Känns inte ok. Nån sakkunnig som kan ge mig råd?
kommunen gav min granne rätt att bygga mot min husvägg på deras innergård. Vi ville ha minst 1meters avstånd. De svamlade nåt om att innergårdarna inte reglerades i detaljplanen. Det verkar vara kommunerna som bestämmer det där tyvärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, jag förstår, hur mycket närmare än 4,5 mot tomtgränsen?
Med gamla tomtgränsen ca1meter, med nya ca 1/2meter.
 
M Mats Brodd skrev:
Med gamla tomtgränsen ca1meter, med nya ca 1/2meter.
de fick lov att bygga mot mitt hus! Deras innergård är min sovrumsvägg. Byggplats intill hem med blå presenning mot husvägg, utomhuusmaterial och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad säger detaljplanen?

Generellt sett går det att överklaga bygglovet om det strider mot detaljplanen eller om avstånd till tomtgräns inte är angett är 4,5m praxis men inte ett krav. Du skall i så fall tillfrågats via granneåhörande.

Hur nära tomtgräns hamnar byggnaden?

Är det bygglov eller friggebod/attefallshus?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad säger detaljplanen?

Generellt sett går det att överklaga bygglovet om det strider mot detaljplanen eller om avstånd till tomtgräns inte är angett är 4,5m praxis men inte ett krav. Du skall i så fall tillfrågats via granneåhörande.

Hur nära tomtgräns hamnar byggnaden?

Är det bygglov eller friggebod/attefallshus?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad säger detaljplanen?

Generellt sett går det att överklaga bygglovet om det strider mot detaljplanen eller om avstånd till tomtgräns inte är angett är 4,5m praxis men inte ett krav. Du skall i så fall tillfrågats via granneåhörande.

Hur nära tomtgräns hamnar byggnaden?

Är det bygglov eller friggebod/attefallshus?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad säger detaljplanen?

Generellt sett går det att överklaga bygglovet om det strider mot detaljplanen eller om avstånd till tomtgräns inte är angett är 4,5m praxis men inte ett krav. Du skall i så fall tillfrågats via granneåhörande.

Hur nära tomtgräns hamnar byggnaden?

Är det bygglov eller friggebod/attefallshus?
Detaljplanen säger 4,5m. Byggnaden hamnar strax över 4m från nya gränsen. Kan inte begripa att en ny kom fram helt plötsligt:surprised:

Att jag fått mindre tomt samt att dem byggt så som de gjort innebär en avsevärd värdeminskning för min del.

Dem sa att dem skulle sätta upp en friggebod, det kom en kylcontainer. Denna skalades ner till "rätt mått" och fräschare upp. Vad den klassas som är det vad jag förstår ingen som vet.

Det är hel räcka med konstiga bygglov som har blivit beviljade. Att det är en jävsituation vi har fått på halsen är i min mening tveklöst
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Det låter som att du har detaljplanen på din sida. Är relationen med grannen inte den bästa och spelar mindre roll är det väl bara att överklaga?
Du har rätt att göra det, och gör du inget nu blir det svårt att klaga senare.
Varför inte lägga korten på bordet, säg till grannen att du inte är nöjd med nuvarande placering och att du kommer tvingas att överklaga.
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Det låter som att du har detaljplanen på din sida. Är relationen med grannen inte den bästa och spelar mindre roll är det väl bara att överklaga?
Du har rätt att göra det, och gör du inget nu blir det svårt att klaga senare.
Varför inte lägga korten på bordet, säg till grannen att du inte är nöjd med nuvarande placering och att du kommer tvingas att överklaga.
Överklagat har jag givetvis gjort. Det kommer troligen att ignoreras, då beslutet tagits ett datum och kommit mig tillhanda tre veckor och en dag senare. Man har tre veckor på sig att överklaga.
 
En friggebod har inget byggnadslov. Om det är en friggebod så kan du kräva 4,5m från gräns. Man kan nog acceptera mindre avvikelser om det är orimligt att åtgärda. Men om den är en container så går det ju att flytta. Om den varit byggd på en gjuten platta är det ju värre.

Men till att börja med, är det en friggebod?
 
D Daniel 109 skrev:
En friggebod har inget byggnadslov. Om det är en friggebod så kan du kräva 4,5m från gräns. Man kan nog acceptera mindre avvikelser om det är orimligt att åtgärda. Men om den är en container så går det ju att flytta. Om den varit byggd på en gjuten platta är det ju värre.

Men till att börja med, är det en friggebod?
Det är en nedkapad container, som troligen klassas som friggebod. Den står på någon rapplig plintkonstruktion och andvänds som förråd.
 
Det är alltså ca 50cm som den är för nära din tomtgräns? Det får ändå ses som en marginell överträdelse så kan inte se att dessa 50cm har en stor negativ påverkan för dig.

Du har ju nu synpunkter på utförandet att det är en ful byggnad och det är en helt annan sak
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är alltså ca 50cm som den är för nära din tomtgräns? Det får ändå ses som en marginell överträdelse så kan inte se att dessa 50cm har en stor negativ påverkan för dig
Som jag skrev tidigare, så har även min tomt krympt med 50cm. Så german man på där tomtpinnen är original så snackar vi om 1m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.