Jag tror jag förstår ungefär vilket fasaduttryck ni vill ha. Ska ni ha Z-profil så gäller det att undvika rundningen. Ett alternativ kan vara lösa fjädrar (sågas lätt ur plywood). Panel som bara är struken med järnvitriol håller inte så länge om den inte är av allra högsta kvalitet (tätvuxen och få kvistar).

Man kan fundera en del över hur fasaden bör utformas i detalj, men att vika upp pappen bakom fasadskivan kan jag inte se som en lämplig lösning i något fall.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror jag förstår ungefär vilket fasaduttryck ni vill ha. Ska ni ha Z-profil så gäller det att undvika rundningen. Ett alternativ kan vara lösa fjädrar (sågas lätt ur plywood). Panel som bara är struken med järnvitriol håller inte så länge om den inte ärenden av allra högsta kvalitet (tätvuxen och få kvistar).

Man kan fundera en del över hur fasaden bör utformas i detalj, men att vika upp pappen bakom fasadskivan kan jag inte se som en lämplig lösning i något fall.
Planen är att låta någon hyvla fram panelen för att få exakt det utseende vi vill ha, d.v.s rak kant och smal glipa. Samtidigt hoppas vi kunna få bättre kvalitet än det panelen man hittar i bygggandeln. Lämpligheten med järnvitrol på fasad finns det andra trådar för.

Intressant att du inte tycker att takpappen sks bakom fasadskivan. Det är något jag bara tagit för givet. Men oavsett bör väl ändå panelen bort där garagets isolering i tak och väggar möter huset. Att ha kvar luftspalten genom isoleringen kan väl inte vara ett alternativ?
 
Ska du ha ett isolerat garage så måste nog luftspalten bort där garaget täcker fasaden. Vore jag i dina kläder skulle jag rita igenom alla detaljer för att förvissa mig om att det fungerar. Lättbalkarna behöver ju någon form av horisontell stabilisering, vilket dina liggande spikreglar normalt svarar för. Tar du bort dessa bir det lite svajigt.

Det finns rätt gott om specialsnickerier som kan hyvla fram vilka profiler som helst. De hanterar alla sidor på samma gång så det går snabbt. De brukar också ha virke i hög kvalitet i lager. Dina fasadbrädor behöver inte vara snickeritorra, vilket bör göra det hela lite billigare. Gör dem inte för tunna.
 
J justusandersson skrev:
Ska du ha ett isolerat garage så måste nog luftspalten bort där garaget täcker fasaden. Vore jag i dina kläder skulle jag rita igenom alla detaljer för att förvissa mig om att det fungerar. Lättbalkarna behöver ju någon form av horisontell stabilisering, vilket dina liggande spikreglar normalt svarar för. Tar du bort dessa bir det lite svajigt.

Det finns rätt gott om specialsnickerier som kan hyvla fram vilka profiler som helst. De hanterar alla sidor på samma gång så det går snabbt. De brukar också ha virke i hög kvalitet i lager. Dina fasadbrädor behöver inte vara snickeritorra, vilket bör göra det hela lite billigare. Gör dem inte för tunna.

Att rita igen detaljerna blir nog nödvändigt. Måste nog försöka hitta någon som kan hjälpa till.

Gällande styvheten kommer vi nog att bevöva styva upp hela stommen med metallband, och det finns ju iaf kvar även om spikläkten försvinner. Sen kommer ju Osb och gips på båda sidorna av väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.