Och att det skulle bli billigt med lös kabel i väggar betvivlar jag. Fördragen flexslang och kabeln kostar i stort sett lika mycket, för mig som installatör, till det kommer spikskydd och dragavlastningar som behövs för kabel och då kostar det helt plötsligt lite mer med lös kabel.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
Niburu Niburu skrev:
Finns inga krav att kablarna ska vara omdragsbara, står bara ”bör”, alltså rekommenderas för att det är smart. Om man har inget val eller det är inte ekonomisk värd, kan man utelämna omdragningen.
Däremot står det ju i din bok att kabeln inte skall vara fastsatt.
Så om man vänder på @elmont:s formulering och istället skriver "Bla ska dom vara lösa i väggen (man skall kunna dra om dom)" så kanske det är mer korrekt rent formellt.
 
Det finns heller inget krav på att kablar direkt i vägg måste vara "lösa". De får vara klamrade precis lika mycket som flexslang och VP-rör. Det som gäller är att ledningarna följer kända stråk parallellt med rummets kanter, man ska veta var de finns.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att det skulle bli billigt med lös kabel i väggar betvivlar jag. Fördragen flexslang och kabeln kostar i stort sett lika mycket, för mig som installatör, till det kommer spikskydd och dragavlastningar som behövs för kabel och då kostar det helt plötsligt lite mer med lös kabel.
Jag instämmer
 
C cpalm skrev:
Däremot står det ju i din bok att kabeln inte skall vara fastsatt.
Så om man vänder på @elmont:s formulering och istället skriver "Bla ska dom vara lösa i väggen (man skall kunna dra om dom)" så kanske det är mer korrekt rent formellt.
Jag skrev om dragavlastningen innan vi fick bild med kablarna, då tänkte jag att han vill bara lägga lösa kablar bakom gipsen
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns heller inget krav på att kablar direkt i vägg måste vara "lösa". De får vara klamrade precis lika mycket som flexslang och VP-rör. Det som gäller är att ledningarna följer kända stråk parallellt med rummets kanter, man ska veta var de finns.
Bra. Och därför tycker jag att den kabeldragning som visas i bild i #2 är helt korkad.
 
I den bilden löper kabeln utefter ett stråk som inte kan förutses. Därför ska den i detta fall vara lös och kunna glida undan för en spik, är det tänkt... Det är också därför det krävs spikskydd vid reglar där kabeln inte kan smita undan, ställen där man inte förväntar sig att en ledning korsar regeln.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som nämndes i inläggen direkt före dig så finns inget krav på att TS måste dra om dessa ledningar och göra dem utbytbara. Det kan ha sina fördelar och nackdelar som man får väga in. Det finns inget allmänt krav på att ledningar måste vara utbytbara.

Dragavlastning som nämndes kommer in i bilden om man har löst förlagda kablar i väggen. Här är de klamrade och behöver därför ingen dragavlastning.

Kopplingsdosor måste dock fortfarande vara åtkomliga.
Korrekt det jag menade är att när ledningar är uttjänta så måste de bytas eller skrotas och hur tänker elsäkerhetsmyndigheten kring gamla uttjänta inbyggda kablar?
 
B byggarätt skrev:
Korrekt det jag menade är att när ledningar är uttjänta så måste de bytas eller skrotas och hur tänker elsäkerhetsmyndigheten kring gamla uttjänta inbyggda kablar?
Elsäkerhetsverket har inga åsikter om det. Det finns många saker man kan göra som inte är bra i framtiden, det betyder inte att det ska förbjudas.
 
  • Gilla
Niburu och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Elsäkerhetsverket har inga åsikter om det. Det finns många saker man kan göra som inte är bra i framtiden, det betyder inte att det ska förbjudas.
Håller med! Förnuft styrs inte med regler utan av kunskaper... det kan ju vara bra om reglerna hjälper till att inte hamna i återvändsgränder
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C Chrally skrev:
... nu tänker jag lägga 45x45 reglar, osb och gips på väggen i ett rum...
Intressant, jag ska göra samma sak med en vägg. Mitt syfte med väggen är ljuddämpning och att dra ett antal högtalarkablar i rör Har inte bestämt mig för om jag ska använda stålreglar eller trä. Hur resonerade du där?
Vad fick dig att välja trä?
 
H Hank_Ö skrev:
Intressant, jag ska göra samma sak med en vägg. Mitt syfte med väggen är ljuddämpning och att dra ett antal högtalarkablar i rör Har inte bestämt mig för om jag ska använda stålreglar eller trä. Hur resonerade du där?
Vad fick dig att välja trä?
Tycker det är enklare att jobba med trä i gamla hus, vissa väggar är ju inte helt spikraka å trä är lättare att forma och att det är enkelt att såga. Mitt syfte är att dölja en massa kablar och kunna lägga brytare och termostat infällt, finns så Mke mer att välja mellan, utanpåliggande finns ju bara i tråkiga enkla former
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.