Hej

Hur tänker ni göra med telefoni/fiber, har ni kollt upp något? Det blir ytterliggare en post i produktionskalkylen.
 
hejsan hur går det för er alla.

STEHA hur långt har ni kommit, har ni fått bygglov?
 
Då har vi haft möte med Myresjöhus igen och ritat in alla ändringar på ritningen. Nu är det bara att vänta på att få de nya ritningarna från huvudkontoret innan vi kan gå vidare med bygglov. Det skulle tydligen ta ca 5 veckor. Känns tråkigt att vänta så länge. Man vill ju gärna komma vidare till nästa steg snart.

Angående telefoni så har vi inte kollat upp nåt mer än att det väl oftast kostar ca 7000:- att koppla in det men jag vet inte vad som ingår då. Har nån annan hunnit kolla upp detta mer?
 
hej

läste under tråden "dem som har byggt ute i ekängen" påstod att kommun har nått avtal med telia som gör att det kostar gratis...skulle ingå i tomt kostnaden.....har dock inte kollat upp det.
 
Mastma skrev:
Hej

Vad har ni fått för pris på att fixa golvvärme i badrummet på övervåningen? Vi ska ha vattenburen golvvärme där. Vårt badrum uppe är 10 m2. Vi fick ett pris på 13000. Tycker det låter mycket därför kan det vara kul att höra vad det kostar för er så man inte blir helt bortfintad;).
Nu har vi fått mer exakta siffror på kosnaden för golvvärme. Vi kommer däremot få elslingor istället för vattenburen värme och det kostar 8200:- på 8,2 kvm. Lite billigare än ert men det kanske inte är lika dyrt med elslingor.
 
Mastma skrev:
hej

läste under tråden "dem som har byggt ute i ekängen" påstod att kommun har nått avtal med telia som gör att det kostar gratis...skulle ingå i tomt kostnaden.....har dock inte kollat upp det.
Jag blev nyfiken och ringde till Telia men var då tvungen att beställa en offert som skulle komma om några veckor innan man kan få svar på vad det kostar eller om det finns något avtal.
 
Linda

Jag ska ringa till kommunen i morron och fråga om vad det var för speciellt i Ekängen som gjorde att det blev gratis. Jag skriver svaret här senare.

Har ni koll på vad Vatten o avlopp kommer att kosta? Vi har fått uppgift på 110 000 kronor. Otroligt vad de kan ta ut för att bara få koppla på nätet.

Jag förstår att det känns trist att vänta 5 veckor på att få ritningarna tillbaka, men det blir å andra sidan som ni vill.
 
Hej,

Jag och min fru stod på 10:e reservplats för dessa tomter. Samtidigt som datumet för anmälan gick ut och vi inte fick någon tomt så fick vi ett erbjudande om att köpa ett av de tidigare husen på Brukaregatan. Så vi nappade på det och kommer att flytta in i april.

Det skulle vara intressant för oss att veta om ni får något erbjudande om att dra in bredbandsfiber, och ifall vi kan haka på det eftersom vi bor hyfsat nära.

Jag har pratat med personer som bor på Brukaregatan och med Utsikt (/Tekniska Verken) inför vår flytt. Det ska enligt uppgift ligga fiber utdraget, men inte indraget till huset. När de husen byggdes så gick det ut ett erbjudande om att dra in fiber, men det krävdes ett antal hushåll (20?) för att Utsikt skulle ordna det. Kostnaden som Utsikt nämnde var 25kkr, varav de skulle stå för hälften. Med rådande skattelättnad så skulle kostnaden sluta på 10kkr. De kräver dock fortfarande att fler ska ansluta för att det ska vara värt deras kostnad. Nu är det kanske svårt att få med tillräckligt med hus från de som redan har skaffat ADSL, men med erat nybygge kanske det kan gå att få till på något vis?

Apropå inget annat så var Kornett mitt favorithus i katalogerna, ska bli kul att se hur det ser ut i verkligheten :).

/Jon
 
Nu går det undan, vi fick ett prel leveransbesked på huset och det kommer vecka 24. Så med 16-18 veckors byggtid så kommer ju inflyttningen att bli slutet av okt början av nov. Herregud det känns som snart :)
 
Jon_Dahlberg skrev:
Hej,
...
Det skulle vara intressant för oss att veta om ni får något erbjudande om att dra in bredbandsfiber, och ifall vi kan haka på det eftersom vi bor hyfsat nära.

