Och så själva spalocket. Gick på lösningen att rulla ut det genom väggen. Största problemet jag hade var att få till nån form av lyftanordning för locket. Vill ju att det ska vila mot spabadet när det ligger på plats och sen när man ska rulla iväg så behöver det lyftas upp. Hade många tankar om det men hittade tillslut lyftbara hjul. Dock var hjulen som följde med svängbara så köpte andra fasta hjul och ersatte med så inte hjulen skulle ställa sig på tvären och krångla när man rullade ut locket.

Locket blev jäkligt tungt då jag använde impregnerade reglar som ram runt hela, skulle jag gjort om det hade jag gjort lite annorlunda. Men iom att man har fyra lyftpunkter är det inga problem att lyfta/sänka locket ändå, bara lite irriterande att det blev så tungt.

Tungt spalock på träram med fyra hjul för att lyfta och flytta, beläget på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tungt spalock med fasta hjul och impregnerade reglar på en träterrass, del av en lyftanordning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över en vit vägg med monterade metallbacklar och lyftbara hjul vid foten, del av en lyftanordning för ett spalock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tungt spalock på rullbara hjul vid kanten av ett vitt spabad monterat på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort inbyggt spabad i ett trägolv med vitmålade väggar och en ljuskrona ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ÖronMüsli och 2 till
  • Laddar…
Blev ju toppen det där! Snyggt med luckan för att dölja allt Vad blev det för skivor?

Jag är på gång med motoriserad öppning av mitt rull-lock nu.
 
Tack. Spännande med motoriserad öppning, se till att lägga upp bilder, och video, sen.

Körde med samma skivor som du då måtten passade perfekt.
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
S silo skrev:
Och så själva spalocket. Gick på lösningen att rulla ut det genom väggen. Största problemet jag hade var att få till nån form av lyftanordning för locket. Vill ju att det ska vila mot spabadet när det ligger på plats och sen när man ska rulla iväg så behöver det lyftas upp. Hade många tankar om det men hittade tillslut lyftbara hjul. Dock var hjulen som följde med svängbara så köpte andra fasta hjul och ersatte med så inte hjulen skulle ställa sig på tvären och krångla när man rullade ut locket.

Locket blev jäkligt tungt då jag använde impregnerade reglar som ram runt hela, skulle jag gjort om det hade jag gjort lite annorlunda. Men iom att man har fyra lyftpunkter är det inga problem att lyfta/sänka locket ändå, bara lite irriterande att det blev så tungt.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
kul att läsa om ditt projekt. Hur har det gått i vinter? Har det hållit värmen bra? Vad har det kostat i el per månad?
 
Tycker den håller värmen bra, men har inga siffror på förbrukning och sånt. Kan testa nästa gång jag slår av värmen och se hur mycket värmen sjunker över tid så kanske det går att räkna ut något utifrån det om man har huvudet på skaft :)
 
  • Gilla
sommarlängtan
  • Laddar…
S silo skrev:
Kan testa nästa gång jag slår av värmen och se hur mycket värmen sjunker över tid så kanske det går att räkna ut något utifrån det om man har huvudet på skaft :)
Det går utmärkt, men se upp med vattens förmåga att skikta sig! Du kan ha en minskning på 2° C på ytan i en pool, men i botten så är det minskningen 15°. Har man bubblor så blandar dom vattnet på några sekunder annars rör runt med en paddel eller kroppen.
Jämför en ackumulator tank som har 80° på toppen 40° på mitten och 25° i botten.
Värmeinnehållet i vatten omräknat till kWh är 1,163 / grad celsius.
Alltså för att värma 1000 liter vatten 1° C går det åt 1,163 kWh
(Ett kärnkraftverk kokar c:a 3000 liter vatten / sekund)
 
Då ska vi se, drog ner temperaturen från 40 till 26 grader igår så nu har den bara cirkulerat vattnet några gånger men ingen uppvärmning har skett då inte temperaturen gått under 26 grader.

Den har på 24 timmar sjunkit från 40 -> 31,5 grader.
Utetemperaturen var 0 igår när jag började och -3 nu när jag slutade.

Lite delavläsningar
Start: 40 grader ute, 0
Efter 7 timmar: 37 grader, ute -1
Efter 18 timmar: 33 grader, ute -3
Efter 24 timmar: 31,5 grader, ute -3

Så då är frågan om någon med huvudet på skaft kan räkna ut hur mycket mitt spabad förbrukar vid en viss utetemperatur.

Just ja, badet är på 1900 liter.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Huvudet på skaft vet jag inte. Men bara för att göra ett snabbt överslag. Det sjunker ju lite snabbare i början av förklarliga skäl när starttempen i högre.

1 perioden: 0,42 grader i timmen
2 perioden: 0,36 grader i timmen
3 perioden: 0,25 grader i timmen.

Sett på 24 timmar så 0,35 grader i timmen.

