Hej!

Har en vind, där man just nu måste gå på takstolarna om man vill inspektera vinden. Tänkte därför bygga en enkel landgång, som vilar på takstolarna. Vad skulle rekommendera för sorts virke?
 
Typ vilka dimensioner man bör satsa på
 
Två förslag:
Köp några OSB-skivor och lägg ut som en brygga.
Lägg t.ex. 45x95 reglar, två i bredd, som en landgång från gavel till gavel.
Kanske du bör fundera över vad du kan använda materialet till sedan,
när du lagt golv på vinden.
Ekonomigolv furu är ju ett bra alternativ då, eller redan nu från början:
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product

Vilken takstolskonstruktion har du?
 

Bästa svaret

Magnus E K
Måttet mellan takstolarna har stor betydelse. Jag har lagt golv på min vind av 20-21 mm råspont och det funkar bra till ändamålet, även om det är lite svajigare än ett normalt bostadsgolv. Men jag har bara ca 95 cm cc mellan takstolarna, med vanligare 120 cm hade det nog svajat för mycket. Då skulle jag övervägt att först lägga 45x45-reglar och sen spikat råsponten vinkelrätt mot den.

För att bara lägga en smal landgång borde det funka utmärkt med reglar, ju bredare desto bättre. (OSB skulle jag välja bort av estetiska skäl om inte annat.)
 
Så här ser det ut. Tänkte att man lägger, som du skrev, 2 ST 45x95 brevid varandra och sedan något plank upp på dem.
 
  • Vind med träreglar bredvid varandra på isolering, förberedelse för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träreglar 45x95 mm bredvid varandra på ett spånskivegolv med lösa plankor och en elledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Vackert! Efter att du byggt landgången och satt upp belysning kommer du vilja golvlägga hela ytan ;) Ungefär så var det för mig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Cheesen
Köp några råspontluckor om du får upp dom... Då har du golvet snabbt och ändamålsenligt.
 
Vanligt golvspån.

Protte
 
Tänk på att dina takstolar inte är byggda för några större laster från förvaring. Högst 50 kg/kvm.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Hur kommer man fram till just siffran 50 kg/m²? Jag är medveten om att man inte ska belasta för mycket (har bara lätta/halvlätta grejor på min vind, typ skidor, snöskyfflar, tomma kartonger, badmintonnät...), bara nyfiken på var siffran kommer ifrån. Sen ser mina takstolar lite annorlunda ut än TS', osäker på om det gör dem starkare eller svagare.
 
Magnus E K
Min vind som den såg ut för ett par år sen efter "etapp 1". (Idag är lådan till expansionskärlet borta och golvet fortsätter bort till gaveln.)

Renoverad vind med trägolv och öppen takstol, verktygsbänk och expansionskärl i trädlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
50 kg, dvs ca 0,5 kN, per kvm är ett normkrav för den typen av vindsutrymmen som har hängt med ganska länge.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tänkte inte ha någon förvaring på vinden, landgången är endast för inspektion.

Om endast 50 kg tillåts per kvm, kan en normal person då överhuvudtaget går runt på vinden? De flesta väger ju ganska mycket mer än 50 kg.
 
Det är minimiktavet. Inte vad den högst klarar.
 
HIHI liten vind isåfall eller regält överviktig?
50kg/m2 är huset 80m2 så är utbredd last 4000kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.