Hej,

Jag och mina bröder har pratat om att köpa en tomt där vi tänkt bygga ett hus som ombildas till tre bostadsrätter. Det jag funderar på är om detta ens är möjligt rent juridiskt? Jag kan tänka mig att detta inte är så enkelt, så vilka problem kan tänkas uppstå? Vad skulle kommunen säga om denna plan?
Vi har inte räknat så mycket, skulle en ombildning av villan till bostadsrätter kosta mer än hundratusen kronor?


Tacksam för svar.
 
Första förutsättningen är att detaljplanen där tomten finns tillåter flerfamiljshus. De flesta villaområden har tomter som får bebyggas med en eller tvåfamiljshus, en bostadsrätt måste ha minst 3 medlemmar. Sedan är många banker inte så pigga på att låna ut till objekt i små bostaqdsrättsföreningar, där tror jag gränsen ligger på 10 bostadsrätter. Det är dock inget absolut stopp, bara fråga en annan bank, och räkna med sämre förhandlingsresultat för räntan.

Jag kanske misstolkar "ombilda" i inlägget. Men skall det bli 3 lägenheter i huset så är det lämpligt att bygga så från början. Det ställer krav på brandskydd, handikappstillgänglighet i alla tre lägenheterna osv.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför ni vill bygga ett hus, och inte 3 lägenheter, då det är det ni vill ha. Framförallt om ni är osäkra på att få bygga om till lägenheter.
Lägenheter ska som sagt, brandklassas. Det kan vara betydligt svårare och dyrare att göra i efterhand.
 
Hej,

Tack för ditt svar.
Tanken är exakt som du nämnde, att bygga ett hus med tre lägenheter i från början.

Så villatomter med detaljplaner för att bygga flerfamiljshus är inte så vanligt?
 
AG A skrev:
Jag förstår inte varför ni vill bygga ett hus, och inte 3 lägenheter, då det är det ni vill ha. Framförallt om ni är osäkra på att få bygga om till lägenheter.
Lägenheter ska som sagt, brandklassas. Det kan vara betydligt svårare och dyrare att göra i efterhand.
Hej,

Jag uttryckte mig dumt. Vi har absolut tänkt att bygga tre lägenheter från början.
Min huvudsakliga fråga är ifall det är möjlig att vi som privatpersoner bygger bostadsrätter på en villatomt.
 
Sett till bygglagstiftningen så gör den inte skillnad på om den som bygger är privatperson eller företag.
Men det finns ju skatteregler också. Så om syftet är att bygga för att sälja för att göra en vinst så är det att betrakta som näringsverksamhet.
 
Förlåt, såg fel på forum, trodde att jag var i Bygglov-forat. Så mitt svar är utifrån plan och bygglov, inte fastighets- eller ekonomisk juridik.

knasenn skrev:
Hej,

Jag uttryckte mig dumt. Vi har absolut tänkt att bygga tre lägenheter från början.
Min huvudsakliga fråga är ifall det är möjlig att vi som privatpersoner bygger bostadsrätter på en villatomt.
Det beror på var tomten är belägen, hur detaljplanen ser ut, vilka bestämmelser som gäller och hur stor tomten är. I vissa områden fungerar det inte alls med flerbostadshus även om det rent formellt inte är närmare specat än "B" eller "Ö" (vilket motsvarar bostäder). I vissa områden finns en viss flexibilitet, givet att man uppfyller andra krav enligt PBL och BBR.
 
Redigerat:
Räknenisse skrev:
Sett till bygglagstiftningen så gör den inte skillnad på om den som bygger är privatperson eller företag.
Men det finns ju skatteregler också. Så om syftet är att bygga för att sälja för att göra en vinst så är det att betrakta som näringsverksamhet.
Vi vill sälja två av lägenheterna och behålla en. Men hur som helst måste vi betala skatt. Är det 22% som gäller? Eller 'r det andra skattereger som gäller när det räknas som näringsverksamhet?
 
Tänka skrev:
Förlåt, såg fel på forum, trodde att jag var i Bygglov-forat. Så mitt svar är utifrån plan och bygglov, inte fastighets- eller ekonomisk juridik.