Jag har pratat med personer som bor på Brukaregatan och med Utsikt (/Tekniska Verken) inför vår flytt. Det ska enligt uppgift ligga fiber utdraget, men inte indraget till huset. När de husen byggdes så gick det ut ett erbjudande om att dra in fiber, men det krävdes ett antal hushåll (20?) för att Utsikt skulle ordna det. Kostnaden som Utsikt nämnde var 25kkr, varav de skulle stå för hälften. Med rådande skattelättnad så skulle kostnaden sluta på 10kkr. De kräver dock fortfarande att fler ska ansluta för att det ska vara värt deras kostnad. Nu är det kanske svårt att få med tillräckligt med hus från de som redan har skaffat ADSL, men med erat nybygge kanske det kan gå att få till på något vis?
...
Jag pratade med Utsikt i förra veckan och fick då veta att kommunen hade sålt rätten till fibernät i Östra Lambohovs området, norra delen, (inkl de kommunala tomterna) till Telia som hade lämnat ett bättre bud än Utsikt. Således lär vi vara hänvisade till Telia. Jag gjorde ett försök att få information om kostnad från Telia. De hade på den kundtjänst jag nådde ingen information, men ansåg att en trolig kostnad skulle vara 7000kr med tanke på att det är inom tätbebyggt område.

Förresten, vilket hus ska ni köpa?
 
Mastma skrev:
Nu går det undan, vi fick ett prel leveransbesked på huset och det kommer vecka 24. Så med 16-18 veckors byggtid så kommer ju inflyttningen att bli slutet av okt början av nov. Herregud det känns som snart :)
Grattis!! Du ser att det inte var någon fara med julfirandet. Ni hinner ju få allt i ordning till dess t o m. :D

Det är väl mera tveksamt om vi hinner flytta in före jul. Om allt funkar som planerat skriver vi avtal när vi kommer hem från skidsemestern.
 
Zelda

Det viktiga var ju att ni fick en tomt och att vi blir grannar ;). Hoppas ni får det bra på skidsemstern.

Har sett att Isdösen 1 ännu inte är sålt. Att det ska vara så svårt att få den såld!

Va förbi en sväng i dag och såg att ett skylt till kommit upp så man vart ju tvungen att kika vad det stod, och det kommer upp en Smålandsvilla. Kul när det kommer upp skyltar och det blir lite olika tillverkare.

Linda Hur går det för er?

Ha de bra

//Maria
 
Mastma - Kul att inflyttningen är redan då. Håller med om att det känns som snart. Vi får väl vänta till januari-februari antar jag. Vilken tomt är det de ska bygga en Smålandsvilla på?

Det händer inte mycket för oss nu. Vi väntar på ritningarna och det tar några veckor till innan de kommer. Under tiden försöker vi räkna lite på vad anläggningen av tomten och garaget kan tänkas kosta. Vi har lämnat garageritningen till olika byggfirmor så nu väntar vi på offerter därifrån.

Konstigt att ingen vill köpa Isdösen 1. Med tanke på tomtbristen i kommunen borde de ju vara eftertraktade.

Zelda - Har ni bestämt er för ett hus nu alltså? Nu blev jag nyfiken. Får man veta vilket det blev till slut?

Jon_Dahlberg - Kul att du gillar Kornett. Vi fastnade för det direkt i katalogen och blev helt sålda efter att ha sett det på Husknuten!
 
Det är ishotellet 5 som ska bli en smålandsvilla på.

tänker ni lejja bort allt arbete med att anlägga tomten?

Pratade förra veckan med Susanne på tomtkön och frågade lite olika saker och då sa hon att vi alla som köpt tomt skulle få en lista på vilka andra som köpt tomterna. Men denna lista skulle komma först när alla tomter var sålda och det var då hon berättade att det var många som tackat nej till Isdösen1. Men att hon gick ner för listan och ringde runt och det var tydligen nångon LÅNGT ner på listan som hade haft isdösen 1 som sitt förstaval så hon hoppades på att de skulle ta den så att de fick avsluta detta område.

Vet någon vad det kommer att bli för gatunamn, blir det Brukaregatan?
 
Zelda skrev:
Förresten, vilket hus ska ni köpa?
Huset vi köpt är brukaregatan 34, det är ett av husen på brukaregatan som ligger längst ifrån ert område. En gul enplansvilla, modellen är A-hus "Skärhamn" med några modifieringar.

Vi fick erbjudande på isdösen 1 och någon annan tomt, men då hade vi redan slagit till på det här. Men det känns rätt bra att flytta in redan i april, vi har letat hus länge nu.

Telia alltså, jag får gå till butiken i stan och prata med dem och se om de har någon koll. Jag är föräldraledig för tillfället, så det blir nog av någon av de kommande dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.