Men man får ju anta att badet jobbar mellan 39 och 40 grader vid normal drift. Så om vi räknar på att det sjunker 0,4 grader i timmen vid 0 grader utomhus. Då slår värmaren igång när temperaturen gått ner till 39 grader. Det tar ca 2,5 timme. Värmaren hoppar igång och behöver då värma med 2,2kwh för att komma upp till 40 grader igen. Så en uppvärmning från 39 till 40 grader kostar 2,2kwh. Har ingen aning om vad det sitter för värmare i ditt bad. Men jag har en 3kw så räknar med det. Med 3kw det ca 44 minuter tillföra 2,2kwh. Men då har man inte räknat med förlusten som sker medan man värmer vilket var 0,4 grader i timmen (0,0066 grader i minuten x 44minuter = 0,29 grader). Att värma 1900 liter 0,29 grader borde då kräva 0,64kw/h. Vilket tar ca 13min. Vilket ger lite mer förlust under dessa 13 minuter osv osv osv.

Finns säkert nått smartare sätt att göra detta enkelt för sig. Men det verkar ta ca 1 timme att värma upp från 39 till 40 grader. Och det sjunker 0,4 grader i timmen. Så man tänker att värmaren är av 2,5 timme för att sedan gå 1 timme. Så på ett dygn går värmaren lite drygt 6 timmar = 6x 3kw = 18kwh per dygn.

Så vid elpris på 1kr/kwh kostar det 18:- per dygn eller 540:-/30 dagar att hålla 40 grader i vattnet vid 0 grader utomhustemp.

Det här är vad jag gissar mig till :) Kommer säkert nått snille och sågar det hela snart :)
 
Redigerat:
  • Gilla
silo och 1 till
  • Laddar…
Lite enklare sätt att räkna på är följande.

3 graders förlust på 7 timmar vid genomsnittligt delta T (skillnad mellan omgivande lufttemperatur och vattnets temperatur) på 39 grader celsius.

Om vi räknar med 1900 liter vatten så har du således förlorat exakt 1,163 x 1900 x 3 = 6629,1Wh eller ca 6,6kWh. Per dygn blir detta: 6,6/7 x 24 = 22,7kWh.

Så om du håller 39 grader i badet och utetemperaturen är 0 så kommer badet förbruka 22,7kWh energi per dygn. Per månad blir detta 682kWh.

Min slutsats är att ditt bad är väldigt dåligt isolerat. Jag gjorde samma experiment med mitt bad och kom fram till en knapp tredjedel (minns inte exakt nu) av dina siffror. Mitt bad sjönk från 38 till 30,5 grader på 108 timmar med en medeltemperatur utomhus runt -5 grader.
 
  • Gilla
Thomas_D och 4 till
  • Laddar…
Vilken jäkla förklaring!! Jag köper den rakt av i alla fall :D

Har också en värmare på 3kw och din uträkning som landar i 18kwh per dygn (så klart beroende på utetemperatur) stämmer bra med vad jag "räknat" med själv när jag drar till med en siffra till folk som undrar vad det drar/kostar att ha igång det.

Sen är ju då följdfrågan, tjänar man något på att hålla på och stänga av om man inte kommer använda det på några dagar...

Som nu t.ex. så stängde jag av det igår måndag kl. 12. Eller stängde av, jag satte temperaturen till 26 grader vilket det då bör nå i morgon nån gång. Sen ska jag ha upp värmen igen till torsdag kl.18 så för att gå från 26 till 40 grader bör det ta ungefär 14 timmar så säg att jag höjer värmen onsdag kväll kl 21 innan jag går och lägger mig.

Så om vi säger att dom sista 5,5 graderna så sjunker det i snitt 0,2 grader i timmen skulle ge att det är nere på 26 grader kl. 14 imorgon onsdag.

Här ligger det då och värmer lite grann enligt din uträkning som då ger (räknar på 0,2 graders sänkning i timmen) så 5+1 timmarscykler vilket ger 4 timmars uppvärmning på ett dygn om jag tänkt rätt? Så 4x3=12kwh per dygn eller 0,5kwh per timme att hålla det på 26 grader.

Så från kl 14 i morgon till kl.18 drar det då 0,5*4=2kwh innan det är dags att börja värma igen. 2,2+0,64=2,84kwh (börjar egentligen på 0,32 vid 26 grader men kan bortse från det) per grad så 2,84*14 = 40kwh att värma från 26 till 40 grader.

Så att stänga av och sen värma upp igen har då kostat 40+2=42kwh.
Om jag hade låtit det stå på 40 grader istället hade det kostat 78 timmar x (18/24) = 58,5 kwh

Så enligt denna uträkning (om den stämmer) ska jag ha sparat 58,5-42=16,5kwh, och med tanke på elpriserna nu förtiden blir man ju nästan miljonär genom detta :)

Fast har även timavläsning och hade koll på att temperaturen skulle öka nu onsdag/torsdag och antog att priset skulle vara riktigt lågt onsdag natt, vilket det också kommer vara. Så när jag drar igång det kl. 21 på onsdag så är spotpriset 21 öre (istället för runt 200 som det varit idag, och 300 igår på dagen) och nere på 14 öre på natten, så den uppvärmningen kommer ju faktiskt bli riktigt billig.
 
