CharlottaM skrev:
Spännande! Vi har ju faktiskt byggt ett stall... kanske ändå skulle ge oss på att försöka rita lite på ett hus... Dessvärre kommer vi inte ha tid att göra hela bygget själva. Delar av det kommer vi att kunna göra skulle jag tro.

Du har inte händelsevis nån blogg eller något där man kan se det du gjort? :rolleyes:
Nej, tyvärr. Fast jag fattar inte hur folk som håller på att bygga hus dessutom hinner sitta vid datorn och blogga..

Om man nu ritar sitt hus själv så tycker jag det är bättre att utgå från sina behov, och sedan låta det visa sig hur stort huset blir, än att tänka på andra hållet "...vi måste ha minst 120 kvadrat..." På samma sätt kan man fundera på om man verkligen tycker att rummen ska vara "stora och luftiga". Det kan ju lika gärna vara ett annat namn på "massa tom och outnyttjad golvyta".

Om man ser på länktipsen så tyckter jag att exempelvis Faluhus Ingarö har en trevlig planlösning, även om det naturligtvis finns saker som kan förändras/förbättras. Om man inte gillar stilen på själva huset kan man ju låta sig inspireras av planlösningen, men använda den till ett mer traditionellt hus.
 
andersmc skrev:
Nej, tyvärr. Fast jag fattar inte hur folk som håller på att bygga hus dessutom hinner sitta vid datorn och blogga..

Om man nu ritar sitt hus själv så tycker jag det är bättre att utgå från sina behov, och sedan låta det visa sig hur stort huset blir, än att tänka på andra hållet "...vi måste ha minst 120 kvadrat..." På samma sätt kan man fundera på om man verkligen tycker att rummen ska vara "stora och luftiga". Det kan ju lika gärna vara ett annat namn på "massa tom och outnyttjad golvyta".

Om man ser på länktipsen så tyckter jag att exempelvis Faluhus Ingarö har en trevlig planlösning, även om det naturligtvis finns saker som kan förändras/förbättras. Om man inte gillar stilen på själva huset kan man ju låta sig inspireras av planlösningen, men använda den till ett mer traditionellt hus.

Jo, självklart är det inte exakta kvm som styr. Tanken är ett mindre hus helt enkelt. Och vi har inte mycket möbler och vill inte ha stora, tomma golvytor. Men det ska inte kännas litet, och inträngt. Det ska vara hyfsat öppet och lättskött. Ingarö har trevlig planlösning som skulle kunna passa oss. Exakt vad vi behöver, varken mer eller mindre!
 
CharlottaM skrev:
Tack för tips! Blev jätteförtjust i Rydebäck, även om vi inte tänkt oss så "modernt". :)
På de där Finndomo-bilderna såg huset lite brutalt ut, kanske.
Jag hittade Modulenthus egen (gamla?) sida, och där finns Rydebäck i enfärgat utförande.

http://www.modulenthus.se/hus/hus.asp?id=121

Vi hade tänkt välja vit puts... Klassiskt och modernt på samma gång. ;)
Men av olika anlednigar blev det varken det huset eller den tomten.

Off topic: Modulenthus har säkert många fördelar, men flexibilitet är inte en av dem... Man kan tydligen inte ens välja tapeter som man vill, utan det finns några få "inredningspaket" att välja bland.
 
andersmc skrev:
Om man ser på länktipsen så tyckter jag att exempelvis Faluhus Ingarö har en trevlig planlösning, även om det naturligtvis finns saker som kan förändras/förbättras. Om man inte gillar stilen på själva huset kan man ju låta sig inspireras av planlösningen, men använda den till ett mer traditionellt hus.
Hoppas det är okej att posta länkar här, eller räknas det som otillbörlig marknadsföring? Jag är ju ganska ny här så... :blushing: Men någon får väl säga till på skarpen om jag gör mig skyldig till något regelbrott.

Det där med att samma planlösning kan användas i helt olika hustyper, kan man faktiskt se i Faluhus-länken från tidigare idag.
Särö: http://www.faluhus.se/sv/1---planshus/saro__79
Mora: http://www.faluhus.se/sv/1---planshus/mora__95


Och apropå Ingarö - det huset hade vi tankar på till en tomt där det just då endast var tillåtet att bygga 75 kvm (i väntan på att detaljplanearbetet skulle bli klart). Vi tänkte alltså bara bygga den ena halvan till att börja med...
Snacka om mindre hus. :p
 
Redigerat:
Ingalls Wilder skrev:
På de där Finndomo-bilderna såg huset lite brutalt ut, kanske.
Jag hittade Modulenthus egen (gamla?) sida, och där finns Rydebäck i enfärgat utförande.

[länk]

Vi hade tänkt välja vit puts... Klassiskt och modernt på samma gång. ;)
Men av olika anlednigar blev det varken det huset eller den tomten.

Off topic: Modulenthus har säkert många fördelar, men flexibilitet är inte en av dem... Man kan tydligen inte ens välja tapeter som man vill, utan det finns några få "inredningspaket" att välja bland.
Vit pust är ju alltid snyggt, men jag tycker modellen med vitt och svart trä var riktigt snygg också!

För väldigt många år sedan byggde mina föräldrar ett Modulenthus. Minns att tillvalet var begränsat redan då, men mina föräldrar säger än idag att det var det bästa hus de haft, både vad gäller planlösning och material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.