Jag håller på att renovera ett gammalt hus och bygger om det till företagsboende. För närvarande står jag och funderar på hur en bra planlösning för köket skulle kunna se ut. Det finns så mycket som man behöver få plats med I ett kök och utrymmet är ju alltid begränsat. Men ska köket dessutom fungera för fler än normalt finns det kanske lite extra att ta hänsyn till. Här på forumet finns mycket kunskap att ta tillvara på tänkte jag, och ni har säkert mycket bra idéer på hur jag ska utforma detta köket för att det ska bli så bra som möjligt utifrån de rådande förutsättningarna.

Jag har ritat upp lite bilder, Inte speciellt fina men förhoppningsvis tillräckliga för att ge en uppfattning om hur skulle kunna komma att se ut.

Notera att

- Takhöjden är ca 2.8m
- Kyl/frys vid ingången till köket.
- VA kommer in i det högra hörnet av rummet
- Fönsterbrädan ligger på ca 75 cm i överkant.


Först börjar vi med en bild av hur rummet ser ut idag.
Tomt rum med korkgolv, öppen spis, fönster och dörrar som planeras bli kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär hade jag tänkt mig den kommande möbleringen av rummet.
Skiss av en planlösning för kök med mått, kyl/frys och vatten/avloppsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ jag funderade på var om man skulle ha två spisar men det blir nog lite krångligt att få till en snygg och praktisk lösning med det alternativet.
Ritad skiss över planlösning för kök med markerade platser för spis, kyl, frys och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om man byter ut ena spisen mot ett högskåp med inbyggd ugn och micro så kanske det kan fungera. Som här förslaget här nedan.
3D-skiss av ett kök med vit inredning, ugnar och kylskåp markerat i gult, fönster och högt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är det bästa förslaget jag kommit på än så länge, men det finns garanterat ännu bättre förslag och idéer på hur utformningen av köket ska vara och kanske på hur jag kan tillvara på den fina takhöjden i rummet på ett bra sätt.

PS: kan man inte förhandsvisa inläggen?
 
Placera kylskåpen bredvid varandra och frysarna bredvid varandra. Lättare att veta var respektive är.

Minst två mikrovågsugnar. Gärna tre eller fyra. Blir annars långa köer.

Försök skaffa 12 hyllplan, dvs ett per person för torrskaffningsvaror.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Jättebra tankar. Tror ni att det räcker med en spishäll och två ugnar om man sätter in några extra microvågsugnar, man behöver inte två hällar?
 
Spishällar har jag inga tankar om. Däremot tror jag det är bra med två diskmaskiner. Både för att det är för många personer och så att man kan ställa in i en diskmaskin medans den andra går. Risken blir annars att disk blir ståendes i väntan på plats
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att två diskmaskiner är ett måste. På jobbet har en i lunch rummet och det slutar alltid med att ”någon” får ställa in ett berg med sunkig disk när diskmaskinen gått klart.
Företags boende? Ska folk ha övernattnings lägenheter där eller är det ett kontors hotell?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Är köket till för att äta lunch? I så fall räcker det med en spis. Däremot kan det aldrig bli för många microvågsugnar... På mitt jobb med knappt 1000 anställda och en lunchmatsal med två 'kök' brukar det bli kö till de säkert 50 microvågsugnarna, men jag har aldrig sett någon laga nåt på en vanlig spis.
 
Om det ska vara en spishäll så kan du ju försöka ta en lite bredare och inte "bara" 60 cm så kan det ju vid behov få plats 2 bredvid varandra.
Tipset om fler mikrovågsugnar är ett bra tips, om alla har varsin matlåda som ska värmas ca 3 min/styck blir det lång väntan.

Är det meningen att alla ska ha möjlighet att fixa frukost samtidigt och även laga middag på kvällen är det ju lite andra behov som finns utöver Micro.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Inte sopor eller kompost under diskhon.

Eftersom man oftast är mer än en i köket, står en och diskar så blockerar den sophinken.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Hur mycket mat ska lagas i köket? Jag bodde i en studentkorridor med 12 rum och gemensamt kök med två spisar och två diskbänkar. Varje boende hade 2 hyllor i kylskåpet, en hylla i frysen och ett överskåp för torrvaror. Det fungerade, men var rätt trångt vid middagstid och för lite utrymme för matvaror.
 
Håller med någon här ovan. Det är stor skillnad på ett ”lunch-kök” eller om det är boende som ska dela.

För lunchkök satsa på 3 kylar och 1 frys. Få in så många mikrovågsugnar som möjligt. 2 diskmaskiner, och endast en vanlig häll och spis. Ev kan två diskhoar/vattenkranar vara bra.

För boende, mycket förvaring och dubbelt av spis, ugn etc.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det som kommer användas mycket är:

- kyl
- mikro
- diskmaskin
- sopkorg

Här ska du gå all-in.

Några feta soffor och en tv kommer säkert vara finemang också.

(Sen beror det på vilka som ska bo där givetvis, är det 12 indier som kokar curry hela kvällarna kanske spisar är bra att ha)
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Tack för all återkoppling!

Köket kommer inte att användas under lunch i någon stor omfattning då de boende generellt äter lunchen ute på arbetsplatsen. De kommer tillbaka till huset efter jobbet och använder köket för att laga middag och förbereda lunchlådor.

Min erfarenhet angående disken är att varje person tar hand om sin egen disk. Jag har ett annat hus som också hyrs ut som företagsboende och där satte jag in en ordentlig 3-fas med 6kW specificerad effekt, diskar på runt 10-20 minuter på de snabbare programmen. Den har dock knappt blivit använd då de flesta har handdiskat den disken de själva producerar.

Bra tips med microvågsugnarna, jag ska förbereda plats och matning så att man får in lämpligt antal.

Angående spisen så finns bör man kunna få dit en 90s spis. Då blir det 5-6 zoner och man kanske kan få plats att använda spisen samtidigt om man trängs lite. Nackdelen med en 90s spis i den nuvarande köksutformingen är att man inte får någon avställningsyta till vänster om sipsen, utan där kommer högskåpet, man måste kanske minska arbetsytan mellan diskbänk och spis lite för att få en bättre helhetslösning?

Klokt tänkt med kyl/frys och att försöka anpassa förvaringen så att varje person sitt eget utrymme för sin egen mat.

Min erfarenhet är tyvärr att många är rätt kass på sopsortering vilket resulterar i en herrans massa sopor... Jag köpte en kärra på hjul som man kunde hänga stora svarta sopsäckar, minskade inte mängden sopor men gjorde hanteringen lättare.
 
Eftersom du skriver under "notera" att fönsterbrädan sitter 75 cm från golvet, kan vi förutsätta att du räknar med att höja fönstret - med allt vad det för med sig? Köksbänkar och vitvaror idag brukar väl ligga runt 90 cm höjd. Skall elementet under fönstret tas bort och ersättas?
 
Jag kommer inte att höja fönstret utan bygga en nisch för fönstret. Jag kommer sannolikt att ta bort elementet under fönstret om jag inte kan hitta en praktisk lösning utan underskåp vid diskbänken.
 
Man kan köra 40 djupa hyllor i ett 60 skåp och ha öppet under skåpet och på så sätt behålla elementet.
Handritad skiss av ett köksskåp med öppet utrymme under och plats för ett värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.