IngMatt
Fick fiber igår och ADSL började fungera perfekt idag igen, så nu när fibern ska kopplas upp undrar jag om de, som jag antager, måste hållas isär så en del börjar på fiber och jag ligger kvar på ADSL tillsvidare?

n_t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med rätt router (tex Asus RT-AC66U med den senaste firmware) så kan du ha bägge anslutningarna inkopplade samtidigt, du kan välja mellan lastbalansering & redundance.
 
IngMatt
Demmpa skrev:
Med rätt router (tex Asus RT-AC66U med den senaste firmware) så kan du ha bägge anslutningarna inkopplade samtidigt, du kan välja mellan lastbalansering & redundance.
Kan något skadas om jag kopplar fel nu?
 
Du ska inte ha två routers i samma nätverk, det kommer att bli soppa. Inget går sönder, men det kommer inte att fungera korrekt när båda routrarna försöker dela ut nätverksadresser.

Det finns specialrouters som Demmpa skriver, dock troligen ingen som har inbyggt ADSL-modem.

Den korrekta lösningen är att antingen ta bort kopplingen mellan routrarna eller att ersätta ADSL-routern med en switch.
 
Konfigurera adslmodemet till bryggat läge (blir som ett enkelt adslmodem utan router,switch mm).
LAN-utgången på adslmodemet kopplar du till ena WAN-ingången på dubbel-WAN-routern (tex ASUS RT-AC66U), sedan kopplar du fibern (via fiberkonverter och ev bredbandsdelare (internet/tv/telefoni)) till andra WAN-ingången på dubbel-WAN-routern. Sedan kör du ditt LAN innanför dubbel-WAN-routern genom en/flera switchar.
 
Men varför?
 
MathiasS skrev:
Men varför?
???????

Till vad frågar du "Men varför?"?

Är det till TS? Antagligen vill TS ha redundans på internetuppkopplingen.
 
Just det, varför måste ts ha automatisk redundans på internetuppkopplingen? Bara för att fiber eventuellt inte är stabilt?
 
Av det första inlägget tolkar jag det som att TS haft problem med ADSLet, men att det fungerar nu.
Och i samma veva har fibern blivit driftsatt.

Bindningstid kvar på ADSL kanske...?

Alltid tråkigare att betala för något man inte behöver, och inte ens utnyttja det - än att betala för något man inte behöver, men skapar sig ett användningsområde för ;)
 
Så då är förslaget att investera lite mer i hårdvara så att man kan använda det man inte behöver även om det inte behövs.......Det finns förstås en logik i det även om den ekonomiska bilden inte är solklar.
 
shutterstock_1536197061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrquick och 4 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Så då är förslaget att investera lite mer i hårdvara så att man kan använda det man inte behöver även om det inte behövs.......Det finns förstås en logik i det även om den ekonomiska bilden inte är solklar.
Det är inte säkert att TS behöver köpa någon ny hårdvara, TS har kanske redan en router som kan konfigureras för dubbla WAN, TS kanske ändå måste köpa en ny router för att kunna dela ut fibern i sitt LAN efter att adslen har kopplats bort.

Fler av ASUS routrar kan använda en WAN-port, en LAN-port och/eller en USB-port som WAN/dubbel-WAN-port för antingen enkel WAN eller för lastbalansering/redundans.
 
IngMatt
Pengar är inga problem och vi tar allt på företaget som måste ha fungerande internet, så alla gamla system ska finnas kvar och sedan slopas antagligen ADSL så mobilt ligger i reserv som nu.

Vi har 4 routers, en switch och en hub hemma. Nu används bara 2 av dessa. Bara att prova sig fram och idealet är nog en router med wifi först och sedan switchar?
 
Jag antar att det ni behöver ha är att kunna komma ut på internet med vanliga PCs - inte att ni har några servrar (typ mail, webb) som behöver vara åtkomliga utifrån.

Isåfall är den absolut enklaste lösningen att koppla in en billig wlan-router på sen gamla ADSL-förbindelsen och sätta upp ett separat WLAN som ni kallar för backup, internet eller något annat. Om fibern mot förmodan skulle gå ner så kan man manuellt koppla över till ADSL-förbindelsen.

Till den primära uppkopplingen på ett företag tycker jag att man ska ha en router/brandvägg riktad mot företagsmarknaden. Typ cisco ASA eller liknande.
 
TS kanske också har en gammal PC som kan användas till pfsense som har failover/lastbalansering inbyggt och hyfsat lättkonfigurerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.