useless useless skrev:
Borde inte vara varken dyrt eller svårt att bygga ett litet hus på några kvadrat. Dörr och ett par fönster brukar gå lätt att hitta begagnat. Grunden behöver bara vara enkla lecablock - Blir det sättningar så är det enkelt att lyfta och palla under.
Min tanke också. Har byggt huset vi bor i så själva genomförandet känns hanterbart.
 
N nybyggarn3 skrev:
Vi har en ganska bra bild av vad vi ska ha på gården när allt är färdigt, och någon friggebod finns inte med i planen. Däremot vore det ju kul om det gick att få tillbaka åtminstone delat av materialkostnaden när man säljer den.

Dock tror jag inte att jag orkar anpassa bygget för att det ska vara enklare att sälja den i framtiden. Jag behöver bara ett litet kontor och materialet blir ju dyrare om man ska bygga större. Det får helt enkelt gå som det går när det är dags att sälja.
Jag föreslår ändå en friggebod, med mått anpassade så att den kan fraktas bort med kranbil om du funderar på att sälja den när behovet upphört, det är en måttlig kostnadsökning att bygga några extra m2 när du ändå håller på och jag skulle tro att det är betydligt enklare att hitta en 2:a hands köpare till en friggebod än till en väldigt liten bod/kontorsmodul om en sådan inte har mått och vikt så att den kan fraktas på släpkärra efter personbil och användas som 'lekstuga' av nästa ägare.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår ändå en friggebod, med mått anpassade så att den kan fraktas bort med kranbil om du funderar på att sälja den när behovet upphört, det är en måttlig kostnadsökning att bygga några extra m2 när du ändå håller på och jag skulle tro att det är betydligt enklare att hitta en 2:a hands köpare till en friggebod än till en väldigt liten bod/kontorsmodul om en sådan inte har mått och vikt så att den kan fraktas på släpkärra efter personbil och användas som 'lekstuga' av nästa ägare.
Traktor med gafflar och vagn lär åtminstone fungerar. Jag tänkte se till att åtminstone ett invändigt mått är större än 2 m, så att det går att få in en säng. Liten sovstuga finns det säkert någon som behöver.

Men som sagt så tänker jag bygga det jag behöver, plats för skrivbord och stol. Bättre att hålla nere kostnad nu än att l"igga ute" med onödiga pengar i många år, i hopp om att det ska löna sig vid försäljning. Jag behöver ett litet kontor som är enkelt att flytta runt på tomten, så att det inte blir ivägen för kommande projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.