Fidelies ärende är alltså förhandsbesked att bygga bostad. Byggnadsnämnden skickar regelmässigt sådan fall på remiss till hälsovårdsnämnden, som utövar tillsyn över både VA-frågor, hästhållning och mycket annat. Det är alltså hälsovårdsnämnden som bedömer om bostaden riskerar att bli störd av hästar. Då avstyrker man förhandsbesked, och byggnadsnämnden brukar lyssna.
 
Du talar grekiska :D

De har godkänd förhandsbesked för uppförande av enbostadshus med stall och skrivit bla "grannar har hörts utan erinran". Endel om avlopp mm men ang hästar har de bara skrivit "Ett skyddsavstånd bör hållas mellan stall, göselplats och hage till närmsta bostadshus för att minska risk för olägenheter i form av lukt, flugor eller allergiska besvär." Vad jag förstått det som kan det variera mycket mellan kommunerna vad skyddsavstånd innebär i meter och även vad som kräver skyddsavstånd.

Ska bli intressant om det blir en uppföljning med möte med kommunen, känns dock lite tidigt i nuläget och jag är ändå nyfiken i en strut.
 
Nytt försök med lite roligare svenska: Det står inte rakt av i Plan- och bygglagen hur långt det ska vara mellan hästar och människor. Det bestämmer hälsovårdsfolket efter eget huvud.
 
Som jag misstänkte då. Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.