S silo skrev:
Vilken jäkla förklaring!! Jag köper den rakt av i alla fall :D

Har också en värmare på 3kw och din uträkning som landar i 18kwh per dygn (så klart beroende på utetemperatur) stämmer bra med vad jag "räknat" med själv när jag drar till med en siffra till folk som undrar vad det drar/kostar att ha igång det.

Sen är ju då följdfrågan, tjänar man något på att hålla på och stänga av om man inte kommer använda det på några dagar...

Som nu t.ex. så stängde jag av det igår måndag kl. 12. Eller stängde av, jag satte temperaturen till 26 grader vilket det då bör nå i morgon nån gång. Sen ska jag ha upp värmen igen till torsdag kl.18 så för att gå från 26 till 40 grader bör det ta ungefär 14 timmar så säg att jag höjer värmen onsdag kväll kl 21 innan jag går och lägger mig.

Så om vi säger att dom sista 5,5 graderna så sjunker det i snitt 0,2 grader i timmen skulle ge att det är nere på 26 grader kl. 14 imorgon onsdag.

Här ligger det då och värmer lite grann enligt din uträkning som då ger (räknar på 0,2 graders sänkning i timmen) så 5+1 timmarscykler vilket ger 4 timmars uppvärmning på ett dygn om jag tänkt rätt? Så 4x3=12kwh per dygn eller 0,5kwh per timme att hålla det på 26 grader.

Så från kl 14 i morgon till kl.18 drar det då 0,5*4=2kwh innan det är dags att börja värma igen. 2,2+0,64=2,84kwh (börjar egentligen på 0,32 vid 26 grader men kan bortse från det) per grad så 2,84*14 = 40kwh att värma från 26 till 40 grader.

Så att stänga av och sen värma upp igen har då kostat 40+2=42kwh.
Om jag hade låtit det stå på 40 grader istället hade det kostat 78 timmar x (18/24) = 58,5 kwh

Så enligt denna uträkning (om den stämmer) ska jag ha sparat 58,5-42=16,5kwh, och med tanke på elpriserna nu förtiden blir man ju nästan miljonär genom detta :)

Fast har även timavläsning och hade koll på att temperaturen skulle öka nu onsdag/torsdag och antog att priset skulle vara riktigt lågt onsdag natt, vilket det också kommer vara. Så när jag drar igång det kl. 21 på onsdag så är spotpriset 21 öre (istället för runt 200 som det varit idag, och 300 igår på dagen) och nere på 14 öre på natten, så den uppvärmningen kommer ju faktiskt bli riktigt billig.
Jag hade kikat på Vectrex svar med :D Hen verkar ha koll. Jag räknade bara på att badet gick mellan 39 och 40 grader. Det vectrex är ju snittet över en längre period.
 
Ja jäklar, då har jag ett riktigt uselt isolerat bad. Ändå la jag dit ordentligt med isolering under (behövde få upp en decimeter till och orka inte köra ut mer grus) plus att jag stoppade dit 5 cm runt om när jag ändå skulle bygga in det i trallen. Men man brukar väl säga att 80% av värmen försvinner uppåt har jag för mig.

Har några glipor under locket, vid kontrollpanelen och sen i varje hörn, där det smiter ut en del värme men trodde inte det skulle ha så himla stor effekt, kanske det inte har heller utan mer ett resultat av allmänt dåligt isolerat.
 
Glöm inte det jag skrev i inlägg #36 !
Vatten skiktar sig!
Jag gjorde misstaget när jag mätte på min badtunna vid ytan med flytande termometrar , tempen minskade från 40° - 38° på ett dygn!
Men precis som när man badar i en sjö när det är lugnt finns där djuphålor som är svinkalla.
Jag klev i och dom 20 cm närmast botten var rejält kallare! Efter kört med bubblor i några sekunder hade allt samma temp c:a 37°
Min badpool sjunker 18° på en vecka 40° till 22° vid en utetemp på 6-8° ( testade när jag vi bortresta )
Jag värmer med fjärrvärme så 2 m2 vatten X 1,163 X 3° = 6,978 ≈ 7 kWh X 0,73 kr drygt 5 kr / dygn !!! Med FV inkl. Moms

En annan fördel med FV är att jag fyller poolen på 1 timme med 40° vatten.
 
  • Gilla
silo
  • Laddar…
Vill du spara energi så skaffa foam duk 5 mm eller tjockare, klipp till exakt och låt flyta på vattnet. Det hindrar avdunstning av vatten samt isolerar mycket bra.
När jag lyfter mitt lock så är det nästan helt kallt mellan foam och isolerlocket.
Pool byggare har det bakom liner som skydd.
 
  • Gilla
sommarlängtan och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.