Haha vi får se, har en gammal RAF buss liggandes nånstans på gården. Kanske fixa till den
 
  • Gilla
Calle Flygare och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Spännande!
Förutom att följa själva bygget tror jag många är intresserade av hur byråkratin kring ett husbygge går till i Ryssland.
Problem med byråkratin får du väl bara om du stoppat in för lite rubel i kuvertet.
 
L
Hur ser prisläget ut, vad uppskattar du kostnaderna till? Superspännande att få följa!
 
  • Gilla
Uffe-Nacka och 2 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Problem med byråkratin får du väl bara om du stoppat in för lite rubel i kuvertet.
L Lärospånet skrev:
Hur ser prisläget ut, vad uppskattar du kostnaderna till? Superspännande att få följa!
L Lärospånet skrev:
Hur ser prisläget ut, vad uppskattar du kostnaderna till? Superspännande att få följa!
Två hundra svenska bodde räcka gott och väl.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det var billigt, undrar vad man kan få för en tusenlapp?

Skämt åsido så tänker jag att gränsen för permafrosten flyttar sig. Så om det är ett område där det tidigare har varit permafrost men inte är det längre är det inte alls säkert man ska titta på hur den gamla bebyggelsen såg ut.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Det var billigt, undrar vad man kan få för en tusenlapp?

Skämt åsido så tänker jag att gränsen för permafrosten flyttar sig. Så om det är ett område där det tidigare har varit permafrost men inte är det längre är det inte alls säkert man ska titta på hur den gamla bebyggelsen såg ut.
Som jag skrev tidigare folk brukar bygga med bandfundament där. Gräver ner ca 30-40 cm I marken och gjuter bandfundament, som sticker ut ovanför marken ca 40-50 cm.

Är det farligt att göra betong plintar på en sån djup som är inte lägre än frostdjupet, marken ska frysa ca 3.5 meter.
Så om jag gör plintar på ca 1.5 meter djupt och ovanför marken nån nån meter eller 0.5 meter.

För 1000 kap kan du t.ex ca 155 liter diesel idag.
Eller typ ca 19 st 50 kg cement påsar M400

Jag tog bara exempel, men allt är inte billigt där. Många produkter har samma pris som vi har här i Sverige, lokala produkter är billigare. På senaste året har priserna gott upp mycket där, både byggmaterial och matvaror.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Isodrän har utvecklat en metod att bygga varmkrypgrund som verkar vara ganska kostnads effektiv jämfört med platta på mark, speciellt om logistiken är svår, bygg anvisningar finns på deras hemsida.
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
S smuttebo skrev:
Isodrän har utvecklat en metod att bygga varmkrypgrund som verkar vara ganska kostnads effektiv jämfört med platta på mark, speciellt om logistiken är svår, bygg anvisningar finns på deras hemsida.[/QUOTE
S smuttebo skrev:
Isodrän har utvecklat en metod att bygga varmkrypgrund som verkar vara ganska kostnads effektiv jämfört med platta på mark, speciellt om logistiken är svår, bygg anvisningar finns på deras hemsida.
Tack
Ska kika på det

Mvh Dojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.