Sanaz Shahriar Sanaz Shahriar skrev:
Ja det är det. Jag är sugen att läsa och lära mig och håller på att göra men det är så mycket att fundera :) jag har funderat på att dkaffa en partner och har pratat med en kandidat, men behöver ha egen rådgivare även om jag vill få en partner. Det är därför frågar jag om nån kan råda vem man ska få hjälp av!
Precis som Hempularen skriver bör det vara minst 12-15 Lgh i en ny förening för att kunna få lån som köpare av Brf och eventuellt som förening. Bankerna har blivit stenhårda och tar nästan inga risker med mindre föreningar längre.
 
Och aldeles bortsett från problemet att få låna för den som köper en sådan bostadsrätt. Så är det rätt stor risk det blir en dåligt fungerande förening. Alla måste vara med i styrelsen, antag att ni får in en "idiot" i föreningen. I en så liten förening kan det strula till precis allt. I en större förening kan man ignorera en medlem som försöker stoppa allt, eller tvärtom spendera hur mycket som helst.

Det kan räcka att en medlem kommer på obestånd och inte klarar att betala sin månadsavgift, så måste den täckas av de andra två medlemmarna, kan räcka för att en av dem också kommer på obestånd, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.