Det beror på var tomten är belägen, hur detaljplanen ser ut, vilka bestämmelser som gäller och hur stor tomten är. I vissa områden fungerar det inte alls med flerbostadshus även om det rent formellt inte är närmare specat än "B" eller "Ö" (vilket motsvarar bostäder). I vissa områden finns en viss flexibilitet, givet att man uppfyller andra krav enligt PBL och BBR.
Går det att utifrån detaljplanen(eller på något annat sätt) ta reda på ifall det är möjligt innan man köper tomten?
Vad innebär "B" och "Ö"?
 
knasenn skrev:
Går det att utifrån detaljplanen(eller på något annat sätt) ta reda på ifall det är möjligt innan man köper tomten?
Vad innebär "B" och "Ö"?
I de flesta detaljplaner går det att se om det är (teoretiskt) möjligt innan du köper tomten, då man tittar på vad detaljplanen säger. Du kan också söka bygglov innan du köper en tomt för att se om du kan få igenom ett mindre flerbostadshus utan avvikelser.

I äldre detaljplaner (byggnadsplaner eller stadsplaner) kunde bostadsområden betecknas med "Ö", då kunde t.ex. stå "Ö II" för "bostadshus i upp till två våningar". För att veta om det var enbostadshus, parhus eller liknande fick man gå in i planbestämmelserna som följde med plankartan, då kunde det t.ex. stå en bestämmelse "På tomt betecknad med Ö må bostadshus uppföras med högst en bostadslägenhet", eller "På tomt betecknad med Ö må bostadshus uppföras som inrymmer högst fyra bostäder".

I nyare detaljplaner betecknas bostadsområden med "B", och det preciseras på plankartan med ytterligare egenskapsbestämmelser vad du får bygga, exv om det tillåts flerbostadshus.
 
Jag skulle vara lite orolig över att bo i en så liten bostdsrättförening. Det innebär att alla måste sitta i styrelsen. Det kan bli väldigt struligt om det kommer in en medlem med lite udda ideer. Och det kan bli ett hårt slag ekonomiskt om en medlem av någon anledning slutar betala sin måndasvgift.

I en lite större förening så kan inte en enstaka strulig medlem dominera på samma sätt som i en såpass liten förening. Även i en stor förening kan en enstaka medlem bli stora problem, men det är hanterbart.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Exempel från päronens område:

http://www.svenskfast.se/nyprodukti...gsladugard/brf-ormbunken-12--slut-salt/110136

Tog en befintlig 2-familjsvilla och totalrenoverade samt kompletterade med en komplementbyggnad. Tror den gamla planen från 1930ish inte tillåter mer än 2 lägenheter i huvudbyggnaden. Därav komplementbyggnaden.

Notera att villan såldes för ca 8mkr till en firma, totalrenoverades och byggdes till, såldes till en tom Brf för 18mkr som sen sålde andelar för 12mkr. Avgiften i föreningen motsvaras i princip av föreningens lån på 6mkr... Fin operation av företaget ifråga...
 
Nyfiken på hur det gått? Jag har nämligen haft diskussioner med en mäklare angående att bygga ett nytt hus (enbart för försäljning) och han mena på, vänligt men bestämt, att det var bostadsrätter som gäller. Detta menade han då att för att bilda en föreningen så behövde man vara minst fem stycken bostäder, men det optimala var sex stycken.

I princip var hans motto, bygger du så har jag de sålda innan du satt spaden i jorden (så visst låter det intressant, men har som sag ingen erfarenhet överhuvudtaget gällande bostadsrätter).

Kanske kan vi utbyta erfarenheter och på så vis lyckas båda två (eller de som nu är nyfikna och inne på samma område).

Vi hörs!
 
Det räcker med 3 lgh för en BRF men ju fler desto bättre och mer intressant för blivande ägarna då det blir fler som kan ta ansvar. Numera kan man ju även bygga ett attefallshus och låta den bli en extra "lgh".
 
D
Tycker det är en intressant tråd. Läst för några år sedan där de boende byggde egen förening lite dumt man inte har sparat artikeln. Det jag tyckte var intressant de var duktiga att hålla nere kostnaden och om jag inte mins fel lyckades bygga för var halva kostnaden vad som brukar vara normalt.

Hade gärna själv varit med om något liknande projekt så man kan vara med från början och få det bra och passande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.