Snygga lösningar. Dock! Det kan vara en god idé att ha ett separat bord, kanske fräsbod, i samma höjd som MFT så kan man lägga upp stora saker att bearbeta.
 
Givetvis är det bäst att ha seprata maskiner men tyvärr har jag inte utrymmet till det utan måste hitta på platsbesparande lösningar...
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Jag har också ont om plats, och är inte främmande för platsbesparande konstruktioner. Därför hade jag tidigare en kombinerad arbetsbänk/förvaring/fräsbords-konstruktion. Jag vill avråda från detta, eftersom arbetsytan alltid är belamrad med en massa prylar eller pågående projekt. Då kan man inte fräsa utan att först ta städa arbetsytan. Med Preussisk disciplin kan det nog fungera, men för alla som inte är militärer till yrket är det nog en dålig idé.

Att kombinera arbetsytor med förvaring kan fungera. Med arbetsytor menar jag då även fräsbord, bordssågar, rikthyvlar osv, osv.

Man kan även arrangera tillfälliga arbetsytor genom att konstruera så att man kan fälla upp fräsbordet som ett klaffbord eller att dra ut fräsbordet som en stor låda på stöddiga expansionsbeslag.
 
Det kan jag absolut förstå, men jag tror att min lösning kommer att fungera ändå, men självklart hade det varit bäst med separata stationer. Det får bli när jag bygger nytt eller bygger ut :-D
 
mattiasp skrev:
Jag har också ont om plats, och är inte främmande för platsbesparande konstruktioner. Därför hade jag tidigare en kombinerad arbetsbänk/förvaring/fräsbords-konstruktion. Jag vill avråda från detta, eftersom arbetsytan alltid är belamrad med en massa prylar eller pågående projekt. Då kan man inte fräsa utan att först ta städa arbetsytan. Med Preussisk disciplin kan det nog fungera, men för alla som inte är militärer till yrket är det nog en dålig idé.

Att kombinera arbetsytor med förvaring kan fungera. Med arbetsytor menar jag då även fräsbord, bordssågar, rikthyvlar osv, osv.

Man kan även arrangera tillfälliga arbetsytor genom att konstruera så att man kan fälla upp fräsbordet som ett klaffbord eller att dra ut fräsbordet som en stor låda på stöddiga expansionsbeslag.
Ack ja, känner igen mina problem väl i din beskrivning. Tyvärr har jag för lite utrymme för att kunna ha separata stationer. Men jag har två nedtagbara stationer. Ett hemmabyggt mft bord med torsionsbox under (torsionsbox är den viktigaste lilla förändringen jag gjort i garaget, den gör att bordet blir stabilt nog för alla typer av jobb, till och med hyvling (på gränsen)). Och ett CMS bord. Ibland måste jag ta ned MFTn (för att spraya eller rikthyvla), ibland delar av CMSen (för att kapa).

Men trots att du har rätt om allt skräp på borden (jag är inte militär) så kommer jag ofta åt att göra jobben relativt enkelt genom att flytta saker mellan de två ytorna. Tyvärr blir det mycket flyttande, men med begränsat utrymme kan det inte undvikas, och två stationer gör det betydligt enklare än med en enda.

--- Mats ---
 
Hej
Jag passar på att tacka för alla tips i denna tråd genom att ladda up bild på mitt nybyggda bord. Tack vara Masses är där hål i bordet :)

/S
 
  • mft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snafets skrev:
Hej
Jag passar på att tacka för alla tips i denna tråd genom att ladda up bild på mitt nybyggda bord. Tack vara Masses är där hål i bordet :)

/S
Mycket tjusigt! Vad är det som sticker ut framför tvingen som sitter horisontellt?
 
Daniel_N skrev:
Mycket tjusigt! Vad är det som sticker ut framför tvingen som sitter horisontellt?
Tjena, tack!

Det som sticker ut är 2 stycken M8 bultar (som kelat med vinkelslipen), början på hemmabyggda fästen.
/S
 
Ok, då är jag med. Som alltid lätt att se vad det är när man vet vad man ska titta efter:)
 
Se där ja! Kul att det gick bra! (Ses imorgon, ehhh idag :-s )
 
Lika bra att jag följer upp med lite nya bilder på min MFT fräs :)design
 
Fräslyften placerades där den skulle vara. Hittade 4 st MDF spillbitar och applicerade dubbelhäftande tejp på. Vänder på bitarna och trycker dom dikt an mot fräsplattan.
 
  • IMG_0018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsdjupet ställs in genom att använda fräsplattan som referens.
 
  • IMG_0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrar fyra hål och sågar ut (FÖR HAND!!!!) där fräslyften ska kunna löpa fritt
 
  • IMG_0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsning klar!
 
  • IMG_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.