Har nexan EXQ Easy kablar draget utanpåliggande, nu tänker jag lägga 45x45 reglar, osb och gips på väggen i ett rum, får kablarna ligga dolda utan att ligga i rör? Eller måste jag riva bort alla kablar å dra rör? Vill helst undvika för ett av kablarna är 20-30 meter lång och går igenom flera rum.
 
Har nu sett ett nybyggt hus, där alla kablarna med dubbelisolering utan rör.
Det är fortfarande godkänd om de är dragavlastade i ändarna.
Inte bra för ev ändringar, men godkänd installation.
Se bild från standard (strunta röda linjen).
 
  • Schematisk bild som visar kabelinstallation i isolerad regelvägg, med fokus på dragavlastning och skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har testat det med lösa kablar i vägg en gång och det var i skolan för typ 15år sedan. Har aldrig varit med om att nån gjort en sådan installation i yrket.
 
Niburu Niburu skrev:
Har nu sett ett nybyggt hus, där alla kablarna med dubbelisolering utan rör.
Det är fortfarande godkänd om de är dragavlastade i ändarna.
Inte bra för ev ändringar, men godkänd installation.
Se bild från standard (strunta röda linjen).
Den där svenska metoden att dra rör/kablar diagonalt i väggarna tycker jag är helt idiotiskt. Ingen kan ana sig fram vilken väg ledningen tar. Dolda kablar/rör borde bara vara vertikala eller horisontella.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Så sitter kablarna fast, å det är den väggen jag tänker regla upp
 
  • Kablar fastsatta längs vit fotlist vid en vägg som ska reglas upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karkka skrev:
Har testat det med lösa kablar i vägg en gång och det var i skolan för typ 15år sedan. Har aldrig varit med om att nån gjort en sådan installation i yrket.
Titta på video, nybyggt hus i gustavsberg, vi öppnade gips för att flytta på uttaget och det var surprise. Ägaren har beställt en besiktning och efter lång diskussion fick han svar att det är godkänd inom EU och Swerige är i EU. :/
Hemskt!
 
Niburu Niburu skrev:
Titta på video, nybyggt hus i gustavsberg, vi öppnade gips för att flytta på uttaget och det var surprise. Ägaren har beställt en besiktning och efter lång diskussion fick han svar att det är godkänd inom EU och Swerige är i EU. :/
Hemskt!
Vad är det där för kabel? Å går den att byta ut eller sitter den där för evigt ?
 
C Chrally skrev:
Vad är det där för kabel? Å går den att byta ut eller sitter den där för evigt ?
Permanent tyvärr.
 
Ska du ha kvar kablarna i väggen så är det en del saker som ska vara uppfyllda. Bla ska man kunna dra om dom (vara lösa i väggen) dom ska vara skyddade mot genomspikning, dragavlastade i ändarna mm mm.
Det tar inte så lång tid och kostar inte så mycket att göra allt riktigt och dra ledningar i rör/slang.
Det kommer du med lätthet att tjäna igen den dagen du ska göra om något.
Själv skulle jag ALDRIG ha lösa kablar i min vägg.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du ha kvar kablarna i väggen så är det en del saker som ska vara uppfyllda. Bla ska man kunna dra om dom (vara lösa i väggen) dom ska vara skyddade mot genomspikning, dragavlastade i ändarna mm mm.
Det tar inte så lång tid och kostar inte så mycket att göra allt riktigt och dra ledningar i rör/slang.
Det kommer du med lätthet att tjäna igen den dagen du ska göra om något.
Själv skulle jag ALDRIG ha lösa kablar i min vägg.
Ja det är kanske lika bra att dra om dom, är ju trots allt bara 7st kablar, kan jag lägga exq easy i flexislang? För direkt kabeln kommer ut ur rummet är den utanpåliggande igen å jag Vill iaf slippa byta kabel å lägga dosa å så tbx till exq när det blir utanpåliggande
 
E elmont skrev:
Bla ska man kunna dra om dom
Är det verkligen ett fast krav eller ett önskemål?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det verkligen ett fast krav eller ett önskemål?
Finns inga krav att kablarna ska vara omdragsbara, står bara ”bör”, alltså rekommenderas för att det är smart. Om man har inget val eller det är inte ekonomisk värd, kan man utelämna omdragningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det verkligen ett fast krav eller ett önskemål?
Det är inget fast krav. Alltså hur saker görs i sverige är upp till beställaren. Vill man ha det billigt lägger man lösa kablar. Vill du bygga igen så gör det, kablarna är ju spikade mot befintlig vägg så risk för att skruva i dem är liten. Sen att det vore bättre att ha dem i rör, ja.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man kan tycka vad man vill om svenska regler om hur man drar kablar!
Det som gäller är att försöka lösa själva orsaken till att regler skapats!
Rör och lösa kablar regler skapades för att elledningar behöver bytas ut eller skrotas!
Därför så känns det bättre om reglerna följs med utgångspunkt för hur den som drabbas av att skrota eller byta kabeln tänker!
Reglerna finns ju för andras skull också!
Så applåd till dig om du drar om kablarna i rör på det sättet som är förväntat i svenska installationer!

Att det finns tokiga exempel på också godkända regler gör det inte fel att följa brukligt godkända regler som gör det lättare för oss alla
 
  • Gilla
Ted31
  • Laddar…
Som nämndes i inläggen direkt före dig så finns inget krav på att TS måste dra om dessa ledningar och göra dem utbytbara. Det kan ha sina fördelar och nackdelar som man får väga in. Det finns inget allmänt krav på att ledningar måste vara utbytbara.

Dragavlastning som nämndes kommer in i bilden om man har löst förlagda kablar i väggen. Här är de klamrade och behöver därför ingen dragavlastning.

Kopplingsdosor måste dock fortfarande vara åtkomliga.
 
  • Gilla
byggarätt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.