Hej!

Jag ska bygga egna konsoler för rundstav, likt de på bilden. Hyllan ska belastas som hatthylla. Mao. Det ska hänga några galgar i ena sidan och stå någon lättare låda eller liknande ovanpå.

De jag nu sågat ut är ”hyllplanet” 31cm och delen mot väggen knappt 29 cm. Har läst att delen på väggen ska vara längre än den utstickande delen och blir orolig för att konsolen ska ge med sig. Hur ser ni på detta? Ska jag göra om eller nöja mig och hur stor skillnad gör det i bärighet?
 
  • Träkonsol för rundstavshylla med hängande klädhängare och jacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det är knappast ett problem att delen mot väggen är aningens kortare. Se till att du kan skruva fast den ordentligt i väggen. Är det enkelgips kan det bli lite knepigt (och det är skruven som kommer bli den svaga punkten).
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Hej!

Tack för svaret. Då struntar jag i att göra om. Det är lättbetong, så jag får använda någon bra lättbetongskruv tänkte jag.
 
Och ta inte skruvar med kryssspår för allt i världen. Deras fulhet förstör det fina trähantverket.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Är det lättbetong så bör det inte vara så svårt att få det stumt mot väggen (det får absolut inte svikta, för då ber man om problem oavsett underdelens längd.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ge mig förslag på skruvar som passar ek-konsoler då ;)
 
En sak till, försök konstruera så att du kan skruva den översta skruven så högt upp som möjligt, exempelvis genom att dra den 45 grader uppifrån i överkant. Ju högre upp skriven sitter, desto mindre risk för att det sviktar.
 
A andnel skrev:
Ge mig förslag på skruvar som passar ek-konsoler då ;)
Torx-huvuden på guldfärgad skruv använder jag.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Försänkt skruv med kullrig skalle är trevligt tycker jag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till, försök konstruera så att du kan skruva den översta skruven så högt upp som möjligt, exempelvis genom att dra den 45 grader uppifrån i överkant. Ju högre upp skriven sitter, desto mindre risk för att det sviktar.
Okej. Så att dra skruvarna som på bilden är inte aktuellt?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Allt är på en glidande skala, fixar du bra skruv som sitter så är nästa som ger sig hopfogningen horisontell - vertikal del.

Sätt 2 skruv under knät med 40 - 50 mm avstånd från varandra.

Protte
 
Fattar. Konsolen ser ut såhär, byggd i limfog. Jag satsar på att sätta skriv så högt som möjligt då helt enkelt. Alternativt gör jag 90gr vinkeln tjockare. Nu är den 4 cm mot väggen.
 
  • Limfogskonstruktion av en konsol med utsatta skruvhål placerad på ett trägolv, utsnitt för väggkontakt syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Den kommer INTE att hålla, fiberriktningen på den vertikala delen är fel.
Ska vara längs med delen.

Du får läsa på om halvt i halvt, tappar, domino mm

Protte
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
S
A andnel skrev:
Fattar. Konsolen ser ut såhär, byggd i limfog. Jag satsar på att sätta skriv så högt som möjligt då helt enkelt. Alternativt gör jag 90gr vinkeln tjockare. Nu är den 4 cm mot väggen.
Om du bara har kapat ur denna från en skiva, måste du förstärka den på baksidan, för den svaga punkten är just vinkeln.
 
Okej. Ska jag vända på fiberriktningen för att den ska hålla? Och hur menar du förstärka på baksidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.